Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Jeg tror at når ett selskap har ett åpenbart finansieringsbehov, og en god forretningsplan knyttet til finansieringsbehovet, men man ikke vet hvordan dette skal løses, så trenger man ikke konkludere for sterkt om noe som helst.

Dette trenger ikke være bear eller bull, trenger ikke være emisjon eller lån, det er mange muligheter og man må nesten velge om man stoler på at selskapet velger en aksjonærvennlig løsning.

Hadde selskapet hatt en snuskete historie rundt slikt så ville jeg vært mer skeptisk.

Se på det sånn. De rydder ikke vei og legger til rette for kapitalforhøyelse.

Det forteller deg at her er sannsynlig noe annet i gjære. Så kan du se på kapitalbehov… Og da tror jeg bank og bond blir litt smått for ett 450mnok selskap (om jeg ser samme visjon som reach)

Så her tror jeg på en JV eller lignende. Muligens rettet emi (antar vilkårene blir gode. Tror det er gründeren som er ceo? Ceo har i det minste en gyldig størrelse eierskap til at jeg føler vi er i samme båt)

1 Like

Det er mange potensielle løsninger, jeg velger å ikke ha sterk tro på A, B, C eller D for å si det sånn :slight_smile:

Og for å understreke dette, jeg er ikke skremt på noen som helst måte. Jeg bare påpeker at dette er ett usikkerhetsmoment.

2 Likes

Mja, men interessant å spekulere. Uansett value as is. Og en god antydning på aksjonærvennlighet. Så tikker av mine bokser

3 Likes

Selskapet er jo i en internasjonal bransje så det kommer nok alltid til å være eksponert mot noe valutarisiko, selv om selskapets policy er å hedge valuta. Renteeffekter på leasingavtalene iht IFRS 16 vil også utgjøre en forskjell mellom EBIT og Earnings.

Se utklipp fra selskapets årsrapport knyttet til valutarisiko:
image

Har selskapet nå valgt på å inngå kontrakter kun i NOK, eller mener du at de valutasikrer kontraktene? Jeg mener fortsatt at EBIT gir et bedre sammenligningsgrunnlag mot historiske tall, da EBIT er resultat før finans og skatt (valutaeffekter og renteeffekter). Og sik sett ekskluderer at kontrakter er inngått i andre valutaer. Uansett historie er historie. Og enig med deg at 2021 ser ut til å bli et veldig bra år for reach!

Reach Remote: Slik jeg vurderer det vil finansieringsbehovet knyttet til Reach Remote i første omgang avhenge av hvor mange båter de bestiller. Det har vel initiert en kostnad i størrelsesorden 100 mnok per båt. Hvordan de kommer til å finansiere disse er jo opp til styret i selskapet, men avhenger jo av hvor mange båter de bestiller etc. Dersom de i førsteomgang bestiller et par båter har de jo muligheten til å finansiere disse med en kombinasjon av cash og lån i banken. Noe annet blir om de klinker til å bestiller 5-10 båter, da må de nok kjøre en emisjon. Jeg tror det er overveiende sannsynlig at de starter med en mindre bestilling. Bør også ta i betraktning at kontantbeholdningen til North Energy estimert til ca 75 MNOK (inkl utbytte fra Reach), således tror jeg det er liten sannsynlighet for at de kjører en stor emisjon, og at eierandelen blir utvannet… En annen mulighet er jo en fusjon eller nytt samarbeidsprosjekt.

Når det knytter seg til Reach Remote har jeg ikke hensyntatt dette i min analyse, men jeg har stor tro på at de kan lykkes med prosjektet og da er oppsiden ekstremt stor. Uansett mener jeg det absolutt er hensiktsmessig å vurdere dagens drift (historiske tall), slik jeg vurderer det er Reach Remote noe som kommer i tillegg til dagens forretningsmodell i mange år fremover.

Ha en fortsatt fin kveld!

1 Like

image

Valuta skaper ofte rot i de kvartalene man får store effekter ja.

