Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Etter at de er døde så vet man ihvertfall at de stemmer på Demokratene :upside_down_face:

6 Likes

En medvirkende årsak kan være at republikanere i mindre grad har ønsket en 3. dose, booster, mot covid, og at da mange eldre republikanere som faktisk har vaksinert seg tidligere nå har vært trege, og derfor dør av corona fordi de har valgt bort booster.

Jeg antar at de har kombinert noe som dette og så kombinert med hvem delstater eller distrikter har stemt på ved forrige valg.

Jeg regner ikke med at dette går på hvem individene stemte på, det handler om hvor de er fra, og om det området stemte rødt eller blått. Grunnen til det er at de har i grafen sin rep 80%+ osv, og dette er en helt normal måte å måle hvor sterkt ett distrikt eller delstat støtter demokratene eller republikanerne.

Dette dere snakker om at man vet hvilket parti folk tilhører på individnivå tror jeg er en total misforståelse av statistikken.

5 Likes

Er ikke så rart at man i USA vet hvilket parti folk hører til. Der har de salg og kjøp av lister over hva folk skal stemme i lokalvalg mm., som sankes inn for salg til interesserte. Private og politiske organisasjoner går fra dør til dør eller ringer og spør hver husstand. Om man vil si hva man skal stemme/har stemt blir det registrert og listene for et område er verdt en god del penger, så de selges og blir aggregert i større oversikter. Det er hovedsakelig de politiske kampanjene som kjøper listene, spesielt for å se sine sjanser for å vinne, hvem som er på vippen, som de kan ta kontakt med osv. Noen av oversiktene på “hvem som stemte hva” er nok også bare basert på snitt fra tidligere valg i områdene opp mot antall døde i området.

1 Like

Her tror jeg du misforstår, eller synes du det er skremmende at de vet hvor mange som er døde i et gitt valgdistrikt? Eller at de vet valgresultatet?

2 Likes

Ifølge Trump stemte fortsatt mange døde. Men at de foretrakk Biden…

3 Likes

Ser at jeg misforstod der. La ikke merke til % tegnet bak. Så godt vi har et våkent publikum :slight_smile:

Når jeg ser kartet til Jcp så er det en annen tanke som slår meg også. Nordre halvdel er mer utsatt enn sørlige. Det kan ha med klima å gjøre også. Vi vet også at befolkningstetthet betyr noe i forhold til smittetallene. Så det er vel ikke så veldig vitenskapelig å bare justere på valgresultat. Florida har jo færre døde enn California. Mens Florida er den mest røde staten er vel California den mest blå såvidt jeg har fått med meg.

4 Likes

Sånn for å bygge opp innlegg med dine egne formuleringer :slight_smile:

De var altså forutseende nok til å begynne å undersøke tillit til helsemyndighetene allerede i februar 2020. Men iverksette planer om kapasitetsutvidelse…

Vi har målt tillit til helsemyndighetene siden februar 2020 og ser at kurven for tillit har variert gjennom disse månedene.

2 Likes

Folk rundt omkring i landet har forsøkt å lage kraftverk i åresvis, men NVE (underlagt Olje og Energidepartementet) har bare godkjent tre småkraftverk siste årene.

Tydeligvis har myndighetene ikke bare skyld i at strømmen selges ut av landet, men også i at det ikke kan produseres mer.

4 Likes

Mens debatten raser og Oslo-skolen stenger, slår ansatte i skole, SFO og barnehage alarm om et kritisk arbeidspress, tynget av voldsomme bekymringer.

Ansatte i skole, SFO og barnehage opplever nå en arbeidshverdag som er minst like tøff som for de ansatte i helsevesenet.

  • Dette er klar tale fra ansatte ute i felt

Nord understreker at dette gjelder en yrkesgruppe som arbeider i førstelinjen, hvor det er nær sagt er umulig å holde avstand.

  • Dette er mennesker som jobber med avstandskrav, men de må tørke snørr, tårer og skifte bleier. Det er snakk om nærkontakt av tredje grad.

