Sjekk om ting ser riktig ut nå… tok hele kvelden dette
Meget bra!
Pris kjøret fortsetter.
Remedy goes all VR. Eller er det Sony linken du sikter til?
VR ofc. Har inside info fra en tidligere CEO i et svensk gaming bolag om at det er tingen!
Laget en liten liste over Pro/Cons for Remedy, samt mine tanker rundt triggere for året som kommer.
Pipeline:
- 2x Control DLC (Publishing avtale med 505): nr 1 i slutten av mars, nr 2 mot sommeren tipper jeg.
- Crossfire HD og Crossfire X (Work for Hire) : Remedy står for singleplayer campaign i disse spillene. HD var klart i 2018, men lansering skjer ikke før jan/feb 2020. Hovedsakling det Asiatiske markedet. Crossfire X konsollversjonen laget for det vestlige markedet og eksklusivt til Xbox One, lansering 2020. Kun royalties her. Spillene er laget på Remedys egen engine, Northlight, så mulig det er der de kommer inn.
- Vanguard : Multiplayer sentrert remedy spill. Bruker Unreal som engine. Lite kjent, men spillet skal være godt på vei. Lansering tipper jeg blir 2021
- Uannonsert spill: Mest sannsynlig Alan Wake 2, men ingenting er sålangt bekreftet. Sammenfaller bra med at de fikk tilbake rettighetene til IP’en rett over sommeren. Lansering tipper jeg blir 2022
Spillutvikling:
Pros:
- AAA GOTY selskap, med respekt i bransjen. Gir nok drahjelp for å få tak i talent.
- Hele selskapet samlet på en lokasjon, i splitter nytt studio, med MOCAP muligheter og alle goodies de trenger.
- Utrolig kosteffektiv selskap. Control ble produsert på så lavt budsjett som 25MEUR.
- Northlight Engine, utrolig sterk motor for sitt formål og en av de som var tidligst ute med å virkelig dra nytte av Raytracing.
- Gjør egne prosjekter samt Work for Hire. Har også tradisjonelt hatt publishing avtaler på spillene sine. Reduserer risiko.
Cons:
- Kun lokaler i finland, noe som nok gjør det vanskeligere å få inn talent.
- Veldig avhengig av Sam Lake som primus motor for spillene de produserer.
- Spillene har en tematikk og stil som fort kan bli litt nisje i forhold til storkanonene i TPS sjangeren.
- Northlight engine er ikke så veldig allsidig, og er spesifikt bygd for lineære spill som Alan Wake og Quantum Break. Forbedret noe med Control, men fremdeles en motor for en spesifikk type spill. Derfor falt nok valget på Unreal for Vanguard prosjektet.
- Work for Hire og Publishing avtaler. Tveegget sverd. Minimerer risiko, men samtidig reduserer det også reward.
Selskapet/Aksjen:
Pros:
- Helt ren balanse
- 23MEUR kasse pr .30.06, mest sannsynlig godt over 30MEUR ved 31.12
- Aktiverte ikke utvikling før i år. Dvs at Control ikke har en eneste krone som skal avskrives. Begynner med balanseføring fra 2 prosjekter som går inn i produksjon i H219. Regnskapet vil derfor se meget pent ut i 2020, hvor inntektene fra Control fremdeles er bra, mens all utvikling på de to store interne prosjektene går rett inn i balansen. Kan fort dreie seg om 10-15MEUR i positiv resultateffekt.
- Fantastisk eierstruktur. 51% ansatte 27% fond, 22% freefloat
- MCAP 150MEUR. Vil levere EBIT på 11 MEUR+ i år. Så vil få lave multipler.
- Utbytteaksje
Cons:
- Lønner 40 mann for å drifte/utvikle Northlight.
- Ikke notert på hovedbørsen i finland, og sliter med veldig lavt volum.
Mine egne tanker rundt selskapet og potensielle triggere fremover:
- Utfra jobbannonsene ser det ut som de har staffet opp til publishing av egne spill, f.eks head of marketing. Mulig det er for Vanguard, som skal driftes som et GAAS.
