Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Dette er vel den første positive mld fra selskapet, av mange, den neste uken :wink:

1 Like

Invitation to presentation of third quarter results 2021

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/545894

Kvartalsrapport:

We see clear signals of improvement in the market, in part owing to high oil and gas prices, but also due to strong demand from the renewable energy sector, especially offshore wind. For Reach Subsea, this represents a segment with abundant opportunities, not only related to development and construction, but also long-term recurring maintenance and inspection business. Our long-standing business relations with the world’s largest energy companies, coupled with experience and technology from offshore oil and gas, means that we are well positioned to take part in this structural growth

Highlights (numbers in brackets are comparative figures from Q3 2020):
• 3Q 2021 revenue increased 11% to NOK 224 million (NOK 201 million), driven by continued high utilization of assets and resources, and successful project execution.
• 3Q 2021 EBIT was NOK 23 million (NOK 24 million), while pre-tax result was NOK 23 million (NOK 33 million).
Year to date turnover was NOK 495 million (497 million), EBIT was 53 million (36 million), while pre-tax result was NOK 50 million (29 million).
• High activity in renewables segment with 44.5% and 49.2% of project days generated from non-oil & gas clients in 3Q 2021 and year-to-date, respectively.
• Busy tendering activity during the quarter, which extended into the fourth quarter, providing a good schedule to build upon for the upcoming winter season.
• Continuous work and progress on Reach Remote project, on track for 2023. Significant interest from clients and potential partners globally.
• On track to meet company’s fifteen Sustainability targets set for 2021.

image

Tja, de har ett finansieringsbehov knyttet til Reach Remote, men ellers driver de enormt godt sett i forhold til lav market cap.

@Christian @Metodikkinvest @VBR - ellers noen kommentarer om rapporten ?

2 Likes

Fra rapporten angående Remote:

  • Funding: Since Reach Remote was publicly launched earlier this year, Reach has experienced great interest from clients and potential partners across the world. There are several industrial players Reach is in dialogue with who wish to be part of Reach Remote, and who could contribute to the funding and commercialization of the project . While still in the early stages, these dialogues form part of the evaluation of which strategy is in the best interest of Reach Subsea and its shareholders.

  • With a cash and working capital position of nearly NOK 200 million, and limited financial debt, we have a good foundation for addressing both the challenges and opportunities we face.

I tillegg snakker de om M&A på utvalgte områder. For meg virker det som de tenker at de klarer å finansiere i hvert fall de første 2 Remote på egen bok evt i partnerskap med andre. De vil ha en solid cashflow også de neste kvartalene som vil bygge cashposisjonen ytterligere. Får håpe de kommenterer noe mer rundt dette på presentasjonen

4 Likes

Syntes selskapet fortsetter å levere bra! Omsetningen var langt høyere enn forventet, men hadde kanskje håpet en EBIT i området 25 - 26MNOK. Spennende at 44.5% av arbeidet er knyttet til fornybart.

Jeg var også fornøyd med at vi har fått avklaring på utleie av ROV; “Other business Reach entered into a two-year bareboat contract for mobilization and delivery of one ROV on a new subsea vessel outside the North Sea starting in September 2021.”

Dette er 750 ROV dager som jeg ikke tror er reflektert i backlogg.

Vi får drøse litt mer etter presentasjonen

5 Likes

Synes dette var en relevant slide:

Legg merke til “2021 Start building USVs” :stuck_out_tongue:

Synes det er rart hvis de skriver det med mindre enn to måneder igjen av 2021 uten noen helt konkrete planer. Samtidig, de planene består ikke av signerte kontrakter, ellers hadde de skrevet det.


Jeg tror de prøver å si at hey, vi er latterlig billige. :stuck_out_tongue:

Strong results and positive business outlook prompted
capitalization of NOK 20 million deferred tax benefit

• Busy tendering activity during the quarter, which extended into the fourth quarter, providing a good schedule to build upon for the upcoming winter season.

Så sjansen for et godt Q4 og Q1 er sannsynlig. Dette er kvartaler som i f.eks. 2019 var ganske dårlige for Reach Subsea.

3 Likes

Kanskje verdt som et spørsmål i Q&A om noen har mulighet ? Får selv ikke sett presentasjonen live

De skal også ha en presentasjon hos Fearnley klokka 13:30

3 Likes

“We are waiting for a investment decision” om USV-ene, også fortsatte CFO-en med å si at eksportkreditt kan tenkes å stå for lån (evt lånegaranti) her. Det ville i så fall vært en veldig fin måte å få ordnet dette. Også fortsatte hun å si at dette er noe som vil ordne seg fint for eksisterende aksjonærer.

