Jeg har aldri spilt et Starbreeze-spill, men spilte AoC i et par år og TSW i noen måneder. En god kompis av meg spilte AO fram til WoW tok over, så jeg har god kunnskap om hvordan AO er skrudd sammen og kompleksiteten bak f.eks twinkingen, hvordan high-level grinding fungerer osv. AO er vesentlig mer komplekst enn både AoC og TSW er, så den moderniserte versjonen av AO kommer å ha litt bedre grafikk ( spesielt på lyssetting), litt fikset lav-level balanse, men spillsystemene som danner basisen for spillet vil være 99% likt det du finner i dag. Det er en grunn til at det er laget egne programmer for å hjelpe deg med å twinke i AO.
Greit å få med seg at AO er gratis, inkludert den første expansionen. Du må først betale abonnement for å spille alt lansert etter det. Mao, så kan det godt være mange som tester det, men de skal spille ganske så lenge før det blir noen kroner på Funcom. Nå er jo samtidig kostnadene Funcom har til AO latterlig lave, så det går jo i pluss, men jeg tror vi kan snakke i antall hundretusener, ikke millioner når vi skal snakke om hvor mye en Steam-launch vil bringe. Kanskje mer hvis nye spillere ikke trenger å røre betalingssidene til Funcom, men som sagt AO er F2P.
Jeg har en kompis som gjerne reaktiverer og spiller en måned eller to hvert år. Spillet er anderledes enn dagens spill, ikke bare gammelt. Samtidig - hvilken av veteranene går via Steam? Jeg tror Steam-launchen vil få mange til å prøve spillet, men få til å betale noe. Det er rett og slett et skikkelig nisjespill.
Angående betalingsmodellen til AO, så går den ut på å få så mange som mulig til å prøve ut spillet, siden kun noen få prosent faktisk liker spillet. Uten F2P-vrien, så hadde de nok neppe fått mange nok til å prøve det ut.