Bevegelsene i kurs i Reach Subsea er noe for seg selv altså. Kanskje ikke uvanlig når en stor eier begynner å selge.
Nyheter som denne
https://www.msn.com/en-us/news/world/trump-reimposes-maximum-pressure-on-iran-aims-to-drive-oil-exports-to-zero/ar-AA1ypymY
Er vel positive for Reach Subsea sine operasjoner når det gjelder oljesektoren.
Vil tro at desto mer restriksjoner/toll/handelskrig, desto mer vil land prøve å investere i egne energi prosjekter. Første pri. for alle land er jo å ha nok energi til å kunne produsere ting selv.
Har stor tro generelt på offshore og subsea sektoren fremover.
Selv tenker jeg litt i de baner at Remote og sensor teknologi fra Isurvey kan bidra med overvåking av linjer/viktige installasjoner. Ser på det som krydder i miksen av jobber, fremfor ett nytt bein. Samtidig tror jeg at selskapet har teknologien, tilliten og relasjonene på plass for å kunne levere på tracking av infrastruktur og potensielle trusler på en relativt kostnadseffektiv måte.
Når det er sagt, ønsker at de primært skal dyrke det de er gode til, bevise leveranse via remote og vinne nye kontrakter med «proof of concept/besparelser for kunde» som underlag.
Fin combo med Reach Remote, kostnadsbesparende. Er vel litt i konkurranse med Argeo, selv om de satsen mer på dypt vann.
Noen som har tanker om Q4? Remote er vel så langt utgifter, men er det andre ting som kan være positive?
Oms. NOK 800 mill, Ebitda 400 mill, Ebit 80 mill. My best guess👍
Outlook fra Q3 uten korrigerende meldinger tilsier «good utilization», i mitt hode burde det tilsi tilnærmet kopi av Q3. Vet Q4 historisk er dårligere, men litt optimist er man jo.
Q4:
Omsetning 840 mill
Ebit (16% ) 134 mill
Ordrebok: 1,8 milliarder
Spent på utbytte. Tror: 0,3-0,4 kr
Har man bommet på avsetning i regnskapet/valuta, eller er det en dårlig avtale som gjør at 50 millioner forsvinner ut i valutadifferanser?
Note 11.
Trøster meg med å lese om Remote og økte investeringer på norsk sokkel: SSB: Klar vekst i oljeinvesteringene i 2024 – E24
Bare å smøre seg med tålmodighet, det er ikke lenge før RR1 begynner å bidra til cashflowen i stedet for å være en økonomisk belastning. Så kommer RR2. Og så etter hvert, selv om det er litt frem i tid, RR3 og 4.
Laveste kurs på børs i dag var 7,50, hvem har hun kjøpt av?
Btw, jeg fikk etterhvert hørt på presentasjonen og CEO-en virket en god del mindre selvsikker enn han har gjort tidligere. Noen andre som fikk den følelsen? For en god stund tilbake han ble spurt om ting rundt USV-ene, han sa at dette er velprøvd teknologi med lav risk, mens i dag sa han at det er ny teknologi, så ikke overraskende at det var litt problemer. (Tatt fra hukommelsen, det er ikke hans ord og jeg kan ha bommet på betydningen).
I utgangspunktet er jeg rimelig bull Reach Subea og økte posisjonen min i starten av desember. Jeg er nysgjerrig om det er noen andre her som har noen kommentarer?
De har valutasikret inntekter i andre valutaer enn NOK. Når NOK svekkes seg, så ser det slik ut.
Håper de ikke har valutasikret med for lang horisont. Jeg har hele tiden tenkt på sterk dollar/svak krone som positivt mhp marginer hos Reach. For nye kontrakter nullstilles dollar/nok kursen mhp valutasikring vil jeg tro; det er vel også noe av forklaringen på at neste års omsetning har bedre marginer.
Jeg antar det gjøres pr prosjekt, dvs at de vet hva utgiftene er og valutasikrer inntektene til de kommer.
North legger fram tall i morgen. Har kjøpt.
Bare utbytte i Reach vil utgjøre 21 mill denne våren.