4 Likes

Mitt umiddelbare inntrykk fra presentasjonen er at det ikke kommer noen ny emisjon for å finansiere. De sier det er Term-sheet fra banker og eksportkreditt/GIEK for å finansiere dette prosjektet. Også industrielle partnere kan stå klare til å investere.

3 Likes

Det hørtes ikke ut som emisjon var det som stod høyest på listen nei. Eksportkreditt/GIEK eller partner hørtes ut som det var førstevalget. Synes det virket som CFO-en tok dette veldig rolig. Det var ikke et spørsmål om det ordnet seg, men hvor bra de klarte å gjøre dealen. Ikke rart de skrev oppstart av USV-prosjektet i 2021 i presentasjonen. :sunglasses:

4 Likes

I praksis sa de vel at de avventet “investeringsbeslutning” - antagelig på et styremøte i nær fremtid, og så ligger finansieringspakken allerede klar antagelig. Finansieringen er antagelig en del av beslutningsgrunnlaget, så jeg antar at det er liten sjanse for emisjon etter min mening. Det er jo det de insinuerer med WC på 200MNOK og måten de ordlegger seg på. De kan vel antagelig ikke si noe før styret har tatt beslutning.

3 Likes

Interessant er det også at EBIT-marginen som er noe svak, skyldes mye inntekter som bare går gjennom regnskapet uten margin. De hadde veldig stort avvik dette kvartalet i forhold til modellen min på inntekter, og det vil forklare det. Etter min modell hadde de høyere EBIT-margin underliggende enn forrige kvartal - OBS, utfra mine forutsetninger

3 Likes

I dette tilfellet ville jeg heller ikke fryktet en emisjon, forutsatt at den ble satt på kurs 2,75kr+ om det er nødvendig. Men det er min tolkning, dvs at så lenge det ikke blir vesentlig rabatt så er selskapet såpass lavt verdsatt at det ligger til rette for kursoppgang i ettertid basert på hva de faktisk har av inntekter og overskudd.

En emisjon på 2,5kr eller lavere ville jeg derimot tolke rimelig bear.

1 Like

Det gir mening. Det som jcp skriver om frykten for en emi på for lav kurs er hovedgrunnen til at kursen er så lav som den er nå. Tenker vi får en fin oppgang hvis de klarer seg uten emi. 30% oppgang tenker jeg er fint. Opp til base på 3,8

2 Likes

Dette er et selskap som fremstår veldig ryddig, med svært gode fremtidsutsikter. Prisingen av selskapet KAN endres til et fornybar/tech-selskap etterhvert som de får større innslag av fornybar men ikke minst Remote. Dette vil nødvendigvis ta tid, Men dette er et type selskap som fort kan få 15/20 i P/E når de begynner å demonstrere høyere innslag av Remote-inntjening - så det ligger noen år frem kanskje … men samtidig er markedet lunefullt og motepreget i forhold til multipler på selskaper.

I forhold til investeringsbeslutning, tenker jeg det kan være en god trigger for kursen når markedet ser at dette finansieres ved hjelp av fremmedkapital.

1 Like

Reach Subsea ASA - Mandatory notification of trades - primary insider

1 Like

Se der ja, blir vel ikke den siste som ser denne lille “juvelen”…, hun burde vel kjenne selskapet godt :wink:

Kanskje i slekt med største eier av nekkar, skeie Technology? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Etter å ha vært på Fearnley-presentasjonen, er det et tydelig inntrykk av de ser et mye strammere subsea-marked framover og at nå også industrien begynner å gi ordre vesentlig lenger fram i tid (snakk om 6-9 mnd ledetid), som gjør det enklere å planlegge. I tillegg krever ikke klientene heller så mye fleksibilitet.

Så vidt jeg kan forstå bør dette gi forbedring i marginene framover, samtidig som de også skalerer opp virksomheten i Haugesund og Aberdeen for den etterspørselen de ser kommer. Det tyder på at det kommer omsetningsvekst i 2022 med sterkere marginer. Dette er jo helt uavhengig av Remote-prosjektet. På mine estimater bør REACH levere en pretax til neste år på minst 75 MNOK (EPS på >0,50). MEN her er det mange bevegelige deler, så det blir å oppdatere estimatene månedlig etterhvert som op.tallene kommer inn.

3 Likes