Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

"According to reports, the new B.1.1.529 variant has 32 mutations in the spike protein, the part of the virus that most vaccines use to prime the immune system against Covid. Mutations in the spike protein make it harder for immune cells to attack the pathogen, just as so many vaccine skeptics have been warning for the past year when making the point that taking inefficient medications shoved down the population’s throats (such as those from Pfizer and Moderna) that do not serve as real vaccines but merely paliatives, will only lead to more dangerous and weaponized versions of the virus.

That’s precisely what is happening now."

Ai-ai-ai…

1 Like

Fight Club siden lever fortsatt ja :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeg blir alltid veldig skeptisk til den siden der, siden de trekker konklusjoner ut av lufta på så mye og ikke har noen form for ansvar for det de skriver, da det gjøres anonymt. Har dessverre ikke kunnskapen til å si hva de sier som er feil, men går ut ifra at de ikke kan gå så langt som de gjør basert på dagens informasjon. De mangler kilder på mye av infoen som er fundamentalt for meningene deres, på bildene deres og bruker Twitter som nyhetsskilde… Husk alltid at deres incentiv er å skape oppmerksomhet, ikke å spre korrekt info.

5 Likes

Akkurat som vanlig media altså.

6 Likes

Kan jo være greit å minnes denne uttalelsen her fra Mr. Aavitsland. Det ble kanskje ikke helt fulltreffer!

2 Likes

Reuters, 24 November 2021. A little known cult is at the heart of S.Korea’s latest COVID-19 outbreak. SEOUL, Nov 24 (Reuters) - A little known sect led by a pastor who pokes eyes to heal is at the centre of a COVID-19 outbreak in South Korea, as the country reported a new daily record of 4,116 cases and battles a spike in serious cases straining hospitals. In a tiny rural church in a town of 427 residents in Cheonan city, south of Seoul, at least 241 people linked to the religious community had tested positive for coronavirus, a city official told Reuters on Wednesday. “We believe the scale of the outbreak is large…,” the Korea Disease Control and Prevention Agency (KDCA) said in a statement. About 90% of the religious community was unvaccinated and the majority were in close contact through communal living. Many of the congregation were elderly in their 60s and above and were unvaccinated, the city official said. Just 17 out of the 241 confirmed cases had been vaccinated. “I believe it’s the church’s anti-government beliefs that refrained the believers to get the vaccine,” the official said, adding that the town was put under a lockdown.

Reuters, 27 February 2020. Secretive church at centre of South Korea’s explosive coronavirus outbreak. *The South Korean disease control chief Jeong Eun-kyeong said the church’s services, where thousands of people sit on the floor, shoulder-to-shoulder, for hours, could have contributed to the surges. “You would be 5 centimetres away from the person who sits next to you, and have to say ‘Amen’ after every sentence the pastor speaks - it’s the best environment for the virus to spread,” said An, who is now a theology student. In a media interview, Patient 31 said she did not refuse to be tested. But health authorities said she sought care at a traditional medicine hospital in Daegu after a minor car accident, where a medical worker who treated her later tested positive for the virus. While running a fever, she went to a buffet at a hotel and the church services.

Tror ikke det er så mye vits i at vi tar den diskusjonen, men det er helt klart forskjellige incentiver for en uavhengig anonym aktør og en nasjonal aktør med både klageorgan og konkurrerende mediehus med en sunn maktbalanse for kritikk av hverandre og alternativer for kundene. Vær varsom-plakaten – Store norske leksikon

Hvis du er kritisk til en sak fra norske medier kan du bruke klageskjema i lenken over.

2 Likes

Anti-vaxxer oppgulp… hakk i plata!

2 Likes

Blir helt feil å påstå at man “sitter fast” i noen slik “spiral”. Det man evnt kan lure litt på er om det ville være bedre å droppe en evnt dose nr. 3 hvis man er under en viss alder og ved god helse. Samme vurdering som for influensavaksinen. To doser gir fremdeles god beskyttelse mot alvorlig sykdom. Blir man smittet og evnt syk etter å ha tatt to doser så kan man oppnå bedre immunrespons uten noen stor risiko.