- Sony linken. Shuhei Yoshida head of Sony Worldwide Studios på tidspunktet, besøkte Remedy i sommer.
Etter dette har Remedy besøkt store interne studioer hos Sony: Sony Santa Monica , Naughty Dog X2.
Tror ikke det er snakk om oppkjøp, som flere medier har hintet til, men mer et eksklusivt spill til PS5. Ville vært fantastisk for Remedy å få sony til å kjøre marketing push for et av spillene sine. - Alan Wake remaster vil være et naturlig steg å ta om AW2 er i produksjon. Få spillet ut på PS platformen for å gi IP’en fotfeste.
- Alan Wake TV-serie er pågang. Sam Lake har skrevet på pilot sammen med Peter Calloway. Om denne pitches over nyttår og blir tatt opp av Netflix/nettverkene har man muligens serien på TV allerede til høsten, men jeg tror kanskje de venter å timer den med AW2.
- Control PS5/XB seriesX edition. Burde være en smal sak å gjøre spillet mer likt PC versjonen med all eye-candyen som er der. Blir en bra showcase for RT mulighetene til konsollene, så vil tro de er veldig interessert i det også.
- Control Xbox Gamepass er vel så godt som bekreftet etter at Phil Spencer putte foten greit munnen sin. Regner med det kompenseres ekstra for den blunderen også.
- Control Steam release august 2020. Forventer complete edition, med all DLC til 50-60EUR. Min 400k solgte på Steam i 2020.
- Om mine estimater er rett så vil 2020 bli et vesentlig mye bedre år enn 2019 rent regnskapsmessig, selv om det er et “mellom år”. Dette hovedsaklig grunnet fortsatt bra salg av Control (DLC + Steam) og at de har 2 interne prosjekter i produksjon som skal balanseføres.
- Utbytte. Selskapet begynner å få et greit bankinnskudd. Selskapet er utrolig bra driftet og har i de rapportene jeg har sett aldri gått med negativt resultat, selv om de ikke historisk sett har balansert dev cost. Eneste grunnen til at de trenger all denne kapitalen er 1. De har planer om å kjøpe opp flere studio (lite trolig), eller 2. De har planer om å publishe for andre (også lite trolig). Det sammen med at styret/ansatte eier store aksjeposter vil nok føre til OK+ utbytter fremover. De ville fint kunne betale ut 1EUR pr aksje utbytte uten at det vil før til nevneverdige problemer med likviditeten. Jeg har kalkulert med et utbytte på 0,4EUR pr aksje for året (fjoråret var 0,1), men jeg ser ikke bort fra at det kan havne i leiet 0,5-1 EUR.
Veldig bra!.
Lånte store deler av denne.
Like før remedy tar igjen funcom i prising.
… Ja, jeg vet det er nok vs eur.
Ja, men jeg mener denne epic nyheten var en dårlig en, spørs om folk ser det, eller kun fokuserer på at det er et av de populære spillene på EGS.
Bra innlegg. Trenger noe gaming i porteføljen nå etter Funcom Men Ask kontoen hjemsøker meg igjen da jeg ikke kan handle på “First North” børsen. Får vel ta i bruk zerokontoen igjen
Ja den er litt kinkig. Ryktes at de har planer om å oppgradere til en større børs i finland.
Det vil gjøre det enklere, samt vil øke volumet forhåpentligvis. Det trengs virkelig.
Fint å sitte mens de går over til en større børs. Ikke ASK er en av grunnene til at jeg ikke eier nå.
Control tid?
«Really» starter helt normalt, men blir progressivt «weirder», litt som spillet for de som har prøvd det.
Flere som tenker i samme bane.
Mine finske venner har fått fatt i analysen til simply wallstreet.
Noen fikk akutt behov for å få seg/bli kvitt Remedy aksjer.
@h3nk1, Noen med UBS konto som trenger penger til Funcom aksjer
JEg solgte litt i auksjonen, er jo virus i Finnland
Det er virus i finland og du selger selskapet som heter Remedy🤪 sier seg selv at det var dårlig timing. Ser goldman kontoen(e) hamstrer så det holder på slutten.