Må si at det står respekt av språkbruken i artikkelen :slight_smile:

ja, tilsvarende skildringer for “team hjemmekontor” som tilsvarer ett -fjern operativt samband-, fritatt både bom, drivstoff-utgifter og mellommenneskelighet.

Avmelding 09-hundre - Bena på bordet og kaffe type svart, boksershorts type grå og fin-skjorte type lin.

Team hjemmekontor har det ille og det er på tide å slå alarm om alvoret. Vi er tynget av voldsomme bekymringer om hva som vil skje hvis utdanningssektoren stenges og djevelbarna må være hjemme (spesielt vi barnløse). Minst like alvorlig som for ansatte i helsevesenet. Og dette har vært en bekymring man har lidd under i årevis, siden starten av pandemien. Her står man på i førstelinjen, jobber for å holde Norge i gang, mens livet rives fra hverandre og man aldri vet hva man har å se fram til. Det er usikkerheten, den brutale hverdagen, og sykmeldinger for å klare 5-dagers helgetur på hytta, som sliter oss i hjel … på tide med en liten kompensasjon kanskje? Halv skatt i 2021 for oss stakkars fattige gjennomsnittsfolk som tjener under millionen ? Det bør vi ha råd til, vi har tross alt oljefondet.

1 Like

erfarer gjennom bekjente at team hjemmekontor etter sigende; de siste dager i større grad er tilbøyelig til å holde barna hjemme med “hensyn å avlaste barnehage-ansatte”. Antar dette egentlig er for å sikre av karantene-fri julefeiring, så primært til egen bekvemmelighet.

Delt på 2, om det er førstelinjen du omtaler

Det er min erfaring også med venner og familie. At barn holdes hjemme nå så man slipper problemer rundt jul og nyttårslogistikk.

Det var en viss form for sarkasme i det innlegget. Er det noen som ikke har noen alvorlige problemer under pandemien så er det team hjemmekontor - forutsatt at du ikke mister jobben selvsagt :slight_smile:

Jeg sitter her med 39.4 i feber og håper på en måte det er nok til at jeg slipper julefeiringen i år! Selv om det alltid blir hyggelig :sweat_smile: så er det også pes og noe jeg ikke ser frem til.

2 Likes

En av Folkehelseinstituttets tallknusere vedgår nå at scenarioene som ble presentert på mandag om hyperrask spredning av omikronsmitte i Norge, kan ha vært bygget på for tynt og feil datagrunnlag.

– Det var lite data og mye usikkerhet, sier forsker og seniorrådgiver Gunnar Rø i Folkehelseinstituttet.

Heh.

5 Likes

En grei video som ser litt på tallene bak hva som skjer i Sør-Afrika, og hva vi kan forvente hvis modellene holder.

Anbefales, da det gir et litt mer nyansert bilde av ting, en hva vi får fra media per dags dato.

Man kan også se til UK sine Covid sider. De har hatt en massiv økning i smitte de siste døgn. Dette skal snart begynne å forplante seg videre i innlagte pasienter. Og vi bør se tegn til samme utvikling der som Sør-Afrika, med tanke på ventilatorpasienter i forhold til innlagte.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases

Så er bare å krysse fingrene, og håpe på det beste.

2 Likes

Ja, det er helt fantastisk hva FHI klarte å regne/modellere seg frem til der!

3 Likes

Har hele tiden sagt at de bør unnlate å komme med slike ekstremscenarioer. Hjelper ikke at de påpeker at dette bare er modeller med forutsetning om null tiltak og med ekstrem høy usikkerhet. Det ender bare uansett med at slike tall kun misbrukes.

Folk bruker bevist tallene som om de er FHI basisannslag for å latterliggjøre FHI.
Og som man ser i overskriften så blir de også gjort til årsaken for nedstenging. Tror nok ikke disse beregningene utgjorde noen hoveddel av beslutningsgrunnlaget.

3 Likes