Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Den ser ikke ut til å kunne dykke, så det er vell litt frem i tid. De vil trenge å bygge en god del energi for å håndtere undervannsovervåkning. Evt må de være litt større med tilhørende mindre ROVer som kan gjøre undervannsjobben.

Ingen ROV dette her, var bare ment som en kuriositet/bilde på tidskiftet vi er inne i, både over og under vann, som også Reach prøver å ta del i.

Tenker ROVer kan ordne mye selv de også over tid. Et eller annet teknologiselskap kommer til å ta over til slutt, så lurt å holde øynene åpne.

Reach Subsea ASA – Notice of an extraordinary general meeting

Litt morsomt å se på regnskapet til Reach Subsea. Sterk vekst i omsetning etter oppkjøp, selv om antallet aksjer også økte med 44m fra 180m til 224m aksjer. Omsetning pr aksje har gått fra 3,73kr til 5,18, så en vekst i omsetning pr aksje på 38%.

Btw, angående emisjonen på 4,25 kr, så er det jo litt interessant Wilhelmsen tegnet seg her til 4,25. De har jo også en opsjon på aksjer til på 44m aksjer til 4kr. Dvs at de egentlig vil ha så mye som mulig. :stuck_out_tongue:

Wilhelmsen New Energy AS (“Wilhelmsen New Energy”), a company owned by Oslo Børs listed shipping conglomerate Wilh. Wilhelmsen Holding ASA, was allocated 6,010,069 Offer Shares in the Private Placement.

Etter emisjonen, så vil det være 22,5m ekstra aksjer og evt 3m til eksisterende aksjonærer. Så 25,5m aksjer der. Wilhelmsen kommer jo mest sannsynlig til å tegne, så antallet aksjer i selskapet blir fullt utvannet da 224m+44m+25,5m = 294m aksjer. Selv med det, så er omsetning pr aksje høyere i 2022 enn i 2021 (3,95kr vs 3,73kr).

1 Like

Har wilhelmsen en opsjon på 44 mill aksjer som er “in-the-money” men som ikke er løst inn? Ikke min sterke side dette her, men skal ikke det inn i “diluted EPS”?

1 Like

Hadde jeg visst hva “in-the-money” betydde, så kunne jeg kanskje svart. Det er warrants som de kan løse inn i aksjer. Hvis de løser inn, så ender de opp med 44+44+6=94m av 294m aksjer, så 32%. :stuck_out_tongue:

Googlet og ved 4kr, så er de vel mer “near the money” :smiley:

Ok, emisjonen holdt utenfor, hvis de løser inn 44 mill aksjer til så blir EPS 72/269 = 0,27 kr. Jeg trodde det skulle tas med i “diluted EPS”, det er kanskje jeg som burde google hvis jeg får ånden over meg.

Det som er litt synd er at den siste utvanningen her hadde vært unødvendig hvis Wilhelmsen bare hadde brukt warranten sin. Jeg forstår jo hvorfor de ikke gjør det, men det tar jo bort endel av oppsiden her. :stuck_out_tongue:

ok, ja de venter nok så lenge som mulig med innløsning, med mindre de trenger pengene til noe annet eller mener aksjen er forbigående høyt priset. Da fikk jeg googlet litt, men skjønner stadig ikke hvorfor dette ikke er med i regnskapet, særlig når det dreier seg om så stor del av selskapet.

  • Diluted earnings per share (EPS) is a measurement of a company’s earnings per share if all convertible securities were converted.
  • Dilutive securities are securities that can be converted to common stock.
  • Dilution devalues a shareholder’s existing equity stake and reduces a firm’s earnings per share.
  • Diluted EPS is considered a conservative metric because it indicates a worst-case scenario in terms of EPS
1 Like

Mhm, ser kilden din er engelsk. Reglene for dette kan godt være anderledes i Norge.

Ja, spiller ikke så stor rolle, så lenge man er klar over forholdet. Men jeg hadde neppe lagt merke til dette om jeg hadde kastet et blikk på q4-rapporten.

