Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Siden finansiering ble nevnt under Q&A i Q2 webcast så tenkte jeg at jeg kunne notere det ned her; Spørsmålet er fra tidspunkt 00:36:00. Merk at noen av ordene var litt vanskelig å snappe opp, men jeg tror essensen er med; https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210817_6

Analytiker : "Can you elaborate on how you see the financing strategy on that (Reach Remote), how is the contract negotiation going, how is banks responding to lending again to the … (uklart).

Birgitte (CFO): “We are discussing with different parties. What i can say is that the bank on one hand, they have their subsea vessel problem assets. On the other hand, you could say that they would be reluctant to be investing in new subsea assets who would be competing with the old subsea assets. But on the other hand, the USVs are coming, so the banks can choose to participate or they can choose to dont do it. And what we have seen from our banks is, and also GIEK, is that they are willing to invest, they are willing to take a risk, which is obvious, i guess our shareholders are not that interested either. So as long as we come up with a product that is tested technically, and are also commercially approved by our clients - which we are working on. This is absolutely bankable, and also we are discussing as i mentioned with potential partners , both on the financing side or the funding side, and also commercialization partners”

Som aksjonær i selskapet så vil jeg nok ha en viss subjektiv tolking av de hun sier, men i denne sammenheng så blir ikke emisjon nevnt når hun summerer opp. Hun presiserer at dette er “absolutt bankable” og at de har potensielle partnere som er interessert. Ut i fra avstemming så ser jeg at ingen har vurdert lånefinansiering som alternativet. Dersom partneravtalen er aktuell, hvordan ville eierforholdet blitt ?

2 Likes

Giek. Eksportkreditt

1 Like

Takk!

1 Like

Ingen, inkludert deg!

Tusen takk for oppsummeringen! Jeg tenker at det også er vel risky for selskapet å kjøpe inn USV-ene med lånte midler med tanke på hvor stor gjelden ville vært opp mot mcap.

1 Like

Helt korrekt, jeg har nok også tenkt i retning partnerskap!

Men hva slags lånebetingelser kan et selskap som Reach Subsea kunne forvente i dette tilfellet ? Er det mer lukrativt med lån igjennom GIEK ? (Jeg er helt blant på eksportkreditt og hva det ville bety for et selskap).

Gitt at selskapet velger å lån for å finansiere skipene. I TU skrives det "I første omgang investerer Reach Subsea et par hundre millioner kroner i utvikling og bygging av to USV-er og tilhørende nye ROV-er. “. Man kan vel da anta at selskapet tar opp lån etter hver som skipene bygges og ikke nødvendigvis tar opp lån på 1 mrd for å dekke hele prosjektet. I FA artikkelen som er linket skrives det " Dersom en får tilnærmet de samme ratene som et vanlig subsea-skip vil fartøyene være tilbakebetalt i løpet av en to-tre års tid, noe som er ekstremt attraktivt, sier Alvestad.”.

Ville dette da vært håndterbart for selskapet ?

1 Like

Tenker at det ikke burde vært noe problem å få lån på noen hundre millioner. Er jo tangible assets her, ikke r&d som skal finansieres. spørsmålet er om et par skip er nok?

Edit: Jeg økte litt i dag, ikke akkurat så heftig, men aner ikke hvilken vei kursen vil gå på kort sikt. Synes aksjen er altfor billig med de resultatene de leverer. Det gjør at jeg tenker at oppkjøp ikke er en usannsynlig mulighet.

1 Like

Det vil jo selvfølgelig være et usikkerhetsmoment, men de skriver at USVene kan brukes i 50% av dagens operasjoner.

Dersom man tar helt ideelle forhold og sier at hvert skip har 3 års nedbetaling. Da vil man 3 år etter at første 2 skipene har blitt levert sitte med 4 av 6 skip nedbetalt. Etter 5 år (10 skip levert) i drift vil alle 10 skip være nedbetalt.

Dette er selvfølgelig under ideelle forhold - men det kan hende at lånefinansiering også kan være et greit alternativ. Man kan vel i tillegg gjøre varianter ved at de 2 første USVene finansieres med cash + emisjon, mens det tas opp lån for de resterende ?

Jeg blir heller ikke klok på kursen og kan ikke tro annet enn at den må snu. I verste fall så er det hvert fall et selskap hvor man får direkteavkastning på nærmere 10% ved Metodikkinvest sine estimater og dagens aksjekurs. Har også valgt å kjøpe meg godt opp i selskapet.

2 Likes

2 Likes

Det var forklaringen på at det gikk 70k i åpningsauksjonen ja :stuck_out_tongue:

Bra at flere får opp øynene for denne👍. Kan gå raskt i dagens klima…

Vil si det gikk raskt ja. Er circuit breaker nå, med auksjon:

Bra volum på dagens oppgang!

2 Likes

Dukker opp som dagens aksjetips i finansavisens e-avis i morgen

image

2 Likes

Forrige emi i reach (tror ikke det har blitt kjørt noen etterpå)

https://newsweb.oslobors.no/message/417848

Peaken kom når emi ble fulltegnet den 13. Emi ble kjørt på 1,75. Ca kursen på emi dato.

Operational figures

Dette må vel sies å være gode tall! @Metodikkinvest, dersom du får tid og anledning så hadde det vært veldig spennende å se hva modellen din sier om Q3!

1 Like

Ser ut som knalltall ja! Setter pris på oppsummeringen din :sunglasses:

Til sammenligning opp mot Q3 2020/2019 tallene
image

Hmm, dette kan jo bli litt “interessant”. Synes Q3-tallene ser sammenlignbare ut med Q3 2020 tallene, og de var altså på pre-tax profit på 33m. For hele 2020 var pre-tax profit på 43m. Hittil i 2021 er pre-tax profits på 28m. Tallene for 2021 ser derfor ut til å kunne bli vesentlig bedre enn 2020-tallene? Som vel er det @Metodikkinvest har sagt hele tiden :stuck_out_tongue:

Så, hvis de trenger 200 MNOK for å gjennomføre første fase av USV-prosjektet sitt og de drar inn 70 MNOK i år og 70 MNOK til neste år, så trenger de da kanskje bare hente inn 60 MNOK? Eller, la oss si 130 MNOK, så er de uavhengige av 2022-resultatet. Det er i hvert fall veldig mye lettere å dra i land en emisjon på 130 MNOK enn en på 200 MNOK.

4 Likes

Jeg tror nok tallene er veldig sammenlignbare. Man må dog ta høyde for at selskapet hadde en “Currency Effect” i Q3 2020; “Currency effects have been significant this year, amounting to NOK 8.8 million (NOK -0.8 million) in 3Q2020”.

Selskapet leverte en EBIT på 24MNOK i Q3 2020. Klarer de å levere på samme nivået i dette kvartalet så er jeg veldig fornøyd! Når de tidligere i år viste til en tilsynelatende veldig god backlogg for resten av året, så blir Q4 også veldig spennende!

Jeg er forøvrig enig når det gjelder Reach Remote. Med disse resultatene så bør det være veldig gjennomførbart!

2 Likes

Hei! Har vært veldig hektisk her i gården… Men tenkte jeg måtte oppdatere analysen pr Q3, og her kommer den:


Så da er det bare å vente til 5.november på fasit!

7 Likes

Fantastisk! Setter veldig pris på at du tar deg tid til å dele med oss!

1 Like

Contract extension with Havila for Havila Subsea

1 Like