Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Raketter og annen handel

@Gordon Nå forstår jeg faktisk ikke hvilken tolkning av utsagnene dine som jeg har feiltolket, så da kan jeg jo spørre direkte:

Mener du det er sannsynlig at Funcom kommer til å levere spill som er cash-positive inkludert investeringsperioden framover?

Så ja det er en overhengende fare for at Cash flow blir positiv fremover. Det skal som sagt lite til nå, som cashburn er en brøkdel av tidligere… Men strategien din er jo kjent, fair enough at du vil kjøpe på Q3 rapport eller Q4 rapport for eksempel. Saken er at det har hiostorisk sett vært tryggest å kjøpe FUNCOM når de ligger i gjørma og gulper blod.

Det har gått an å trade Funcom og tjent penger ja, men ettersom verdien av Funcom er på ganske nær all-time-low nå, så har det for snittet vært lurest å holde seg unna.

Jeg tror jo tallene vil være svarte, ihvertfall for Q3 og kanskje for Q4 også. Det betyr jo bare at de får igjen for investeringene de har gjort tidligere i LMO/AoC/TSW/AO, ikke at selskapet nødvendigvis er levedyktig. Det er vel egentlig ikke rapportene jeg ville kjøpt på. Jeg vil evt kjøpe på hvor mye jeg tror f.eks “The Park” drar inn. Det har stort sett vært mulig å se om lanseringene til Funcom går bra/dårlig lenge før man får noen offisielle tall.

Dette har jeg null tro på. AO er pr dags dato gratis å spille og såpass inviklet at det neppe finner nok nye kjøpere til at det ikke drukner i hvor bra AoC/TSW gjør det.

1 Like

Jeg spurte FC om dette på Q2 presentasjonen og svaret var Ja. De har uansett ikke sagt noe om når det skjer så kan jo være i år , 2016 eller 2020 for alt vi vet…

Det har nok kanskje en sammenheng med at oppgradering til ny engine har vært et prosjekt som har vart noen år :stuck_out_tongue:

2 Likes

Litt som for hvordan du posjonerte ut Launches for StarBreeze. Det var ikke noe annet for den perioden så putta AO der. men ja Relaunch AO kan og komme i Q4 2015 for eks…

/ignore… Mye tull fra SB menigheten nå.

Hva mener du med det? Mener du at svaret Nofun fikk på kvartals presentasjonen var bare tull? Funcom skal jo ha AO med ny grafikk motor ut på steam og også forsåvidt inn i FUNCOM shop. Mener du at AO trenger mer enn 3 kvartal på testlive server før det rulles ut på front server?

http://www.anarchy-online.com/

1 Like

Tror faktisk ikke @Gordon sitt forslag om Q1 2016 er så urimelig. Ny engine var på plass i august og regner med de vil fikse litt bugs++ før de hiver den ut på steam.

@Nofun helt enig, jeg har bare ikke noe tro på at det blir noe penger å snakke av ut av det. :wink:

2 Likes

Nei, men nå er du jo helt inne på personlige preferanser. Noen liker morra, andre liker dattra. Du elsker alt SB gjør, jeg synes de har tatt på seg mange dårlige prosjekt med høy kost, høy risk uten at oppsiden star i forhold til det. Og når det kommer til FUNCOM så tror jeg en relaunch av et modernisert AO, kan gi adskillig mer enn The Park… Mens du, vel… tror som du tror. Tiden vil tidsnok vise hvem som får rett.

Med The Park så ser jeg for meg omsetning mellom 10 mill og 20 Mill NOK. Med relauncha AO så kan det fort ble 10 mill NOK ekstra omsatt i kvartalet. AO på steam kan være en sleeper hit. HUSK, Alle har hørt om AO, når det ligger rett forran dem i Steam så kan det fort bli mange som kjøper det (I hvertfall når salg).

Du bør vegre deg å si stort mer om MMOs om du seriøst mener F2P modellen innebære lav eller ingen omsetning.

Jeg har aldri spilt et Starbreeze-spill, men spilte AoC i et par år og TSW i noen måneder. En god kompis av meg spilte AO fram til WoW tok over, så jeg har god kunnskap om hvordan AO er skrudd sammen og kompleksiteten bak f.eks twinkingen, hvordan high-level grinding fungerer osv. AO er vesentlig mer komplekst enn både AoC og TSW er, så den moderniserte versjonen av AO kommer å ha litt bedre grafikk ( spesielt på lyssetting), litt fikset lav-level balanse, men spillsystemene som danner basisen for spillet vil være 99% likt det du finner i dag. Det er en grunn til at det er laget egne programmer for å hjelpe deg med å twinke i AO. :wink:

Greit å få med seg at AO er gratis, inkludert den første expansionen. Du må først betale abonnement for å spille alt lansert etter det. Mao, så kan det godt være mange som tester det, men de skal spille ganske så lenge før det blir noen kroner på Funcom. Nå er jo samtidig kostnadene Funcom har til AO latterlig lave, så det går jo i pluss, men jeg tror vi kan snakke i antall hundretusener, ikke millioner når vi skal snakke om hvor mye en Steam-launch vil bringe. Kanskje mer hvis nye spillere ikke trenger å røre betalingssidene til Funcom, men som sagt AO er F2P. :smile:

Jeg har en kompis som gjerne reaktiverer og spiller en måned eller to hvert år. Spillet er anderledes enn dagens spill, ikke bare gammelt. Samtidig - hvilken av veteranene går via Steam? Jeg tror Steam-launchen vil få mange til å prøve spillet, men få til å betale noe. Det er rett og slett et skikkelig nisjespill.

Angående betalingsmodellen til AO, så går den ut på å få så mange som mulig til å prøve ut spillet, siden kun noen få prosent faktisk liker spillet. Uten F2P-vrien, så hadde de nok neppe fått mange nok til å prøve det ut.

Altså, som jeg skriver over, det vil gi penger i kassa, men jeg mener @Gordon snakker i feil størrelsesorden. :wink:

1 Like