Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Ryktes ABG analyse med kursmål 85, noen som har sett den?

1 Like

Bra fra dagens kurs, men kanskje ikke like imponerende for de som var med på emi hvor ABG hadde hovedansvaret…

de vil vel ha den opp dit igjen så de som var med i emisjonen kan komme ut i 0/+?

Stusser litt på denne setningen “ABG Sundal Collier peker på at produksjonen i danske Skive er i gang”. Er dette feilsitering av analysen, eller misforståelse fra ABG sin side? Dette er jo big news om det er tilfelle…

Produksjonen er jo pr definisjon i gang, fikk 1000 liter de første dagene etter åpning, men ikke i full skala enda… det må det i så fall komme pressemelding på.

Ja, men lite nytt. Finner det derimot interessant at analysene fra de ulike meglerhusene har en synkende trend, og at kursmålene fra de ulike er blitt lavere og lavere. Toppet med at meglerhusene hauser opp aksjer de selv sitter på.

Kursmål snittet var vel på 124 kr før ABG kom på banen. Kan vel ikke kalle kursmål en trend og tenke at dette er veldig negativt… Kursmålene spriker ja, som i f.eks Nel hvor DNB og Pareto har 5 og 6 kr og sparebank 1 har 20 kr…
Så lenge ingen nedjusterer kursmål tror jeg det ikke betyr så altfor mye

1 Like

Vil jo si det er et stykke unna produksjon. De er fortsatt i en oppstartsfase der de kalibrerer utstyret. I børsmeldingenfra 9.9 står det “start of operations in Skive”. Operation er noe annet enn produksjon.

Mulig jeg henger meg for mye opp i semantikken her…:smile:

Enig, ser den, men må jo være oppstart skive ABG henviser til. Hvis det nå kommer mld om at reaktor 1 er i full drift/produksjon blir jeg skuffet over å ikke ha kjøpt aksjer i dag…
Bøhn skrev i forrige pressemld at neste oppdatering er 13 nov og ved vesentlige nyheter før den tid kommer det mld.
Når/hvis reaktor 1 funker i full skala er nok det meste av risikoen borte på kort sikt tror jeg, men er redd det ikke skjer de nærmeste ukene…

Fra før har vi sett at tinga tar lengre tid og koster mer enn forventet. Når/hvis produksjonslinje 1 fungerer i full skala, er jeg enig i at mye av risikoen på kort sikt er borte. Den meldingen kan komme plutselig, eller ta flere uker… Mulig da kursen styrker seg markant. Når det er sagt er det og viktig å være klar over og reflektere rundt hva som skjer ved en eventuelt negativ melding, altså at det har oppstått problemer / utfordringer eller melding om at dette tar lengre enn forventet… Da kan nedgangen i kursen være brå og kraftig fra dagens nivå. Selv om oppsiden i Qfuel kursen kan være stor, er det og viktig å tenke på at nedsiden kan være tilsvarende stor på kort sikt. Alle må vurdere sin egen posisjon og risiko. Akkurat nå ser kursen litt ut til å være i ingenmannsland, både opp og nedsiden er stor.

1 Like

Effektiviseringen av produksjonslinjene kan ta årevis.
En kjenning fra avfallsbransjen var skeptisk til dette. De har sett mange varianter av slik revolusjonerende teknologi, men det bunner ofte ned til at det selve energikostnaden av å få dette til er for høy, eller at oppetiden blir for lav (mye gris i disse maskinene, og om du ikke får de optimalisert perfekt så må de stoppes ofte for veldikehold/rensing).

Plastic Energy, som må sies å være selskapet som virker likest akkurat nå, har brukt årevis på å få sin effektivitet opp til et akseptabelt nivå.

2 Likes

Qfuel har jo hatt sin test fabrikk i Mexico så er nok med i beregningene at det er litt ketchup og majones på plasten…

Selvfølgelig er det det, men de må alikevel finne et sweetspot i temp og feedmix hvor produktet er bra nok og “restene” som blir liggende i maskinen er minimalt.

1 Like

Og det er ventet å ta noen mnd, men de har jo ikke akkurat vært punktlige på guiding tidligere så hvem vet…

Ca. Nedetid er tatt høyde for i dimensjoneringen av anlegget. Her er det tatt høyde for planlagt/ ikke planlagt nedetid som jeg antar de har en viss dekning for. Fordelen med 4 reaktorer i parallell er at vedlikeholdet kan gjøres sekvensielt og ha mindre påvirkning på total nedetid.

Edit: Ser det settes opp og fjernes sperrer her nå. Tydelig at noen vil ha den opp👍

1 Like

Fart i katten i dag også jo, kanskje det er liv i den… trodde jo forøvrig det på 50 kr på fredag, lei av å bli lurt ukentlig av den brutale og volatile nedturen her🤭

Har solide selskaper i ryggen , og har testet i over 10 år
De ville ikke dummet seg ut med å starte noe som ikke er teknisk gjennomførlig og som ikke er gjennomprøvet tidligere

1 Like

Target reached :sunglasses:

7 Likes

Forventer du ny nedgang neste uke da?