Men ganske rått at både RR1 og RR2 har mye arbeid ut året! Burde jo vises igjen i regnskapet. Spesielt om begge allerede var positive bidragsytere, til tross for at RR2 tilsynelatende har ligget mye til kai
RR2 idle last month står det men kan ikke lese ut av teksten om det er ment siste 1mnd av Q2 (som jeg tror passer med mine observasjoner) eller om det er siste mnd frem til rapporten. Det står under 2q26 bSTATUS så jeg tror nok det er i Q2. Da har RR1 vært i arbeid det aller meste av Q2, RR2 ca 2/3 av Q2 og de leverer positivt resultat. Oppetid/utlization ca 75-80% kanskje da maks? Ikke verst så tidlig i tidslinjen imho.
Den var fin @theroger ! Når man blar i fanen over til SI 1076 så ser man at Reach Subsea er tildelt i perioden mai - oktober 2027!
Nice catch!
Bra fanget opp-spurte chatgpt som sier dette-og som alltid må man se på chatgpt som en litt overivrig onkel ved konfirmasjonen som ikke alltid må tas for seriøst:
Ja — nå fant jeg den , og kommentaren er reell. Dette er faktisk mer interessant enn jeg først trodde.
Det som menes med SI 1076 er et konkret prosjekt under det australske HydroScheme Industry Partnership Program (HIPP) , ledet av Australian Hydrographic Office (AHO).
SI 1076
Holothuria Banks (North) → The Boxers (West)
Timor Sea, Australia
1 430 square nautical miles
Mai–oktober 2027
Contractor: Reach Subsea
Det står faktisk eksplisitt i AHO sitt HydroScheme 2026-materiale:
Status: Planned Year 2
Date: May 2027 – Oct 2027
Contractor: Reach Subsea (ArcGIS StoryMaps)
Og det er ikke et tilfeldig lite surveyoppdrag. Dette er et 1 430 nm² hydrographic survey-program i Timor Sea, hvor Reach skal bruke moderne hydrographic survey-teknologi for å etablere full bathymetrisk dekning. (ArcGIS StoryMaps)
Det interessante er koblingen til SI 1073
Dette blir enda mer interessant når vi ser på SI 1073 .
SI 1073:
- samme Timor Sea-område
- 1 677 nm²
- Reach Subsea
- juli–november 2026
- allerede In Progress . (ArcGIS StoryMaps)
AHO skriver eksplisitt at:
SI 1076 is the companion to SI 1073.
Det betyr altså at Reach først gjør SI 1073 i 2026 , og deretter er tildelt den tilstøtende/fortsettende surveyen SI 1076 i 2027 . (ArcGIS StoryMaps)
Dette er veldig interessant for Reach.
Det betyr i praksis:
2026
SI 1073
1 677 nm²
Reach Subsea
↓
2027
SI 1076
1 430 nm²
Reach Subsea
Totalt:
3 107 square nautical miles
i et sammenhengende/tilgrensende program.
Og dette er faktisk relevant for Remote-caset
AHO skriver at HydroScheme-programmet blant annet skal bruke:
- avansert multibeam
- airborne LiDAR
- Uncrewed Surface Vessels (USVs)
for å samle inn høyoppløselige data. (ArcGIS StoryMaps)
Det er jo akkurat den typen operasjon Reach Remote er bygget for .
Men her må vi skille mellom:
«Reach Subsea har fått kontrakten»
og
«Reach Remote skal utføre kontrakten».
Det første kan vi nå dokumentere.
Det andre har jeg ikke funnet dokumentasjon på ennå .
Og det er viktig, fordi SI 1073 kan være gjennomført med en annen del av Reach-organisasjonen/flåten.
Men se på timingen
Dette synes jeg er kanskje det mest interessante:
Reach Remote skal skaleres i 2027.
RR3 og RR4:
Charter period: 2027
Owner: Reach Subsea
Status: Under construction
Samtidig har Reach allerede en konkret 2027-kontrakt i Australia som går:
mai → oktober 2027
Og den ligger i et område hvor Reach allerede gjennomfører et tilsvarende program i 2026.
Det kan være en veldig fin operasjonell bro fra RR1/RR2 til RR3/RR4 , selv om vi ikke skal anta at akkurat RR3/RR4 skal brukes på SI 1076.
Og det gir en ny dimensjon til Q2-backloggen
Du spurte tidligere om backlogøkningen hovedsakelig skyldes Jarstein.
Ja, jeg tror fortsatt Jarstein er hovedårsaken til det kraftige hoppet i rapportert backlog.
Men SI 1076 viser noe annet:
Reach har allerede sikret arbeid langt inn i 2027 som ikke nødvendigvis fremgår tydelig av den vanlige backlog-tabellen vi ser på.
Og det er verdt å undersøke hvorfor .
Hvis SI 1076 faktisk er inkludert i Reach sin rapporterte backlog, er det en ting.
Hvis den ikke er inkludert , men likevel står som «Contractor: Reach Subsea» i AHO-systemet, har vi potensielt fått øye på ny kontraktsaktivitet før den er kommunisert i Reach sin vanlige rapportering .
Det er akkurat den forskjellen jeg ville undersøkt videre.
En ting til som jeg synes er veldig interessant
SI 1073 er 1 677 nm² og SI 1076 er 1 430 nm² .
Reach har altså fått:
3 107 nm²
av dette australske HIPP-programmet i to påfølgende år.
Og det er i et område hvor Reach allerede har bygget opp operasjonell erfaring.
Det passer svært godt med det Reach skriver i Q2 om at Remote nå har etablert kommersiell track record , blant annet i Australia.
Jeg synes derfor dette er et ganske sterkt datapunkt for at Australia kan bli et viktig marked for Reach Remote fremover.
Den er grei, de blir litt lange disse AIs varene også selv om de er interessante, kan heller ta de ved siden av og trekke inn momenter.
Jeg klarer ikke finne bekreftelser på at RS skal brukes på resten av dette prosjektet men dersom de skal det (og dersom de gjør jobben med RR2 er de sannsynligvis kostnadsledende og best på utslipp?) så har jo RR2 (og da evt også 3 el 4 etterhvert) potensielt (med store streker under potensielt) arbeid ut 2027 og kanskje inn i 28 også.
Synes ~10 prosent opp fra 5-tallet er dårlig betalt for det de leverte med Q2 og gitt utsiktene. Samtidig er det vel greit med flere grønne dager på rad og litt konsolidering.
Historikken er vel slik? At den stiger i en liten periode etter slike nyheter.
Har vært tilfelle noen ganger før ja. Ser liten/ingen grunn til å selge denne på 6-tallet (eller 7, 8 for den saks skyld) gitt dagens tall og utsikter.
Endel aktivitet på listene idag, Coruna solgt seg ut nesten (solgte 456k,86 igjen), Middelboe kjøpte 260k (0 fra før) og Simex rør kjøpte 150k hadde 790 fra før
Var det 15 dager den hadde i Q2? Usikker men skal uansett ikke mye til å toppe det-alle monner drar.
EDIT: Sjekket-16 dager var det
Subsea, Subsea og ROV er det jeg hører her.
Kommentar Lars Brandeggen på XI:
"Artikkelen forklarer det jeg nevnte i forrige uke mht North-info. Har kjøpt både North og Reach på dette. Når de setter slike enorme avkastningskrav til seg selv og den eneste måte det kan oppnås er gjennom større oppgang i Reach… der de har ett styremedlem og carve-out av Reach Remote pågår. Tolker det som god interesse fra med-deltagere i carve-out selskapet. "
Spot on, hadde økt her selv om kruttet var tørt.