Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hvor bra fungerte det å lage strømkabler til Europa?

Sånn teknisk bra. Ikke blande diskusjonene nå da :kissing_heart:

1 Like

Jeg er like mye forbannet over de sinnsyke strømprisene som alle dere andre her i tråden, men jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal kutte kablene.

Vi kan fint sette en makspris, si 70øre/kWh i 2020-kroner, samtidig som vi eksporterer til Europa og tjener grovt på det. Da får vi i pose og sekk, samtidig som ikke bryter med Acer/EU (så vidt jeg vet) og vi er fortsatt koblet til nettet i Europa med den tryggheten/redundansen som dette medfører.

10 Likes

Dette er jo allerede i planene til Statnett og skal være ferdig i 2025. Kun snakk om å bygge ut et lite strekke.

2 Likes

Helt enig.

Eller at alle husstander feks får kjøpe 10k kWh til si innkjøpspris, og alt over må man betale markedspris for.

3 Likes

Hallo???

Tror du det er snakk om en kabel fra Nordkapp til Lindesnes?:joy:

Er det noen som vet hvordan nettselskapene regner ut strømregningen din?

Grunnen til jeg spør er basert på hvordan regjeringen regner ut støtten.

Der er det bestemt at man får støtte for 55% av beløpet over 70øre/kwt i forhold til snittet i et område for den måneden.

Men hvordan regner strømselskapene ut regningen din?
Ser dem på totale forbruket ditt i 1 måned og ganger dette med snittprisen?

Eller blir det (slik som jeg tror) fakturert time for time.
Støtte fra regjeringen kan i så tilfelle gi liten effekt enkelte dager.

La oss si man har den vanlige peaken som folk kan få når man kommer hjem fra jobb, eller rett før jobb om morgenen. Snittprisen per kilowatt man bruker vil da kune bli betraktelig høyere en hva staten vil dekke.

Da snittprisen basert på forbruk kanskje kan være 315 øre for et hjem, siden man naturlig nok har måttet bruke mer strøm i visse perioder med høyere pris, for å få lagd mat og dusjet unger før dem skal i seng. Dette vil da kune dra opp snittprisen for et hjem, som gir høyere snittpris en hva støtten tar høyde for.

Staten ser at snittprisen gjennom en måned totalt ligger på 190 øre. Man vil så tilfelle bare få støtte for 55% av differansen mellom 70 og 190 øre, og ikke 70 og 315 øre.

Ta morgendagen for eksempel. Hvis snittprisen i morgen er 6 kr gjennom hele dagen. Men månedssnittet er 3 kr. Så vil man bare får dekket 55% av differansen mellom 70 øre og 300 øre. Resterende 300 øre opp til 600øre må man betale selv.

Eller tar man høyde for snittprisen i en husholdning på en måned?
At man får dekket 55% av beløpet over 70 øre, basert på din personlige snittpris.

2 Likes

Man kan jo bare legge kablene i rørgata for subsidier, tilskudd og Nord-Norge-fradrag.

Spøk til side. Så lenge Europas strømbehov er nær umettelig og
strømeksporten ikke begrenses av kapasiteten på de mange utenlandskablene, vil bedre nett mellom landsdelene bare føre til at også Nord-Norge får europeiske strømpriser.
Da er lite oppnådd. Det er da godt at noen i et av Europas kaldeste land har levelige strømpriser.

1 Like

Strømselskapene fakturerer vel for brukt pr. time mener jeg.
Så bruker man mye strøm når det er dyrt vil man nok tape på det ja. Spesielt er det vel barnefamilier dette vil være vanskeligst for å unngå vil jeg tro. Men hvis man greier å styre forbruket til en viss gard etter når det er billigst så vil man jo i tilfelle komme gunstigere ut.

Alt er bedre en ingenting.

Men tror nok det er mangen som kommer itl å bli overrasket over hvor lite hjelp man kommer til å få.

I morgen i mitt område skal spot prisen opp over 7 kr. Men med en snittpris som foreløpig ligger betraktelig lavere, vil man fremdeles måtte betale over 5kr per kilowatt.

2 Likes

Nå begynner brått solceller på taket å bli veldig interessant!

Kan få ca 19k kWh årlig for en installasjonspris på 272 000,-

3 Likes

Tror årets «strømkrise» bare er en forsmak på det vi har i vente.

Neste år stenger Tyskland ned kapasitet på ca 4000 megawatt som produserer ca 32TwH.

I tillegg skal det vel sikkert stenges ned flere kullkraftverk i England og andre land i EU.

4 Likes

Kommer til å gå så til helvete!

2 Likes

Av og til står det fornuftige leserinnlegg selv i Dagbladet:

"Dette skjedde vinteren 2018, midt i influensatida. Da var det virkelig kaos hos oss – langt verre enn nå - med mange syke ansatte og gult dråpesmitteutstyr nedover hele korridoren. På de tretten ukene influensaen herjet, var det 7600 sykehusinnleggelser, med en topp på 700 pasienter samtidig og en dødelighet på 1400. Det er mer enn hundre døde i uka.

Langt flere enn de sju corona-døde per dag som nylig ble avisoverskrift. Virkeligheten bak det siste tallet er ikke særlig dramatisk. Dette var gamle mennesker, og det er usikkert om de døde med eller av corona. Det er også verd å merke seg at det ukentlig dør 350 til 400 på sykehjem i Norge. Av alderdom. Vi skal alle dø en gang."

3 Likes

Noe så voldsomt også!

Du finner ikke 32 TwH bak en stein akkurat. Og i et marked som allerede er veldig stramt, så kommer dette til å svi.
Vi får gangarter se priser over 10kr kWh neste vinter.

Ikke lenge før folk fyrer opp bensin og dieselaggregat for å ta unna forbruket på de verste toppene

2 Likes

Enig, interessant lesning og at det skurrer litt.

Det er ingen tvil om at norges innbyggere er autoritetstro; det inkluderer myndighetene som tror på deres overordnede i Eu og Usa.

Selv om de egentlig ikke er overordnede, de er mer som de kule gutta i klassen, de som gjerne mobber den lille nerden med briller som ufiltrert, i hvert fall foreløpig, sier det han mener.

Og hvem er det som styrer feks Eu? Er det folkevalgte? Eller er det store multinasjonale selskaper?

Det er i hvert fall vanlig at de store selskapene kommer med forslag til regler og retningslinjer. Ofte er det næringslivet som kommer med lovforslag.

Interessant det som blir sagt om media også. Og massepsykose er et treffende ord!

2 Likes

Jadda, der fikk jeg bekreftet mistanken min.

Hjelper ikke mye med 69 øre i støtte når spotprisen ligger over 6 kr…

4 Likes

oppdatering verd å få med seg…“Omikron” er 70 ganger mer smittsom enn delta…men ikke så alvorlig.

3 Likes

En ting er jo ulempene for vanlige folk og bedrifter.

Men er det noen som har tenkt på hvor mye det vil koste å utruste Juntaen med skuddsikre limousiner?

Og det ender jo neppe der. Juntaen vil nok ha business-jeter også, gjerne med interiør trukket med krokodillepels, og toaletter i edle metaller (er jo en praktisk måte å kunne oppbevare gullreservene på, samtidig som de allerede er lastet på flyene, om de hypotetisk sett skulle måtte flykte til Nord-Korea for å bevare helsen…)

1 Like

Men når barneovergriperne selv fikk livet ødelagt pga overgrep i sin barndom, da begynner det å bli komplisert.

3 Likes