Fant ut noe litt spennende idag. Digi bros, som eier 505 games hadde styremøte i forrige uke og godkjente årsregnskapet for 18/19 som endte 30.juni 19.
Det mest spennende det var denne paragrafen:
The above expectations performance realized by Bloodstained in the first week of sales together with the revenue recognition
of the PC version of Control in the last quarter were the major effects that fueled the consolidated gross revenues, which were
up +6,9% compared to the previous fiscal year.
Det vil si at Epic pengene må være bokført i dette kvartalet.
Tok en titt på regnskapet for dette kvartalet og forrige, la til grunn at omsetning for eksisterende katalog var samme som forrige periode og:
Så var det salget til Bloodstained.
Ifølge Gamstat hadde spillet pr 30 juni 110k eiere. Spillet ble lansert på Xbox samtidig og Switch uken etter, så ganger tallet med 2 for å få ca’ish antall spillere på konsoll.
På steam hadde spillet pr 30 juni 3744 reviews, multipliserer med 60 som skal være et ok tall å bruke og ender da på 225k spillere.
Totalt antall salg pr 30.06.19 lander altså rundt 450k.
Steamprisen ligger rundt 36EUR
Ender da med:
I tillegg til dette så kan jeg kontrollere dette opp mot Royalties i resultatet.
Gjør samme beregning som med omsetningen:
Fra meldinger ser jeg at 505 games har avtalt publishing splitt 50/50 for digital og 55/45 for retail
Digi bros er også en skikkelig bro når det gjelder å dele marginene sine:
Samt at de også deler spliten de har med Remedy (45% til remedy)
Jeg regner med at digitalt er stort når det gjelder dette spillet, siden Steam er den største platformen og tar en konservativt estimat 80/20 fordel digital.
Får et noe høyere tall, men uansett så viser det at Epic mest sannsynlig bruker mye penger på å sikre seg eksklusivitet. Faktisk bortimot 50% av hele utviklingen til Control, i dette tilfellet.