Tror jeg forstår. Hvorfor ikke benytte avkastning på eiendelene isteden? ROA. Da fanger du opp gjelden også. Kan også kikke på gjeldsgrad (equity ratio) for å få et bilde av hvor belånt selskapet er. EV forteller deg jo ikke forholdet mellom EK og gjeld, bare summen av dem. Er jo vesentlig forskjell på 2 selskaper med lik EV, der det ene har 10 % EK og 90 % gjeld, mens det andre har omvendt. Skjønner dog at for et raskt overblikk er EV et fint parameter å måle på for å kunne bestemme seg om man vil dykke lengre ned i materien.
Forstår ikke hva du mener med at PE flyr opp og ned. Nedskriving og avskrivning er reelle kostnader (som bare er fordelt ut i tid imotsetning til løpende kostnader). Det gjør jo at bunnlinjen bli mer stabil enn om det ikke var tilfellet. Driften til et selskap ville ikke vært mulig uten disse kostnadene. Samme med rentekostnader. Har selskapet mye gjeld er jo det også en vesentlig post. Samme eksempel. 2 selskaper med lik ebit kan ha vesentlig forskjellig ebt hvis det ene har mye mer gjeld enn det andre.
Skatt kan slå ut forskjellig, men ikke så mye for et selskap som tjener penger. For dem er det ganske forutsigbart, mener jeg.
Det er med andre ord bunnlinjen som gjelder, mener jeg Alt annet er selvbedrag.
Åpen for å ta feil, og lærer gjerne noe nytt.