Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Aiai, den kom ut av det blå

Var vel ikke helt overraskende utfra tidligere meldinger. Helt greit å hente penger på 5kr. Forrige emisjon var på 3,25 hvis jeg husker rett

1 Like

Skjønner ikke helt oppsettet, blir Edda Sun trukket ut i et eget selskap? Har ikke hatt tid til å finlese meldingen…

Kjøper de på 5 nok så har de vel heller ikke til hensikt å dumpe dem med en gang.

Og det er stor forskjell mellom å kjøre en emisjon for finansiere investeringer kontra det å kjøre emisjoner for å holde hodet over vannet. Sliter i øyeblikket litt med å se hele bildet fra meldingen, men det ser ut som om emisjonen gir 10% mer aksjer, for å finansiere de tre nye skipene. Så det er en investering på 10% for å generere omsetning som potensielt er er 25-40% større litt avhengig av hvordan de bruker båtene.

4 Likes

Hvem som har kjøpt aksjer siste dagene - ifm oppgangen…?

Noen som har oppdatert aksjonærliste

Ser ut som om det er flere aktører, ikke bare en…

2 Likes

Flere en meg som tegna?

1 Like

Har ikke gjort det. Hvilken range kan man tegne seg i?

Hva er minstetegning?

100k euro - kurs 4.25. Blir mest sannsynlig rep emi om kursen holder seg over 4.25

Reach Subsea ASA – Private placement successfully placed

Reach Subsea ASA – Key information relating to Subsequent Offering

Det var mye rabatt til å være oljerelatert vil jeg si.

Reach Subsea ASA – Notification of trade by primary insiders or close associates of primary insiders, disclosure of large shareholding and share lending

Det gir ikke mening å betale 40 mill NOK i utbytte samtidig med at man henter penger gjennom fortrinnsrettet emisjon til sterkt rabattert kurs. I praksis finansierer man utbytte ved rabattert emisjon. Overhode ikke aksjonær-vennlig. Har skrevet til CFO.

Men altså: emisjoner kommer det flere av og er ikke noe å la seg overraske eller skremme av. Det er ønsket da de ikke vil kunne finansiere all vekst gjennom banklån og egen bunnlinje. Men kombinasjonen utbytte og emisjon er bare tull, det er det bare meglerhusene og øretrillerne som tjener på.

4 Likes

Irriterer meg litt måten emisjonen gjøres på også. CEO ordner seg selv mange aksjer med innsideinformasjon, i grenseland til innsidehandel, og er med på å sette prisen. Alt går så fort at man ikke rekker å snu seg rund før alt ferdig.

Når det er sagt vil nok kursen gå opp igjen når de som er kortsiktige opportunister er ferdig med å selge.

Emisjoner er ok så lenge pengene som hentes inn genererer vekst pr aksje, og ikke bare utvides med større aktivitet som er tilsvarende aksjeutvanningen. Da gir det ingen mening for aksjonærene.

2 Likes

Jeg kjenner ikke selskapet så godt, men det kommer vel litt an på om selskapet har signalisert en utbyttepolitikk som de ønsker å overholde. Utbytte er basert på fjorårets overskudd. Emisjonen er basert på fremtidige investeringer. Hadde det vært et restrukturerings-case hadde det selvsagt vært annerledes. Rabatten kan virke stor hvis man legger den siste tidens oppgang til grunn. Men basert på en snittkurs over de siste månedene er ikke rabatten så stor. Rabatten vil normalt avhenge av etterspørselen ved emisjonen også. Man kan alltids kjøpe aksjer for 4,25, enten i rep emi eller i markedet for beløp tilsvarende utbyttet

2 Likes

Det er jo nettopp for å levere på egen utbytte politikk de gjør dette, som også cfo svarer meg på epost. Men å tviholde på utbytte-politikken i en fase der investeringsbehovet så til de grader overstiger utbyttekapasiteten, gir ikke for meg mening. Å hente inn kapital til utbytte fra fortrinnsrettet emisjon gir som sagt mest mening for tilretteleggerne og øretrillerne, evnt. tunge aksjonærer og innsidere som blir personlig oppringt.

Men når det er sagt kjente vi jo til utbyttepolitikken og kan egentlig liksesågodt diskutere dette temaet på en hvilken som helst dag vi ikke er like forsmådd.

5 Likes

Ok, ja, hvis denne politikken er kommunisert i rapporter og presentasjoner tidligere lar det seg forsvare, etter min menin. Men jeg har for all del ikke problemer med å se saken fra din side heller. Slik f.eks. komplett gjorde her

“Styret i Komplett har bestemt seg for å droppe utbytte til aksjonærene for 2021, ifølge en børsmelding sendt ut tirsdag kveld. Det var tidligere foreslått et utbytte på 2,9 kroner per aksje.
Årsaken er at selskapet vil redusere størrelsen på en kommende emisjon, som skal gjøres for å finansiere kjøpet av svenske NetOnNet.”

2 Likes

Den var ny for meg, USV med seil, den det er bilde av i finansavisen i dag? Virker som det er mange ulike løsninger avhengig av hvilke tjenester de skal utføre. Argeo prøver seg som et rent AUV-selskap, men der er det jo helt stille i gården.

1 Like