Nja, når det gjelder innenriks saker stemmer vel det til en viss grad.

Men utenriks så stemmer overhodet ikke det.

For eksempel er CNN en underholdningskanal løst basert på nyheter og virkeligheten, men brukes ukritisk som kilde i norsk media. Uten at det går an å klage på CNN sin vinkling og fremstilling.

3 Likes

Dersom problemet skyldes vaksiner, hvorfor oppdages da en ny mutasjon med opphav i Botswana? Burde ikke et slikt virus da dukke opp der hvor vaksinegraden er høy?

Edit, jeg spør ikke deg direkte, Prto. Mer et svar på kilden din.

4 Likes

Ja, men det jeg svarer på er påstanden om at man havner i en “spiral” hvor man er nødt til å fortsette å vaksinere seg, Jeg sikter til risikoen for å bli alvorlig syk med og uten vaksine. At man kan havne i en eller annen juridisk eller administrativ kategori uten at man egentlig burde vært der, det er en annen sak.

1 Like

For meg handlet det primært om å minimalisere risikoen for noen eldre slektninger, først og fremst min egen mor. Ved evnt nær omgang med noen med “underliggende sykdommer” e.l. som kunne gi grunn til å tenke at de var spesielt utsatt så ville jeg nok også vurdert det. Hadde det bare vært meg alene så hadde jeg neppe brydd meg om å la meg vaksinere. Ikke bare fordi jeg er under en viss alder og i god form, men også fordi jeg er nøye med kosthold og restituering. Skulle jeg blitt smittet nå så er det jo mulig det ville være en fordel på samme måte som den artikkelen jeg lenket til hos TV2 kommer inn på ifht influensa.

5 Likes

Ikke mindre enn 8 emmy awards 2021 i kategorien news and documentary. På pulitzer center kan du lese deres bidrag innenfor

  • race for the vaccine (2021)
  • the philippines is sending its nurses to the frontline underprotected (2020)
  • how makoko, nigeria’s floating slum went digital (2020)
  • yazidi boys forced to be child soldiers for isis (2019)
  • the women on the front lines of japan’s defense (2019)

osv.

1 Like

Emmy er jo en underholdningspris, så det passer godt.

Mener du at CNN er en troverdig nyhetsaktør?

4 Likes

emmy news+docs er en pris for det beste innen amerikanske nyheter og dokumentar-programmer. I seg selv ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel eller utelukker det du hevder cnn er, men et symbol på anerkjennelse. CNN er definitivt en av de mest troverdige nyhetsaktørene, etter min mening - ja.

1 Like

Hvem har sagt det? Har ikke hørt det fra FHI? Er det fake news på gang?
Står ikke noe spesifikt om 9 mnd eller svært liten effekt hos dem.
Har du en legit kilde?

3 Likes

Veldig troverdig når de blir tatt på fersken med båndopptak der sjefen instruerer de ansatte hva de skal si og mene. Eller Cuomo later som han kommer opp fra kjelleren etter selvisolering med corona. Når han i realiteten spinger rundt på gata og starter i opphetede krangler med Corona i halsen.

3 Likes

Jaja. Det blir som huleligningelsen til Platon dette.

CNN lyger om stort sett absolutt alt. Eller presenterer er versjon av virkeligheten som er såpass vinklet at det er jevngodt med løgn.

Men det vet man jo ikke dersom man ikke undersøker hva som faktisk er tilfelle.

3 Likes

Virker veldig legit sammenliknet med mye annet “uavhengig real news, I promise”. Du finner alltids en sak i ny og ne hvor de bommer eller ordlegger seg med politisk tone, men 99% av det de kommer med er bra journalistikk med god nok research. Pass på å ikke cherry picke 10 saker fra siste 10 år og dømme dem kun basert på det. De har titusenvis av saker med god info på samme tid:

2 Likes

Har data for ca 6 mnd. Ser ut som den gir god beskyttelse mot å ende på sykehus

Og mot å bli smittet i det hele tatt. Dette tallet ser ut til å falle kjappere enn beskyttelsen mot å måtte på sykehus som vel er det viktigste tallet. (Tidsenheten er uker)

3 Likes