Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Gikk en ordre på 1,45 mill aksjer off-books nå. Da er det kun én JPM konto igjen med ~800k aksjer å flippe fra blokksalget.

4 Likes

Eg holde et lite auga med Reach nå- ifølge flere som følger de tett er det snart slutt på de store blokkene banker mfl satt med etter blokksalget (JP har visst 800k igjen bare-se innlegg over ?) . Reach leverte dårlige Q4 tall og for meg ser det ut til at de hadde endel ledig kapasitet i Q1 også,men Remote båtene drar på flere kontrakter også utover de mest elementære oppgavene de begynte med. Lagger resten av OSV noe voldsomt Reach, omtrent uendret YTD. Ikke noe all-in men jeg følger litt med og har tatt en liten pos

2 Likes

Tror ikke nødvendigvis Q1 blir veldig bra heller, men har en substansiell post her begrunnet i gjennombruddet til Remote-teknologien alene. Utelukkende gode resultater, et bevist konsept, planer underveis for raskere oppskalering (ikke meldt/detaljert enda) og stor interesse fra kundesiden fra dag 1 gjør at det ikke er usannsynlig med noe spicy M&A. For meg er dette et vekst/tech-case mer enn noe annet.

1 Like

Enig, Q1 blir ikke noe voldsomt, jeg har jo fra vinduet sett litt kaitid :slight_smile:

Reach er slik jeg ser det et bet på 3 faktorer:

1. AT nybyggetholder seg med arbeid i lang tid (og de har jo sikret det etter levering)
  2. At IMR-aktiviteten holder seg bra (skader ikke med høyere oljepris enn “fryktet” 2026/2027 nå
  3. At Remote-båtene leveres innenfor rammen (3 og 4) og at de (prdd altså RR1 og 2) gjør det som det forventes slik at de får bra utilization og rater
2 Likes

Blir tøffe comps også fra Q1 25 som hadde 92% utilisation og høy andel solutions (~85%)

2 Likes

Ja, det blir trolig ikke pent på papiret. Det sagt tror jeg dagens kurs langt på vei gjenspeiler / priser inn dette.

2 Likes

JA når det meste annet har gått 25-50% YTD så er det nok i stor grad det tenker jeg.

https://www.dn.no/innlegg/sjofart/forerlose-fartoy/skipsfart/slik-kan-vi-gjore-viktige-sjokabler-mindre-sarbare/2-1-1964792

EDIT: Snakker om sola

5 Likes

Så vidt jeg kan se er dette den aller siste kontoen som skal tømmes før salgssiden roer seg:

2 Likes

YTD:
Solstad M-57%
Solstad O- 55%
DOF- - 43%
Sea1- 33%
Viking -33%
Eiof- 32%
Tidewater- 67%

Reach- 2%

Hvorfor lagger REACH så voldsomt?

Jeg tenker hovedårsaken er et roligere IMR marked siste del av 2025 og i vinter- jeg kan allerede si at Q1 blir ikke noen jubelrapport. Men er det fortjent at Reach lagger SÅ voldsomt nå da? RR 3 og 4 er i bestilling- RR2 jobbe ri Australia (rapportene derfra er på meget høy oppetid) og RR1 jobber i Norge, der har de nylig krysset en viktig grense med å bli klarert for arbeid innenfor sikkerhetssonene på feltene. Nye kontrakter er utdelt innenfor rammeavtalen me Equinor. Nybygg er på vei og krever sitt- men her er Reach 1/3 eier “bare” og overtar så skipet for de neste 5 årene.

Nedsiderisikoen ligge rjo i all hovedsak i at Reach har hyret inn fartøyer-ligger de til kai taper Reach penger, enkelt og greit. Jeg har ikke kunnet unngå å legge merke til at bla Olympic Triton har vært endel ledig siste månedene-for den ligger til en kai jeg ser fra loftsvinduet mitt. Så kan det nok også argumenteres med at både oljepris og sikkerhet knyttet til energi-inrastruktur er faktorere som fort kan gi et bedre IMR-marked enn man trodde fremover?

2 Likes

Utover svakt resultat forrige Q, og så-som-så flåteutnyttelse utover REMOTE, så er det blokksalget som er hovedforklaringen. Foruten tilhørende salgsoverheng (som snart er tomt), så hadde man nok sett 20-30 % på linje med peers her også.

Tror markedet på dagens kurs priser inn et nytt Q som er helt passe tallmessig. Med litt lengre briller synes jeg det virker svært attraktivt å handle litt på 6-tallet. Må vel gjenta at jeg er investert fordi jeg tror REMOTE-suksessen vil utløse en form for M&A som kommer aksjonærene til gode.

2 Likes

De kjørte vel 26 dager sammenhengende på arbeid for Woodside

Selvom arbeidet for Woodside er ferdig nå, så kan de se ut som de har startet på litt mindre survey og IMR oppdrag i Australia

bilde

Akuratt her var man litt uheldig med Dave som hindret fullføring av arbeidet

Får se hva Mandarine Europe(?) velger å gjøre (BNP)

2 Likes

Ny rente

The success of the early missions has accelerated Reach Remote’s expansion plans. Orders for Reach Remote 3 and 4 are confirmed (see panel below), supported by European funding, marking the transition from prototype to series production of Kongsberg Maritime’s UT 5208 USV design.
We’ve proven the business case,” says Bjørg. “Now it’s about scaling up. More vessels mean greater efficiency and resilience, enabling simultaneous projects across regions .”

The long-term vision is ambitious: a global ‘follow-the-sun’ model, with vessels operating across oceans and regional ROV control centres eliminating night shifts. “ Our ultimate target is a fleet operating freely on the seven oceans ,” she explains. “ Worldwide operations, managed seamlessly across time zones, that’s where we’re heading .” Reach Remote has certainly moved beyond proof-of-concept. It’s delivering real-world value, reshaping offshore operations and setting new standards for autonomy at sea.

6 Likes

Fugro ute med tall i dag:

1 Like

Alle båtene på vann ifølge Marine Traffic. Det låter godt for Q2-tallene.

7 Likes

Merket meg det samme. Tror ikke Q1 blir noe særlig, men resten av året kombinert med mer visibilitet/meldinger på Remote og ytterligere oppskalering bør bli bra. Kan hende de holder igjen noe knyttet til sistnevnte til Q1.

Gode nyheter, klarer ikke holde helt oversikten selv da jeg følger et par andre tett så flott med flere som er med og har “øyne på ballen” :slight_smile:

1 Like

Næss/Nordea fortsetter å ligge på kjøp, selv etter å ha vært kjøpssiden over børs i hele 2025 og desidert største kjøper i blokksalget. Viser real conviction. REACH har ikke rørt på seg i en periode der peers har gått som kuler. Håper å kunne øke for dissonansen reduseres.

4 Likes

Annual and Sustainability Report 2025