Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Bestevennen til ungen min?

Det bør være rimelig klart for de hva mine meninger om saken er, men om de likevel har tenkt å provosere meg, så er det mer i retning relativt ubehagelige forhørsteknikker, både for meg og de.

Det beste med dagens system er at INGEN skal ha seg en JOINT til FESTIVALEN.
Det finnes allerede lovlige rusmidler som gir ubehagelige ettervirkninger om man tar for hardt i.

Om folk synes det er greit å finansiere organisert kriminalitet for noe de ser på som en “hobby”, så bør de være klare til å ta straffen for det.

Dessverre er dagens politikere i ferd med å rasere hele samfunnet, ved at hverken narkotest eller narkohunder får forekomme på skoler. Med andre ord, så får langere frie tøyler på skolene. Og hvordan kommer det til å gå? For langerene er neppe alene, og så har de konkurrenter og rivaler…

3 Likes

Synes personlig at det verste med dagens løsning er at de som kjøper hasj direkte funder mye annen kriminalitet som human trafficing, leiemord, våpen, produksjon og distribusjon osv. osv. Røyker man hasj i dag er man direkte en av de største grunnene til at unge jenter blir kidnappet og sendt ut av landet, samt gjengkriminalitet osv. Det gir økonomisk grobunn for så mye mer av driten vi ser i Norge. Er derfor jeg ikke liker dophuer. Om de skader seg selv med vilje får de bare gjøre det, men samfunnsproblemene de skaper med pengene sine er noe jeg ikke kan godta.

6 Likes

Da får de 15% bli innrullert i tvungne tiltak, for de er egentlig psykiatriske tilfeller som ikke burde kunne gjøre som de vil.

Når unge har full tilgang til alkohol uten at de blir alkiser som drikker seg hjernedøde, så klarer de nok å ha tilgang til hasj uten å bli sprøytenarkomane også.

Tror du ikke det?

3 Likes

Enig med Morti.

Den gateway-effekten som tvangselskerne er så giret på, er jo totalt den sosialt betingede effekten som skapes av forbud.

At dealerne prakker på dem alle andre stoffene de selger i tillegg til cannabis.

Er ingenting med hasj som gjør at man ønsker å bli sprøytenarkoman, det tar den sosiale effekten seg av med hjelp av politikerne.

2 Likes

Jeg er enig i at uregulert narkotika finansierer kriminalitet og derfor bør vi regulere det. Å legge ansvaret for det på de svakeste i samfunnet blir litt for lett. Denne handelen er vel på trillioner. Pengebeløp disse dophuene aldri ser noe til. De som tjener disse pengene er å laste. Og for min del, også politikerne som skyver problemet under teppet i stedet for å regulere dette enorme markedet.

1 Like

Et glimrende argument for legalisering! Da kan staten håve inn milliarder i stedet for ekle bakmenn som i dag.

100% boomer-mentalitet. Det finnes bare ett dop som er OK og det er det dopet som jeg liker🥂

3 Likes

Er enig i at det pragmatisk sett er løsningen. Men håper bevisstheten rundt hva man skaper ved å kjøpe hasj også stopper flere fra å kjøpe. Om man kjøper hasj er man uendelig mye verre enn alt annet i markedet man skal tenke på effekten av. F.eks. plastikk, bensin, etc.etc. Hasjkjøp har en direkte ødeleggende effekt på vårt nærmiljø som overstiger alt annet med god margin.

2 Likes

jeg tror dem som røyker hasj har et helt annet forhold til rus,enn dem som drikker “vanlig” alkohol,-det er en grunn til at det heter “Puff,Puff,Pass” da hasj har en mye større effekt,-det er en grunn til at dette går under “narkotikaparagrafen”.

politiet i USA har til og med kallenavn på hasj,-the gateway drug,-der terskelen for overgangen til kraftigere stoffer er langt mindre.

tror uansett at det å “gi opp” narkotikapolitikken idag er feil vei å gå,-etter å ha sett effekten av narkotika blandt kjente rundt meg.

2 Likes

Da lurer jeg på om du hadde passert en urinprøve?

Alkohol er blitt en del av vår kultur, og så lenge det finnes gjærsopp og sukker, så er det veldig vanskelig å begrense.

Men, hadde alkohol blitt introdusert i dag, så hadde det blitt forbudt.

Hasjrøyking er når alt kommer til alt, røyking. Og jeg skulle gjerne sett at sigaretter ble forbudt også.

Både sigaretter og alkohol vil jeg karakterisere som “gateway-drugs”, og da er det etter min mening viktig å hindre muligheten til å få tak i andre stoffer.

Kriminalisere pensjonistene i samme slengen ja, det er vel stort sett de som fortsatt røyker.

Nå er det ikke lov å røyke inne offentlig, og stort sett ved dedikerte plasser. Hvorfor mener du at det skal bli helt forbudt?

Hvorfor det burde bli forbudt med sigaretter?

Fordi det er noe helt utrolig svineri, som jeg ikke fatter at folk gjør med lungene sine!

Røyking er ikke forbudt nå, men bør bli det på sikt. En rullende aldersgrense, offentlige “røykerom”, og gratis nikotinplaster burde være gjennomførbart.

Kanskje forby sukker, koffein, sjokolade og rødt kjøtt i samme slengen da.

Herlighet for et menneskesyn.

2 Likes

Bør det ikke være opp til hver og en hva de gjør med sin egen kropp? De er jo informert om konsekvensene.

Hva med sukker og mat med over 14% fettinnhold?

Tøys.

Ja, det kalles jo det i Norge også. Grunnen til at det er en “gateway drug” er nettopp det at det er ulovlig.

2 Likes

Dør folk om de ikke får i seg nikotin?

Koffein har i det minste en nyttig virkning.

Sukker og fett er faktisk næringsstoffer.

Og ikke tro at politikerene ikke har forsøkt å begrense tilgangen på det.

Men forskjellen er at næringsstoffer ikke er avhengighetsskapende, og dermed ikke behøver å bli regulert.

Måten en gateway-drug fungerer på er at man gjerne er påvirket av nevnte stoff, og så har man dårligere vurderingsevne, samt fallende rus, og gjerne vil få igjen piffen. Og da er det lett å ta noe annet om det er er tilgjengelig.

De færreste begynner rett på heroin, kokain eller amfetamin, uten først å ha gått veien via alkohol og tobakk, gjerne via hasj.

Via personen de kjøper hasj fra.

Om den personen er staten, er det absolutt ingenting iboende i stoffet som gjør at du får lyst å saumfare nabolaget etter opiater.

3 Likes