Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Vel, jcp og konamixx er de to jeg prata med når jeg skulle gå igjennom Nekkar (gull) og KOA (gråstein). Så en liten klikk med value-investorer / veldig safety-minded swing tradere :stuck_out_tongue:

Synes det var rimelig positivt og nøkternt framlagt.

image

Trygg økonomisk posisjon.

image

Det så da veldig bra ut? :stuck_out_tongue:

Så kan du jo se litt på Reach Remote og hva det vil bety for selskapet.

Hint: OPEX ned :stuck_out_tongue:

2 Likes

REACH: Key information relating to proposed cash dividend

Reference is made to the 4Q 2020 report released on 23 February 2021, where the
Board of Directors of Reach Subsea ASA has decided to propose a cash dividend of
NOK 0.15 per share for the financial year 2020 to the Annual General Meeting.
Key information relating to cash dividend to be paid by Reach Subsea ASA:
Dividend amount: 0.15 per share
Declared currency: NOK
Date of approval: 26 May 2021
Last day including right: 26 May 2021
Ex-date: 27 May 2021
Record date: 28 May 2021
Payment date: 3 June 2021

Var ikke klar over det, men å kjøpe nå inkluderer jo faktisk utbytte på 0,15 kr pr aksje.

Er det ikke fint? :slight_smile: 4,5% direkteavkastning. og selskapet til halv pris på et nøkternt anslag
(og uant potensial i remote, aka fremtidig vekst, tech-moat, disruptive, i megatrend med offshore vind, og autonome fartøy og ROV)

Jeg praktiserer ofte å selge dagen før utbytte hvis det oppstår ett sånn mystisk “rally” i uken og dagene før ex dato. For så å kjøpe smulene som ramler ned etter ex dato.

Så blir det spennende å se om det er ei stor kake som blir større delt på flere, eller om konkurrentene feiler teknologisk (som og kan skje reach) og blir stor kake på noen få.

Denne ordningen ser også ut til å passe godt

image

Det største faresignalet er, i mine øyne, hvis det er unaturlig små avskrivninger i forhold til eiendeler i selskapet. Noe jeg alltid sjekker hvis jeg har ett selskap som ser bra ut (etter KOA lærte jeg meg dette).

I dette tilfellet ser ikke det ut til å være tilfellet. De hadde relativt høye avskrivninger i fjor, og i år i dette kvartalet. Merkelig store faktisk, men jeg ser at de også baker inn flere ting i dette punktet pga regnskapsregler. Når jeg ser på årsrapporten står det en god del om depreciation. Jeg gidder ikke copypaste alt, men vil anbefale å søke gjennom dokumentet hvis man er interessert. For min del ble jeg noe beroliget av det, men jeg er ikke profesjonell på regnskap. Ser ingen umiddelbare feller.

Veldig ustabil historisk, men det betyr ikke noe før selskapet faktisk leverer dårlig. Leverer de dårlig kan man få en overreaksjon ned, bare greit å huske på.

Teknisk ser det ut som forsøk på breakout for reprising høyere. Alle som har kjøpt aksjer siden februar 2015 (6 år med andre ord) sitter nå med gevinst. Det var stort volum 16. april, og aksjen prises nå over den dagen uten at det har utlyst salgsvilje. Men, ingen garanti selvsagt. Ser dog bra ut med mine øyne.

3 Likes

Stort sett hele avskrivningen er knyttet til finansiell leasing. Ser ingen umiddelbare problemer rundt eiendeler/avskrivning :slight_smile:

3 Likes

image

Dette var Q1 2020.

Nå står det i rapporten:

image

Betyr dette at selskapet ikke er eksponert mot valutaendringer, eller at de er eksponert annerledes?

Q1 2020 = charter commitments denominated in USD
Q1 2021 = charter hire is in NOK

Antar de snakker om at de har leid båter i NOK nå, mens i 2020, så leide de i USD. Inntektene kan vel fortsatt være i USD.

2 Likes

Jepp gjelder Chartering/leasing av båter, som er aktivert som en eiendel samt balanseført som gjeld mot bank. Forpliktelsesdelen mot bank var notert i USD i fjor og regulertes kvartalsvis. Den forpliktelsen var stort sett nedbetalt pr 31.12.20 (note 10) og følgelig har den lite effekt i Q1 21.
De nye chartering/leasing avtalene inngått i Q1 er nå notert i NOK og du vil ikke lenger få denne effekten i regnskapet.

Dette kan vel være eneste potensielle problemet for selskapet så vidt jeg kan se. Ikke noe å være redd for nå egentlig. Kollapser dollaren så kan det være annerledes.

Total non-interest-bearing
current liabilities were NOK 123.6 million (NOK 115.9 million), of
which the purchase liability for 50% of the shares in Surveyor AS
amounts to NOK 23 million

Net interest-bearing debt (total interest-bearing debt, including
capitalized leases under IFRS 16, less cash) stood at NOK 18.3
million

image

De har basically ikke gjeld å betale ned, men leier utstyr (båter).

1 Like

Ny her på forumet… Og ser med glede at det er flere som har fått øynene opp for Reach!

I min mening et underanalysert kvalitetsselskap (i realiteten ingen analytiker som dekker selskapet regelmessig).

