Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Raketter og annen handel

Den har vært 8.40 før i år… Og vi trender opp så jeg håper jeg fortsatt kan gjøre penger på traden min. Renta til USA lurer i horisonten… Samtidig som Olja tynges veldig i trend ned. Fortsatt… dette skal være et ganske sikkert bet. Er frista til å øke her… Men kan ikke fordi jeg forsøker å gjøre andre ting og (som GOGL og FUNCOM…). FUNCOM dummet jeg meg litt ut på for jeg bestemte meg forrige uke at jeg skulle prøve å øke litt… Og holdningen mot FUNCOM virket jo så negative at jeg trodde det skulle være trygt å si det i et forum… MEN nei, jeg har ikke fått den inngangen jeg ønsket langt der i fra… Lærdomen blir at jeg må holde kortene litt tettere i tiden fremover og får vente litt og se om det roer seg. Hvis ikke blir det å klemme til med storslegga da :confused:

Funcom tar snart fart igjen og blir en børsvinner.

1 Like

Var børsvinner på Fredag da :smiley: Tross knallrød børs… Kan det være at folk begynner å se hvor utrolig lav FUNCOMs utgiftsside har blitt med årene? Skal en liten salgsfjert til nå bare for å få plusser som monner. Jeg har jo mistenkt dette i 4 til 5 uker nå, at Market Cap kanskje er litt for lav… Og nå ser det litt ut som andre og kanskje begynner å tenke litt på det samme. Det er kanskje litt tidlig å trekke de konklusjonene for å være litt retorisk. Likvel, det svartsynet som skulle gi meg aksjer på under 0.8 slo ikke helt til… :confused: Vi får vente å se…

1 Like

Nå er det ikke lavere utgifter og en storaksjonær som lar selskapet leve på nåde de fleste investorer ser etter. Skal en betydelig “salgsfjert” til før Jebsen får tilbakebetalt noe som helst av lån, men av en eller annen grunn så tror aksjonærene her inne at de står først i køen, eller at de får lurt inn andre som ikke skjønner at eventuelle penger inn i Funcom ikke betyr penger ut til aksjonærene. Tvertimot så er det satt i gang en prosess angående “…a possible investment, acquisition, merger, or any other available options.” Underforstått så gjelder dette også emisjon hvis man ikke finner noen kjøpere, og da tror jeg Funcom som vanlig er veldig klar for å sette igang hvis kursen tar et lite hopp på en launch hype.

sorry det er alt for mange idioter her @Onns

1 Like

Oi… Her var det mange argument gått ut på dato…

1. YA har ikke FUNCOM avtale med, ei heller har de fullmakt til å utstede mange aksjer. MEN, det viktigste, FUNCOM får jo fan ikke investorer med på emisjon nå. Det skal du bare glemme. En emisjon nå er jo ensbetydende med at folk skal stille opp med sparepenger for å få Jebsen ut av stikken. DET kan du glemme. Det kommer ikke til å skje. Emisjonsmulighetene skulle de grepet for 1.5 år siden, men da var de så altfor busy med å fucke med YA.

2. Det hadde vært hyggelig om FUNCOM kunne hentet penger. Men som sagt det kan ikke (du er altså mer optimistisk enn meg og de fleste andre her). De må levere plussen selv nå, eller så er det kroken på døra. Er det bra…? Nei… Det gjør jo at det er ytterst prekært at deres Nye strategi nå fungerer. Sikkert derfor FUNCOM nå er priset til bare 70 mill NOK… Skummelt som fan, men samtidig, muligheter som fan og. Klarer FUNCOM nå å få plussen på et prosjekt eller flere så blir selv en Marked Cap på 200 Mill å medføre +200% opp for de som går inn i dag. Det skal intet mindre enn en salgsfjert til faktisk for å få en nokså hyggelig + på EBIT og tilhørende investerte penger i FUNCOM aksjer.

3. Vi får da endelig håpe at noe av FUNCOM blir kjøpt opp til en bra penge (les melding). Det vil gjøre nedbetalingen av lånet i slutten av 2016 lettere. MEN, hovedaksjonær og kreditor er en og samme person. Tro ikke at han shutter ned FUNCOM selv om de ikke kan betale lån i slutten av 2016 dersom cash flow er positiv. Positiv cash flow betyr i så mange ord at Jebsens lån sakte men seint blir betalt… om ikke i 2016 så i 2017 kanskje?

Og til sist… HUSK det er EBIT som priser en aksje i stor grad. Om FUNCOM klarer bare latterlige 20 mill NOK i EBIT over neste år så skal de opp over +400%… Hvorfor? Hvordan? JO, fordi de er latterlig lavt priset nå… Kanskje med rette, men viser det seg at EBIT blir positiv… selv bare litt… SÅ smeller denne opp. Det tror jeg hvertfall. Tør ikke vedde like hardt som tidligere, men jeg forsøker i stadig større grad å lirke meg inn.

