The House and Senate on Thursday each passed a continuing resolution to keep the government funded through Feb. 18, 2022.
Manchin, en demokrat, sier nei til demokratenes budsjettforslag. USA har nå hevet gjeldstaket ut forbi mellomvalget neste år, og da kommer sannheten fram - det blir ikke noe budsjett basert på progressive demokraters ønskeliste. De har ikke nok stemmer i senatet til å få det vedtatt gitt dagens situasjon med inflasjon osv.
Den nye situasjonen vi har er da at progressive demokrater kommer til å være fly forbanna på Manchin framover, og etter all sannsynlighet har Joe Biden rotet bort sin beste sjanse til å få gjort større ting. Man kan spekulere i om feilen har vært å legge seg alt for langt til venstre politisk slik at moderate ikke kunne støtte politikken (de klarte tross alt å få vedtatt en stor infrastrukturavtale basert på hva moderate fra begge partier ble enige om), eller om det rett og slett straffer seg å være så gammel og upopulær, så du framstår som en svak og dårlig president ingen trenger å høre på, eller whatever. Uansett, vi har en ny situasjon:
- Gjeldstaket, så potensialet for å gå konkurs, er fjernet som problem fram til etter mellomvalget i USA.
- Staten er finansiert kun fram til 18. februar. Man får anta at det er relativt uproblematisk å få dette hevet i februar slik at det ikke blir noen nedstenging heller. Jeg tror ikke demokrater stenger ned staten under president Biden - fra eget parti. Og jeg tror republikanere elsker at demokratene slåss seg i mellom, og ønsker ikke å skape en ytre fiende. Så lenge demokrater ikke klarer å bli enige om ett budsjett, så er republikanerne fornøyd.
- Ingen vet hva slags budsjett man ender opp med nå, men store skatteøkninger virker ulogisk. Det bør være bull for markedet.
- Ingen vet hva slags budsjett man ender opp med nå, men store stimulusordninger til folk og økt statlig sikkerhetsnett virker usannsynlig. Det bør være bear for markedet.
- Ingen vet hva slags budsjett man ender opp med nå, men store støtteordninger og subsidier til grønn energi og ESG etc. virker usannsynlig. Noe som kan negativt påvirke alt som er grønt & fint.
- Usikkerheten rundt endringer av reguleringer for helse/farmasi/biotek fortsetter. Og både demokrater og republikanere har interesse av å være harde mot sektoren pga opioidkrisen som har gjort sektoren ekstremt upopulær i USA.
Veldig vanskelig å spå noen superklar retning eller betydning for markedene umiddelbart. Det framstår mer for min del som om det blir økt usikkerhet, men det dyttes fram til midten av februar som ett potensielt problem, og jeg har vondt for å tro at mindre sjanse for økte skatter før nyttår er bear. Så er mindre statlige stimulus/støtteordninger bear… i sum, who knows?
Uansett, hvis jeg ser vekk fra markedene, så er det ekstremt interessant at Manchin ser seg tjent med å forsøke å drepe hele budsjettforslaget fra Biden.
At han annonserer det når de akkurat har tatt juleferie og ikke skal møtes før om 3-4 uker er bare smart timing. Det blir nok “morsomt” for demokrater, spesielt progressive, å forsvare at de ikke klarer å få gjort noe særlig overhodet til velgerne gjennom juleferien.