Her er min overordnete analyse:

• Levert meget sterkt på den operasjonelle driften i mange år
  • En av de ledende selskapene knyttet til subseatjenetser for fornybarsektoren (havvind, maritme sektor). Undervannsturbiner etc.
  • Langvarig samarbeid med startegiske kunder innenfor både olje og fornybarsektoren (Equinor, Aker BP mm)
  • Fleksibel forretningsmodell
  • Samarbeidsavtale med MMT (kjøpt av Ocean Infility i 2021)
  • Ledelse med fokus på operasjonell drift og kvalitet i tjenestene, samt å bygge stein på stein.
  • Fornuftig avlønning av ledelse. Lederlønn på ca 1,6 mnok. Ledelsen også betydelig investert i selskapet, se aksjonærliste. Jostein Alendal og nærstående har aksjer for ca 17 mnok.
  • Reach Remote under utvikling (samarbeid med Wilhelmsen og Kongsberg), som etter min vurdering er de beste i bransjen.
  • Enkel balanse og lite gjeld.
  • Levert sterke resultater i et utfordrende marked

Inntektene til selskapet kan i hovedsak deles inn i tre områder (innsatsfaktorer), dvs Fartøy, ROV og personell. Ratene på disse tjenestene varierer i løpet av sesong og etterspørsel men man kan ta utgangspunkt i en rate pr dag: Fartøy (tnok 200 til tnok 400), ROV (tnok 20 til tnok 45) og Personell (tnok 10 til tnok 17). Basert på dette har jeg laget en enkel analyse på den nåværende driften for 2021 og 2022. I analysen har jeg lagt til grunn en gjennomsnittlig dag rate på Fartøy (tnok 300), ROV (tnok 36) og Personell på (tnok 15):

Basert på nåværende drift og normale vekst mener jeg at selskapet burde vært priset til en mcap på 650 til 800 MNOK inkl en likviditetsrabatt. Og da har jeg ikke hensyntatt Reach Remote, som om de skulle lykkes vil ha en vanvittig oppside. Da snakker vi om Tech-prising!

Et par spørsmål jeg ikke har funnet noen svar på, noen som kan hjelpe meg følgende?

1. Hva ble MMT verdsatt til ifm oppkjøpet av Ocean Infility?
  2. Samarbeidsavtale med MMT - Slik jeg vurderer det må det være noen “covenants” som gjør at MMT ikke kan trekke seg fra samarbeidsavtalen, uten at det vil gi Reach en betydelig fordel og således ikke er aktuelt. Noen som har innspill eller vurderinger knyttet til denne avtalen?
6 Likes

Ser ut som du har det rimelig klart, og har gått dypere til verks på opfigs tallene ser jeg :wink:
Tenkte å regne på dem, men fant ut at selskapet var nobrainer investering uansett. så sparte meg jobben og kjøpte. (kom til noe det samme i verdsettelse. tenkte jeg måtte begynne å vurdere om alt var som forventet og kursen ruslet over mot 6kr)

Det er en x factor i remote så gleder meg litt til den.

Har og en veldig moderat kompensasjon til styret. Så er et veldig aksjonærvennlig selskap

1. OI og MMT er vel ikke børsnotert noen av dem, så det tror jeg blir vanskelig å finne ut. Trenger ikke være ren cash deal heller.
  2. Er heller ikke kjent med covenants, og de får vi nok ikke vite. Men var jo et hint i at det ligger noen underliggende opsjoner og trigger klausuler i avtalene; Tenker da på at Surveyor as ble kjøpt til bokført verdi. Så vi kan nok spekulere i at det er noen “dødmannsbrytere” i den samarbeidsavtalen som gjør den bedre/sikrere for partner ved oppkjøp av en part. (som nå har skjedd)

Det er nå jeg skulle ønske jeg hadde kikket skikkelig på 2020-tallene så jeg kunne sett om det er vanlig at Q2 og Q3 har 2x omsetningen til Q1 :stuck_out_tongue:

EDIT:
image
Fra Q3 2020 rapporten, og ja Q1 er shait :stuck_out_tongue:

stemmer nok det. q1 er shait

oppdaga denne aksjen i dag, og må si jeg synes det ser lovende og spennende ut. Innehar selv ikke den evnen mange av dere har for fundamental granskning så takke seg til dere.

Ser de skal utbetale utbytte på 15øre , er utbytte noe de betaler ut jevnlig eller er dette første gangen

To år av de siste åtte med utbytte, tre år av de siste åtte har gått i pluss, fem år har gått i minus.

Ref: https://borsdata.se/reach-subsea/nyckeltal

Takk for svar Sjakk! Har samme vurdering som deg knyttet til punkt 2. Har forspurt selskapet men avtalen er konfidensiell så blir opp til oss å spekulere. Er nok som du sier en klausul som gjør det vanskelig for noen av partene å bryte avtalen. Og hvis vi spekulerer videre derfra så er det ikke helt utenkelig at OI kan være interessert i å kjøpe Reach også…??

Når det kommer til punkt 1 - Har prøvd å undersøke rundt prisingen i transaksjonen, og fikk et råd om google litt. Men har ikke funnet noe til nå… Er det noen med bedre søkeegenskaper?

Til Christian: Q1 er normalt det kvartalet med dårligst aktivitet… Se kvartalsvis oppstilling under:

Men de leverte et fantastisk kvart i Q1 2021!

3 Likes

Ja, 102 MNOK Revenue mot 79 og 67 de to årene før.
17% vekst i Q1 2020
29% vekst i Q1 2021