Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Ocean Infinity går også hardt til verks! Her går de kjapt innom en del interessante temaer.

3 Likes

Konkurrentene er vel alle som tilbyr ROVs. Og stort sett alle tilbyr konvensjonell setup med vaier til bemannet fartøy, inkludert de fleste store. Har ikke hørt om at f eks subsea 7 eller dof subsea jobber med planer tilsvarende vår lille juvel Reach. Men de kommer vel etter en eller annen gang. Så dette kan bli veldig kult på mellomlang sikt! Bare å følge minst mulig med på kurs og sitte gjennom spør du meg. Dvs. vente til flåten er på 10 ubemannede overflatefartøy OG resultatene synes i regnskapet.

3 Likes

Jeg har faktisk ikke sjekket så nøye hva slags konkurrent disse er. De er type 9 mnd foran reach?

Reach har vel vært med å utført lignende prøver i de samme områdene tidligere?

Sjekket rundt Infinity da de kjøpte opp Reach sin svenske samarbeidspartner. Fant mest AUV’s (“delfiner” som rekognoserer uten kontakt med overflaten). Ble ikke en veldig grundig sjekk altså, da de er private og ikke på børs. Men mye jeg kan lure på ved Infinity, er de en ren teknologi innovatør som entrer bransjen utenfra nå?

Men noen som utvikler et konsept så vidt jeg kan se helt likt det Reach gjør (ROV fra USV), er Solstad Offshore, se lenke under. Når de får levert sine USV står det ikke noe om. Kanskje Reach er litt før i løypa siden vi hørte fra dem klart først?

1 Like

Ordet “USV” er ikke nevnt i Solstad sin Q3 rapport - så skulle kanskje tro det er begrenset progresjon i så tilfelle ?

Jeg tror du er inne på noe når du skriver teknologisk innovatør. Virker å kjøre ganske aggressivt på hva gjelder ubemannet. I tillegg til 78 meter skipene, så kommer det også 9 stykk av både 21 og 36 meter. Ser for meg at det er de sistnevnte som sannsynligvis vil utgjøre konkurranse ?

2 Likes

Blir ikke dette et nullsumspill til syvende og sist?

Viktig å ha to tanker i hodet samtidig når man snakker om “konkurranse” her. Reach skal fortsette å gjøre akkurat samme jobben som de gjør i dag, men styre Roven på en smartere og billigere måte. De vil få et enormt fortrinn forran omentrent alle andre en periode. Særlig siden de er så små og kan ta ut potensialet på 50% fra USV med en ganske liten flåte. Ville vært et annet prosjekt for en enorm aktør som Subsea 7.

Til sist antar jeg ja. Kommer an på hvor fort bransjen går over til USV-er.

Ikke glem miljøet. Naturen er alltid taperen til slutt!

ok, du har nok løftet blikket litt mer enn det jeg gjorde. Det er bra, men jeg tenkte på konkurransesituasjonen mellom aktørene. Ny teknologi blir tilgjengelig i et marked. Noen er pionerer, andre er early adopters og andre igjen er sinker. Det er ikke alltid det lønner seg å være pioner.

2 Likes

Reach Subsea ble vel mer eller mindre grunnlagt for å ta i bruk nyeste tech. Så de har i hvert fall en organisasjon som er dreven i det spillet. Her er aktører som oceaninfinity.com som er early adoptere. Reach virker sånn midt på treet. Det er litt morsomt å høre ceo snakke om USV-er, han er rimelig skråsikker på at det funker.

Personlig har jeg litt skepsis, men jeg synes det virker som om reach subsea er svært godt organisert. Så selv ved problemer, så tror jeg det klarer å løse opp i det uten store tap.

1 Like

ja, å ikke være belemret med gammel teknologi kan være et stort fortrinn. Dumt å sitte på et stort lager av treski når glassfiberskiene kommer.

Har noen faktisk kommet igang med ROV fra USV? Hvis ikke, er d noen andre enn reach og sof som vi vet har d på blokka? Får inntrykk av at Reach ser på seg selv som en pioner av hvordan ceo snakker.

1 Like

Så lenge det er selgers marked, vil mesteparten om ikke alt av fortjeneste pga lavere driftskostnader gå til Reach. Blir det etterhvert kjøpers marked vil nok marginene krympe. Pr nå er det selgers marked slik jeg har forstått det og det vil vel vare noen år. Om noen ikke klarer å spy ut autonome ROVer da :grin: :flying_saucer:

1 Like

Ideen om ROV fra USV tror jeg ikke er helt ny. Men det er sikkert mange markedssegmenter her avhengig av hvilke tjenester man kan levere fra denne kombo’en. BP sier all subsea inspeksjonsaktivitet skal være ubemannet innen 2025. Reportasje om et fransk firma i artikkel under.
Early adopters

French firm Marine Tech has been combining USV and ROV capabilities, with commercial success since 2017. Those behind the firm, which was founded in 2014, have been providing what they call remote surface vessels (RSVs) into the oil and gas industry since 2012, in marine survey operations in the Middle East.

2 Likes

Ser ikke ut som det har pushet prisene enda?

Det stemmer sikkert, det er mange markedssegmenter her som jeg ikke har noen oversikt over , noen tjenester egner seg kanskje bedre for ubemannede fartøy enn andre, noen egner seg for AUV, andre for USV+ROV etc.

image

Illustrasjon som viser hvordan BP jobber/ser for at de skal jobbe (fra 2016).

2 Likes

Kongsberg gruppen har gjennom kongsberg maritime mer enn en finger med i spillet, her også.

Reach Subsea ASA – Contemplated private placement