Man får vel bare velge hva man selv ønsker å vektlegge. EBITDA blir i hvert fall i mine øyne noe rart pga regnskap osv.

1 Like

Takk for info👍 Hadde ikke fått med meg det…

1 Like

Hvis man ser på Q3 2020, så er profit > ebit, så hvis man akkurat for det kvartalet bruker ebit i stedet for profit, så får man, ved kurs 3,3 fortsatt P/E på 6 for de siste 12 månedene. Hvis man bare tar tallene som de er så har de ved kurs 3,3 P/E 5,5. Jeg synes det skal være rart hvis de ikke klarer å øke omsetningen i Q2-Q4 når Q1 hadde såpass mye bedre omsetning.

Hvis man ser litt på Q1 tallene:
Q1 2019 Revenue - EBITDA = 53 MNOK
Q1 2020 Revenue - EBITDA = 43 MNOK
Q1 2021 Revenue - EBITDA = 52 MNOK

Så er min konklusjon at de har endel faste kostnader de bare ikke kommer seg utenom i Q1 og at i 2019 og 2020, så var disse inntektene rett og slett for lave. I år derimot, så har de virkelig klinket til, med en økning på nesten 30%, og dette gikk nesten rett på bunnlinja.

Kreds til @anon80503862 for tallene :+1:
image

Driveren bak dette er såvidt jeg kan se:

High activity in renewables segment during 1Q2021 with 47%
(25% in 1Q2020) of revenue generated from non-oil & gas
clients, driven by major survey projects in the offshore wind
sector.

Dette betyr jo at det har økt fra ~20 MNOK til ~47 MNOK. Jeg tenker jo at offshore vind er noe som det bare vil komme mer av framover.

4 Likes

Sååå, “litt” havvind som Reach Subsea kan hjelpe til med?

(Og nekkar med Skywalker løsningen sin?)

Det blir meget spennende å se hvor mye av segmentet de klarer å kapre de neste kvartalene.

Var det for øvrig slik at avtale rundt bygging av de autonome båtene burde være landet innen slutten av mai dersom de skal ha dem i markedet i 2022 ?

Notice of Annual General Meeting - new date

Key information relating to proposed cash dividend

Contract awards

Merker jeg har begitt meg ut på nye områder, for jeg aner ikke betydningen av meldingen her. Det er bra, men er det som når Kitron melder om en 50 MNOK kontrakt, eller som når de melder enn 500 MNOK kontrakt? :stuck_out_tongue:

@VBR veit vel kanskje?

Sjekk siste Operational figures, så vil du se at Number of Vesseldays sold for April 2021 ble 119 mot 66 i April 2020. Dagens melding alene gir 45x2, altså 90 dager…Dette sier noe om aktivitetsnivået for tiden (som er meget bra)! Burde slå positivt ut på kursen mener jeg iallefall;)

1 Like

Er hyggelig å se at aktivitetsnivå ser ut til å bli meget bra denne sommersesongen! Ratene knyttet til de ulike innsatsfaktorene til selskapet, fartøy, rov og personell varierer en god del avhengig av seosong og etterspørsel, men det er vel å forvente at ratene er i fet øvre sjiktet… Nedenfor er mine estimater på rateintervall pr dag, så mitt estimat er en kontraktsverdi størrelsesorden 60 til 65 MNOK inkl rov og personell.

Fartøy 200 til 400 tnok
ROV 20 til 45 tnok
Personell 12 til 17 tnok

2 Likes

Det blir nok bra dette, aktiviteten øker jevnt og trutt…, ser at flere antyder opp mot 80-100 mill i EBIT for 2021, what say u?

1 Like

Ja det ser lyst ut for øyeblikket! Min vurdering/analyse er at selskapet ender på ca 70 til 80 MNOK I EBIT i 2021, men dersom høst sesongen blir unormalt bra er det jo en mulighet for at de kan klare opp mot 100 MNOK.

2 Likes

Jaja, uansett, burde kursen vært endel høyere 4,5-5,5 eller noe sånt;). God helg!

1 Like