Funcom fremstår nå som en meget interessant aksje å investere noen kroner i, men dei kronene må man også være klar over kan forsvinne for alltid.
Funcom har feilet i det meste, over flere år, det lir dei for nå, og dei har i utgangspunktet en uhåndterlig gjeld.
Markedet har for lengst sluttet å tru på Funcom, men det er alltid ett " men " , så lenge verken dei selv, eller noen andre har begjært dem konk.

Nå er det bare få uker unna ett nytt spill, ett spill som ikke vil redde Funcom, men det kan likevel bety ett vendepunkt dersom det selges bare litt mer enn hva markedet tror.
Så er spørsmålet hva markedet tror.

Å ja, det er Jebsen son skal prioriteres, men glem ikke at om det betales 1 mill i avdrag, så er det også 1 mill mindre i gjeld, og ett riktig steg på veien.

Eg forstår godt at folk mener det er galskap å putte penger i Fun aksjen, men om det viser seg at the park selger bra, så vil det også gi håp om at neste spill kan selge bra, på ett stadie så vil det kunne være mulig å emitere, på ett stadi KAN det være mulighet for at Funcom også tjener penger.

Slik ståa er akkurat nå, er det mest trulig at Funcom aksjen ikke blir gull verdt, men bare tenk om den slår tilbake, da ville en inngang nå bli rikt belønnet.

Men, allerede i morgen kan aksjen bli halvert i verdi, det kan også skje at den dobles i løpet av kort tid.

At den halveres i morgen. DET VET jeg den ikke skal, til det er det altfor mange aksjer som ligger på kjøp :stuck_out_tongue: MEN ja… Den halveres i morgen !! :wink:

1 Like

Gjelden selges til 1,25 og der er det tilgjengelig store volum?

Før LMO ble hausset så var Funcom nede på 1,10… da med en bedre track record (1 stk færre fiasko), avtale med en kjent merkevare og betydelig med penger til å investere i en mulig kassasuksess. Etter flere Ya-emisjoner så var mcap ganske lik som dagens.

Ser dere ikke forskjell på den situasjonen og dagens? Det begynner å bli litt vel mye tro, håp, KAN osv. her inne, selv i forhold til tidligere høyder.

1 Like

La oss si at Funcom faktisk klarer postivt EBIT og f.eks prises til 10x EBIT - gjeld (100MNOK) og vi ender da på 100MNOK eller +33%.

Spørsmålet er jo når Funcom sist hadde positiv EBIT som ikke bunnet i store investering gjort over flere foregående år? Dvs faktisk overskudd? Vel, det vet jeg ikke om Funcom har hatt noen gang. Hittil så har de brent av ca en milliard kroner.

huh… men vi er jo priset 70 Mill nå og EBIT er negativ. Sier du at FUNCOM nå egentlig burde ha negativ verdi? Du ser da vel at regnestykket ditt er feil. Jeg har ventet 3 til 4 uker på at kanskje markedet skulle selge billigere. Men det vill seg ikke, aksjen skal tydeligvis ikke lengre ned. Feilen du gjør her er at du blander lånets hovedstoll inn i drifts regnskapet… Finansieringskostnaden og kunn det skal inn der. Og det er jo noe helt annet. P/E 10, den var jo og litt morsom… tatt i betraktning at dere mener den skal være 70 for StarBreeze :slight_smile: . Men greit, finansieringstrøbbel og fare for mislighold og sånt tynger P/E så fair enough… Likvel… For å være grei så tror jeg vi kan nøye oss med å si at du er kreativ i dine betraktninger her.

Det er ikke uvanlig å ha høyt lån for selskap, det som er uvanlig er å ha negativ egenkapital og stå i fare for mislighold… Men hele poenget er at dette er historie og uansett hvordan dette skal prises inn i FUNCOM så er det allerede priset inn. FUNCOM falt ned til dagens nivå i Juli/August da omstendighetene ble meldt tidligere. Etter å ha ventet så innihelv… lenge de siste ukene på nedfallsaksjer de siste uker så tviler jeg på at vi skal lengre ned på meldte omstendigheter hvertfall (da må enda mer negativ meldes). Neste stoppested er slik jeg ser det enten at FUNCOM leverer positiv bunnlinje eller at de slås konkurs i 2016. Mao, blir veddemålet nå litt sånn kvitt eller dobbelt. Om FUNCOM nå begynner å lever positiv EBIT og cashflow (se på argumentene som ymse personer har delt de siste ukene) så skal vi mye opp… Om FUNCOM ikke leverer så skal vi ikke bare ned… da skal vi mest sannsynlig avvikles. Situasjonen er særs alvorlig. MEN som sagt mange ganger, alt dette er priset inn NÅ. Derfor vil FUNCOM selv på lave EBIT få mange % oppgang.

Liker du risiko så er FUNCOM en jævlig morsom aksje nå.

