Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Intet nytt under solen! Spennende med operasjonelle tall til torsdag så vi kan forsøke oss på Q2 estimering. @Metodikkinvest, har Reach Remote være et tema når du var i kontakt med dem tidligere ?

1 Like

Skal lage en oppdatert analyse på q2 når de operasjonelle tallene er sluppet👍 Har snakket med selskapet angående Reach remote nylig, slik jeg leser mellom linjene er selskapet utålmodig med å melde noe, men at det er flere parter involvert. Min vurdering er at dette er positivt, og jeg tror sannsynligheten er stor for at det blir et samarbeidsprosjekt eller lignende. Hvis jeg skal se i krystallkula så tipper jeg det kommer en melding sammen med opp-tallene (innen torsdag).

4 Likes

I tillegg er aktiviteten til båtene, iflg Marinetraffic, meget god, alle 5 fartøyene er i arbeid;). Spennende tider…

1 Like

Operational figures

Synd vi ikke får noe om Reach Remote, men nok en gang gode tall!

1 Like

Her går det jevnt og trutt…Dette er gode tall og husk at det er med lavere antall båter, altså lavere kostnader som igjen gir et bedret bunnlinje. Nyhetene som vi alle venter på kommer når de kommer, i mellomtiden jobber selskapet med fokus på det en kan gjøre noe med, nemlig å holde aktiviteten høy over tid;). Dette viser kvalitet og høyere inntekter/resultater…

Er det med færre rov-er? Jeg trodde at available ROV days var basert på antall ROV’er selskapet har tilgjengelig - og at det således er flere rov’er tilgjengelig i dag enn samme måned i fjor. Prøver å lese meg opp på aksjen så setter pris på litt historikk for å tolke de operasjonelle tallene (som for meg ser dårligere ut sammenliknet med q2 2020.

Da MMT ble kjøpt opp av OI så kjøpte Reach begge Surveyorene (2 stk) fra selskapet hvor Reach og MMT hadde 50/50 eierskap. ROV days fra dette selskapet var ikke inkludert i ledige ROV dager som Reach rapporterte i 2020.

1 Like

Her kommer oppdatert analyse:



image

Synes de operasjonelle tallene var gode og iht forventning, flere av båtene har ligget på “vent” mellom forskjellige oppdrag i juni, ref Marine traffic. Som Saksa skriver har det vært full aktivitet hittil i Juli - blir spennende å følge med fremover!

3 Likes

Takk for deling av estimater!

Skulle til å kommentere at tallene for juni ikke så veldig gode ut og lurte på hvorfor du hadde så mye høyere estimat i juli. Så leste jeg det du skrev litt nøyere og hvis du har fulgt med på hva skipene har drevet på med, så forklarer jo det kilden din. :smiley:

Marine traffic, denne bransjen sitt svar på steamspy :stuck_out_tongue:

Noen som har tanker vedrørende oppkjøpet av MMT? Fremstår som en strategisk viktig partner som ble kjøpt opp av en konkurrent til Reach - ser de selv skriver at samarbeidet ikke påvirkes men det er de vel nødt til å si. Hvor avhengige er Reach av MMT - og hva er den potensielle nedsiden her?

Nedsiden er at Reach Subsea ikke får fart på USV-konseptet sitt og Ocean Infinity + MMT utkonkurrerer dem med sitt tilsvarende konsept.

2 Likes

Jeg tror ikke det var direkte positivt for Reach at MMT ble kjøpt opp av Ocean Infinity. Det som er litt interessant er at Reach Subsea og MMT sammen har Havila Subsea og Stril Explorer på “long term charter”. Spørsmålet er da om de faktisk ønsker å jobbe sammen eller om termineringen av kontrakten er såpass dyrt at de ikke har noe annet valg enn å fortsette ?

1 Like

Noen som har hørt noe nytt/rykter om selskapet og Reach Remote de siste ukene ? :slight_smile:

Har ikke hørt noen rykter nei.

