Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Quantafuel (QFUEL)

Et annet moment er at BASF er ute etter NAFTA som råvare, ikke diesel. Anlegget i kristansund vil derfor være optimert for størst mulig mengde NAFTA. Skive anlegget ble vel spekket med tanke på VITOL og da diesel, dvs andelen NAFTA er lavere. Det kan selvfølgelig være derfor BASF fokuserer mest på Kristansund ( iallefall i presentasjonene sine)

1 Like

I R&D investorpresentasjonen fra BASF for noen uker siden ble det slik jeg oppfattet i praksis sagt at deres fokus og testfabrikk med Quantaful var Fabrikken i Kristansund.
Jeg tror grunnen til dette er at Skive sannsynligvis ble designet og teknisk spekket før BASF kom inn som eier og teknologisk partner. Kristiansund er sannsynligvis redesignet noe i forhold til Skive basert på BASF innspill og deres lange erfaring på mekanikk og de viktige detaljene i slike processanlegg. Kristandsund anlegget vil derfor bygge på erfaringene fra Skive samt den tekniske kompetansen til BASF, dette tror jeg er hva som skal til for å få denne prosessen til i industriell skala.

Sikkert ikke langt fra sannheten. I tillegg vil jeg si at “Kristiansundmodellen” sikkert er den som vil være mest aktuell der det finnes dårlig infrastruktur for sortering av plast - med andre ord store deler av verden.

Ymse, har du link til denne?

Det var en webcast 12 desember 2020:
Link webcast:

Link presentasjon og Q&A:

Quantafuel er omtalt på slide 9-12 i “Circular economy in BASF”.
På side 12 har de en timeline for sin satsing.
Det er også spm knyttet til Quantafuel på side 10 i Q&A referat.

Ser de søker etter senior research engineer i Tygelsjö, Sverige.
Noen som vet noe om dette?

Det er til utviklingsavdelingen deres, ikke noe mer enn det.
https://www.hulteberg.com/quantafuel-rd/

Konkurent til QFUEL?
Noteres på Mercur på tirsdag

Er det der Spetalen er inne?
Mener de ikke er i nærheten av å være i gang med bygging av første fabrikk?!

Det er mye billigere enn Qfuel og har en start. Spennede

Både Spetalen og Saga Pure er inne der. Kjem på børs neste veke. Ingen direkte konkurrent til Quanta.

Hva er mcap?

Ser ut som de ligger et godt stykke bak i løypa, er ikke planlagt bygging før 2022. Må sikkert skru på anlegget sitt noen år de også, så ser ann denne

Eg har ingen planar om å gå inn der sjølv, men har litt aksjar i Saga Pure så eg håpar sjølvsagt at kursen i Pryme går bananas :slight_smile:

Pryme gir seg etter pyrolysesteget og lar kunden ta seg av den vidare prosessen, så dei må nok ikkje fintune så veldig på anlegget sitt om Quanta. Låg aksjekurs vil nok trekke til seg ein del grønne investorar så eg blir ikkje overraska om kursen går friskt fra start her. Som sjefen seier til Pareto så er det plass til mange aktørar i dette markedet. Plast er det nok av.

Tror også at Pryme kommer til å gå som ei kule! Basert på størrelsen kan de også ta større del av plastproblemet en Quantafuel. Quantafuel sliter alt for mye med prosessen, og sliter enda mere med kommunikasjon og åpenhet!

Direkte konkurrenter eller ei, de vil konkurrere om investorer hvertfall :slight_smile:

Skjønner. Du vil heller investere i noen som fortsatt har planer og ikke produksjon siden de har beregnet at det vil fungere. Bare å skru på.

  • Our first factory will confirm all the engineering metrics that we have worked out based on our pilot plans. Once we have confirmation we can build multi-reactor plants. The first multi-reactor plant planned is a 12 reactor plant in Rotterdam, for which we have already signed certain collaberation agreements to make that project investment ready by 2022, so that in 2023 we can build the megaplant and by 2024 it should be on stream. Then we will be talking very significant capasities of about 400.000 tons of plastics, Van Meirhaeghe says.

Til sammenligning har Qfuel 420.000 tonn planlagt kapasitet innen 2024.

1 Like

Hvilke samarbeidsaktører har de? Qfuel hadde aldri kommet noen vei uten sammarbeidet med Vitol og Basf.

Hvilken teknologi baserer Spetalen seg på? Bare lurer?
Quantaful har jobbet med teknologien over lengre tid og burde være milevis foran denne mulige konkurrenten.
Synes dette blir påtagelig.
Men, Spetalen er jo som et fluepapir.
Han selger på topp og så sitter etterpåklokskapen igjen med skjegget i postkassen.

De har Shell som samarbeids partner. Det viktisgte her er verdsettingen .
Pryme var priset til 512 millioner kroner ved emisjonen, mens Agilyx og Quantafuel prises til henholdsvis 3,8 og 9,6 milliarder. Pryme indikerte en børsnotering av selskapet den 16. februar…