1 Like

Positiv cash flow har de faktisk nesten aldri hatt om man ser bort fra kvartal med emisjon… Men slik er det, nå kan det bli positiv cashflow i både Q3 og Q4 og +++ . Alt som trengs er en salgsfjert :wink: Men dette er jo mine argument…

1 Like

Dette argumentet testet du på HO tidligere… Jeg forstå ikke dets relevans. Det blir som å si “er kursen lav nå så skal den være lav for alltid uavhengig av hvordan driften måtte forbedre seg eller forværre seg i fremtiden”. StarBreeze var nærmere konkurs enn FUNCOM og var priset til 0.05 kroner pr aksje. MEN så lagde de noe bra og så vips var de priset sinnsykt mye høyere uten at lånet deres var stort forandret. Eneste forskjellen var at de plutselig var utenfor konkursfare fordi de med ett fikk positv EBIT og cashflow og evne til å betjene sine lån. Det er selvfølgelig en mulighet at FUNCOM skal kunne klare det samme medmindre dere tror at Svensker sitter med bedre genmatriale enn nordmenn (og det er det vel INGEN som tror ? :stuck_out_tongue: )

1 Like

Dette er andre gangen du sier dette, det stemmer fortsatt ikke. Hadde jeg ment det, så hadde jeg jo fortsatt vært full investert i Starbreeze, noe jeg ikke er.

Som med Starbreeze, aksjer prises ikke bare ut fra siste kvartals EBIT, men også forventningene til inntjening framover. Dagens prising av Funcom er ikke fordi folk tror de kommer til å ha negativ EBIT de neste to årene. Jeg tror forventningene til Funcom er større enn de kommer til å innfri.

Jeg har fulgt Funcom ganske lenge nå, men har bestemt meg for å ikke investere noe før jeg ser tegn til noe håndfast. En video som har ok med views er ikke nok.

Hvis man gjør en stor investering over 8-9 kvartaler, skriver av investeringen og så går i pluss i 1-2 kvartaler, så er selskapet like herlig på vei mot stupet.

Selvsagt, The Park kan jo overraske, men det eneste vi har å gå på der er en video med 140k views. Ikke akkurat mye å gå på - utenom hype da.

Om du nå vil være spesifikk så er FUNCOMs drift nå sånn på bunn uten at noe eksotisk skjer (emisjoner, lanseringer, nedskrivninger osv…) omlag

-2 mill NOK EBIT i kvartalet
-5 mill NOK Cash i Kvartalet

Q3:

Blir positivt rett og slett på grunn av LMO lanseringen og det at LMO var oppe på mellom 16 og 25 plass på Games overall i USA 10 dager på rad. Det er mange nedlastninger, hvertfall om man og regner Iphones. Les gamle diskusjoner og anslag på antall downloads så ser du at FUNCOM lett kommer i + på EBIT og Cashflow med dette.

Q4:

Antar man ingen mersalg av TSW og heller ingen salg i LMO og bare ser på The Park, så blir man også her positiv på begge over bare med 100 000 salg av The Park om de kan ta 100 kroner spillet.

Q1 2016:

Anarchy Online Steam launch… Denne har stor oppside og kan lett sope inn store beløp. Det er nærmest en relaunch av AO.

Q2 2016:

Tittel X (som The Park bare større). Vil tro den og kan sette plusse hvertfall med hjelp av AO i steam og annet.

Bra for det er vanskelig nok å få lirket inn aksjer nå uten å pushe så hardt at toget begynner å rulle litt i fra meg om du skjønner hva jeg mener.

Ser ikke så dystert ut med tanke på EBIT og Cashburn. Lik det eller ikke… Men slik er det.

1 Like

Burde stige dersom det ikke kommer noe negativt, men spm er hva neste melding er. Noe positivt om at de har fått solgt unna noe til en god pris, eller noe mer negativt om emisjon eller verre…

4 Likes

Hvis du leser det jeg skriver, så ser du at jeg også forventer svarte tall i 1-2 kvartaler pga investeringene de har gjort i LMO, men det endrer ikke retningen Funcom har tatt.

Funcom må levere et spill som er cash positive inkludert investeringer for å kunne snu. Det er mulig, men sannsynlig? Der er vi nok uenige.

2 Likes

Har du lest det jeg har skrevet lengre opp? Ikke forsøk legg ord i munnen min, jeg klarer jo å snakke for meg selv. Jeg har nettopp lært deg et parr ting vedr. lån og driftsregnskap. Du burde heller takke meg fremfor å surre videre? Du argumenterer hardt for at FUNCOM ikke er verdt 70 mill NOK, likevel har du vist oss nada som støtter den holdningen. Gid du kunne vært like nøktern om StarBreeze… Hvor pengene renner rett ut av organisasjonen. Funcom Brenner tross alt nesten ikke av cash lengre. Og det gjør saken litt annerledes enn tidligere.