Reach Subsea ASA – Reach Subsea partners with Eidesvik Offshore for ownership and operation of Edda Sun

1 Like

Reach Subsea ASA – New share capital registered

Reach Subsea ASA – Mandatory notification of trade and disclosure of large shareholding

Jeg kikket litt på denne igjen. Interessant selskap ,med gode tider foran seg, tror jeg, men, hvis jeg forstår dette riktig, veldig kapitalintensiv? Kan lufte tankene mine og se om det er riktig forstått. Jeg synes regnskapet var litt komplisert med mye leasing som jeg er usikker på om jeg forstår riktig. Ved å søke på “wilhelmsen” i q4-rapporten fant jeg info i ganske liten skrift om den potensielle utvanningen fra wilhelmsen. Jeg synes det er veldig rart at dette ikke er med i diluted EPS, men OK. Her risikerer man stor utvanning, men jeg hadde ikke lagt merke til denne dersom jeg ikke ble gjort oppmerksom på den.

image

Fullt utvannet av Wilhelmsen blir antall aksjer 294 mill i følge Christian over. Ved kurs 4,5 blir da mcap ca. 1,3 mrd. I tillegg har de NIBD på 165, eller 65, avhengig av hvordan man regner - det går over hodet på meg. Men EV er da ca. 1,3 mrd. EBIT for 2022 var ca 100 mill, dvs. EV/EBIT på ca. 13. Det er ikke spesielt billig. Ser man derimot på EBITDA blir situasjonen er helt annen, fordi DA er enormt stor, - 25-30 % av omsetningen (!) avhengig om man ser på kvartalet eller året under ett. Hvis jeg forstår det riktig er en stor del av dette leasingavtaler, som føres som en asset som avskrives etter hvert som rettighetsperioden går mot slutten? Vil dette endre seg etter hvert som Remote - prosjektet er oppe og går? EV/EBIT er ikke superbillig, målt på 2022-tallene. Har selskapet eller dere prognoser for fremtidig vekst?

4 Likes

Mye gode og riktige tanker her, Ravioli.

Hvorfor benytter du EV/Ebit? Hva er fordelene / ulempene ved dette forholdstallet kontra PE? Måler du den på det får du et ganske rimelig tall gitt resultatene til selskapet siste 2 år og fremtidsutsikter.

Har heller ikke helt fått IFRS 16 helt under huden ennå. Det er vel den som nå gjør at man må balanseføre eiendeler man leier. Nedskrivningen tilsvarer da leiekostnadene. Sånn sett blir resultatregnskapet likt som før, mens balansen går opp og ned. Spørsmålet jeg har stilt meg selv er hvordan regnskapet til de som leier ut denne eiendelen ser ut? Kan vel ikke balanseføres i begge regnskap?

For de som følger med er vi klar over tegningsrettene til Wilhelmsen. Ja, blir litt mer utvanning, men ingen krise spør du meg.

I Q1 2022 måtte de lease til høye priser uten å få brukt skipene. Derfor er det kvartalet veldig dårlig. Jeg forventer svært mye sterkere Q1 i år. Ordreboken for 2023 er også mye sterkere enn 2022.

I Q4 2023 tar de i bruk den første USV-ene som de mener er 65% billigere å drifte. Prisene i bransjen har enda ikke begynt å flytte på seg.

Risikoen i selskapet er økonomikollaps med tilhørende fall i etterspørsel etter olje og lavere aktivitet igjen.

Selskapet er også rettet mot bla havvind, men det er oljen som driver selskapet nå.

1 Like

Ok takk for fine svar, ser ut til at de har en run rate ved q4 samt backlog som indikerer sterk vekst , og med remote som en ekstra joker? Men de har ikke en konkret guiding? Synes regnskapet var litt komplisert for en som nettopp har eid EPR…

Jeg har ikke lest regnskapet veldig nøye i det siste, men det ble godkjent når jeg kjøpte i 2021. De har rimelig grei lønnsomhet og ledelsen slår meg som svært god.