Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Akkurat… Samtidig som at alle “våre” uregulerte kraftverk har måttet gå for fulle mugger.

1 Like

Jeg tror ikke det er lagt opp til politisk styring av kraften i det hele tatt. Det er det jeg leser mellom linjene i avisene. At regjeringen griper inn og stopper eksporten lar seg nok ikke gjøre med de avtalene som ligger til grunn her.

1 Like

Vil energikuponger til de fattige løse problemet? Det virker for meg som at EU-kommisjonen ikke har noen som helst plan om å sikre tilstrekkelig energiforsyning i Europa.

Urovekkende å høre slikt vås fra Ursula von der Leyen, Ungarn har selvsagt helt rett:

Kommisjonen avviser bestemt kritikk fra flere hold, særlig fra Ungarn, om at de økte energiprisene er et resultat av kostnadene ved å omforme samfunnet i grønn retning.

– La det vært klinkende klart: Den aktuelle situasjonen skyldes vårt overforbruk av fossilt brennstoff. Mens gassprisene har skutt i været, har prisen på fornybar energi holdt seg stabil. Omlegging i grønnere retning fører til Europas energiuavhengighet, sier kommisjonsleder Ursula von det Leyen.

3 Likes

Komisk uttalelse fra Ursula. Gassprisen er jo skutt i været pga. totalt feilslått politikk med tanke på vind og solkraft. Man har peist på og lagt ned stabile kraftkilder før man har hatt et robust system for å kunne ta over.

Dette er jo en ønsket scenario, da det presser prisene såpass høyt opp at alt av såkalt “grønne” prosjekter går i pluss.

Vindmøller som før måtte ha subsidier går plutselig i pluss så det synger etter. Man måtte bare føkke opp hele tilbud/etterspørsel kombinasjonen.

Muppetpolitikk.

9 Likes

Det går mye popcorn om dagen. Bare å sette seg til hver morgen å lese om nye prisrekorder på strøm og all gnålingen som følger. Elsker det når rødgrønne møter seg selv i døra med et smell.

Norsk olje og gass har en lang og lys fremtid i sikte! Jeg er knapt midt i min yrkeskarriere, men skal jobbe på gode vilkår med dette til jeg går av med pensjon :slight_smile:

1 Like

Problemet er at dette er ekstremt alvorlig og farlig på sikt.

Hvordan skal vi få utvunnet alle materialene vi trenger til en reell omstilling, om energien er så dyr at all vekst og utvinning ikke blir profitabel?

Jeg ser virkelig ikke hvordan verden skal få dette til med nåværende teknologi, så her må det skje noe magisk innen hydrogen.

3 Likes

Atomkraft :stuck_out_tongue:

4 Likes

Vi har ikke nok Uran heller :joy:
Men ja, absolutt. Kanskje Thoriumreaktorer og annen teknologi kan redde oss.

Men fremdeles er det slik at nå kreves det stadig mer investering av energi, for å hente ut ny energi.

Altså, vi må stadig lete etter mindre effektive oljefelt, kobberårene blir stadig dårligere og ligger dypere etc.

Dette gjelder alt av mineraler sånn sett, da effektiviteten vår har økt forbruket av dem helt enormt:(

2 Likes

Det må da være en svært smal sak for den regjeringen her å sette en eksport-stopp for strømmen dersom f.eks. fyllingsgraden faller under median fyllingsgrad?
Da er det fortsatt lovlig å eksportere, samtidig som vi slipper å havne i den situasjonen som vi er i nå.

Er jo nettopp slikt man vil unngå med mer liberal ruspolitikk🤷‍♂️

1 Like

Trenger ikke se lengre enn til Portugal:)

1 Like

Er dette en spøk? Det her er det samme tiltaket som EU ønsker, det hjelper med andre ord ikke folk flest. Å redusere elavgiften med noen skarve øre monner ikke. Hyperinflasjonen vi ser i strøm gir deflasjonspress på andre varer og tjenester som folk flest kjøper. Veldig trist.

3 Likes

Løsningen er å få fingern ut og forske fram en Thorium-reaktor som fungerer. Vi har omtrent all teorien som skal til og et fagmiljø på NTNU som ville elsket å ta tak i den oppgaven, som så kunne selges som byggeprosjekter med fuelsupply fra våre reserver til andre land og bedrifter. Våre olje-kunder i dag trenger energi, det kan vi levere på flere måter. At vi ikke har forsøkt dette engang de siste 20 årene hvor det har vært den opplagte løsningen enten med Thorium-> Uran 233 eller vanlig Uran 235. Men som sagt hundre ganger før, har 0 tro på at Norge klarer å stille seg bak klimavennlig politikk som faktisk er pragmatisk. For mye ideologi, egentenkning og kunnskapsløshet til det i befolkningen og våre politikere. Vi kommer til å ødelegge kloden for oss selv, og sånn blir det bare. Om det så tar 100 eller 1000 år har lite å si i det store bildet. Vi er og blir en type dyr som ikke kan stoppe seg selv fra å bruke til det er tomt.

8 Likes

“Vi” har store mengder uran. Det meste av såkalt “atomavfall” består av opp mot 97% brukbart reaktorbrensel. Grunnen til dette er at brenselstavene begynner å sprekke opp når 3% av uranet har blitt brukt. Nyere reaktortyper kan bruke brenselet opp mot 100%.

Det gjelder bare å resirkulere brenselstavene, og ikke bare deponere de. Da slipper man unna avfallsproblematikken, og man slipper også å utvinne like store mengder uranmalm.

https://www.world-nuclear.org/nuclear-essentials/what-is-nuclear-waste-and-what-do-we-do-with-it.aspx

2 Likes

Løsningen er ikke nødvendigvis utvinning av Thorium, men snarere utvinning av energi fra Thorium. Men uran er heller ikke å forakte, spesielt ikke som en stepping-stone på vei til Thorium. Vi burde begynne å bygge reaktorer umiddelbart, og opparbeide oss et solid fagmiljø, med nøkkelpersoner vi allerede nå kan importere fra Sverige og Tyskland.

1 Like

Hva er poenget ditt? Hvordan ville disse tilfellene vært hjulpet av straff? De ville kanskje ikke klart å ta overdose i fengsel?

1 Like

Avkriminalisering for det som står fram som bruk ser jeg poenget med. Jeg tenker også samfunnet hadde vært tjent med større ressurser til å hjelpe de som er avhengige.

3 Likes

Men vi trenger legitimitet. Skrekken, eller respekten for faren ved rusmidler må være fundert på faktisk fare.

Da oppnår du i samme slengen at de også respekterer alkohol som er noe av det farligste.

3 Likes

Hva tenker du er passe straff for de som blir tatt med narko? Bot? Fengsel? De som ikke er ressurssterke har ikke penger til bot og hvis de ender i fengsel, så får de ikke jobbet eller tatt utdannelse.

Hvorfor er det så vanskelig for legaliseringsmotstandere å ta en kikk på Europeiske land som faktisk har gått igjennom en liberalisering av ruspolitikken?

Er vi nordmenn så ekstremt spesielle at det som fungerer i Nederland ikke kan fungere her? Hva er det som gjør oss så spesielle? Hva med Portugal?

3 Likes