Jeg hadde sterk tro på selskapet på ett tidspunkt, men jeg har personlig gått på en del stygge smeller når selskaper ikke overholder guiding, og gjentatte ganger utsetter guiding på viktige temaer. Derfor holder jeg meg unna nå. Det åpenbare positive scenarioet jeg går glipp av er selvsagt oppkjøp, og at det som tar tid er due diligence fra kjøpers side. Dette er ikke ett rykte jeg har hørt, det er ett scenario jeg har funnet på helt på egenhånd og alle som leser dette må være oppmerksom på at jeg har så lite tro på dette at jeg har valgt å ikke være investert selv om jeg anser det som en realistisk mulighet :slight_smile:

Faremomentet er at selskapet ikke har overholdt guiding rundt Reach Remote, og heller ikke informert markedet om hva som foregår. Vi kan alle anta at selskapet jobber hardt med å finne ut hva veien videre skal være, og at de ikke har kommet i mål før sommerferien, og at derfor ting har sklidd litt ut og det vil komme en oppdatering på Q2 rapport 17. august (om 2 uker), men personlig så var jeg villig til å ta risikoen ved å sitte inne i perioden fram til utbytte kom (hvor jeg trodde at avklaring skulle komme også), men siden det nå tydeligvis har sklidd to ganger, så virker risikoen for stor for meg.

Lykke til dere som sitter inne, jeg kjøper heller på den meldingen om finansiering som kommer hvis den ser god ut enn å ta risikoen ved å sitte inne i forkant.

Basert på følgende:

    1. januar børsmelding om reach remote.
    1. februar Q4 2020 rapport: “The goal is to be in the market with the first two USVs in 2022.”
    1. mars årsrapport 2020: " To be able to present the investment to the market in 2022 an investment decision must be made before May 2021. "
    1. mai Q1 2021 rapport: “A final investment decision is expected in Q2 2021.”

At de sier de skal komme i mål med finansiering før mai (senest i april 2021, før kvartalsrapporten i mai), og så på kvartalsrapporten i mai sier at det skal komme avklaring senest i juni, og nå ikke har meldt noe som helst og vi er straks halvveis i Q3 - og da kommer kvartalsrapporten, signaliserer for meg at det er ganske stor sjanse for at det kommer en skuffende avklaring på situasjonen. Selv om det selvsagt også kan komme en positiv og flott avklaring.

4 Likes

Jeg er enig i konklusjonen din, men satser på at med P/E ttm på 5,5 ved kurs på ~3,2, så har de endel å gå på. Risikoen her selvfølgelig at de blir helt utkonkurrert uten USV-opplegget sitt.

1 Like

Kommer det en stor emisjon på 2.5kr har jeg rett, kommer det en stor emisjon på 3.3kr har du rett, løser det seg med lån, så vil overskuddet de neste årene ødelegges (ikke at det er negativt å investere store penger for overskudd i framtiden, men rentekostnadene vil ødelegge P/E regnestykket) og markedsreaksjonen blir vanskelig å forutse med en lånebasert løsning, og kommer det ett partnerskap eller en annen form for løsning, så får vi analysere det for å finne ut hva som er smart :slight_smile:

1 Like

Har 7-8% investert i Reach, men mener potensialet er svært bra, så det er også høy risk, ellers hadde jeg vært tyngre investert. Det hadde ikke overrasket med hvis det endte opp med en konsolidering med et større selskap.

1 Like

Heller mot oppkjøp, selskapet har over tid informert punktlig, ledelsen fremstår som god og gir tillit. At de ikke har kommet med konkret info til markedet ang Remote, nytt konsept, er vel ganske vanlig, pleier å trekke ut, flere alternativer gir flere som skal ha noe å si…osv. Regner med at mye blir klarere for aksjonærene frem mot 2Q ;). Blir nok en hyggelig reise;)

2 Likes