Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

9 Likes

Ok sÄ puster vi med magen, slik at stemningen blir hyggelig igjen.

Antall innlagte kraftig ned, ingen innlagt med Omikron.

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-3138337-6650

6 Likes

FĂ„r hĂ„pe omikron er sĂ„ snill at man kan ha et helt Ă„pent samfunn med den som en ny “forkjĂžlelse” type i stedet for en ekstra “influensa++”. FĂ„r bare vente og se pĂ„ hva forskningen viser nĂ„r noen stĂžrre studier er gjennomfĂžrt.

3 Likes

NÄr det gjelder vaksinesertifikat: Þnsker folk at sertifikatet ogsÄ skal registrere sesonginfluensa?

1 Like

MĂ„ jo det. HĂžyere sjanse for Ă„ bli lagt inn uten vaksine. Og det er jo logikken man opererer etter.

5 Likes

1984

Siste del av artikkelen er sjokkerende

2 Likes

Skummel sak, Spesielt nĂ„r man “prevantivt” skal luke ut folk.

2 Likes

De mÄ jo bare kvitte seg med det som beskrives som hovedproblemet i artikkelen :wink:

Det er snakk om Ä luke ut personer i militÊret som kan vÊre tilbÞyelige til Ä begÄ antidemokratisk mytteri. Det framstÄr ikke skummelt for meg, men betryggende.

2 Likes

image

5 Likes

Det interessante spÞrsmÄlet er hvor betryggende du syntes det er hvis Trump/DeSantis gjÞr det samme etter Ä ha vunnet valget i 2024.

Hvis en av dem gĂ„r til valg med lĂžfte om Ă„ “hive ut alle disse politiske fjolsene demokratene har gitt makt i vĂ„r vidunderlige militĂŠre institusjon, de skal ut, med en gang, sĂ„ militĂŠret kan gĂ„ tilbake til Ă„ fokusere pĂ„ jobben sin og ikke alt annet tull.”

Som er en mulighet per i dag.

Men da er man kanskje glad for at militÊret er posisjonert for militÊrkupp sÄ man slipper Trumpern eller DeSantis :slight_smile:

2 Likes

Etter valgnederlaget i 2020 anerkjente ikke Trump valgnederlaget. Han sÞrget for Ä ha lojale medarbeidere i nÞkkelposisjoner i Pentagon. Hans lojalister trenerte overgangsprosessen (bidro Trump-administrasjonen med noen overfÞring i det hele tatt?). Og republikanske kongressmedlemmer hadde konkrete planer for Ä fÄ Pence til Ä stoppe sertifiseringen.

Hvis man som demokrat, uavhengig eller moderat republikaner ikke behandler 6. januar som et kuppforsĂžk, da er man naiv og dum. Demokratene vil aldri komme til makten igjen om republikanerne tar huset i 22.

Dette er et tema der det eksisterer to (eller fler) fullstendig uforenlige virkeligheter, sÄ det er egentlig ikke sÄ interessant Ä diskutere. Det som kanskje er mer interessant er om man kan enes om nÄr og i hvordan fasiten foreligger. Konklusjonene til etterforskningskomitteen forventer jeg blir en delvis fasit om 6. januar, mens hvert valg vil gi delsvar pÄ ulike forhold i amerikansk demokrati.

5 Likes

Jeg sÄ alt live. Derfor vet jeg at det ikke var noe kuppforsÞk, men en dag som utviklet seg organisk. Hva du mener om oss, bryr vi ikke oss noe om.

3 Likes

Jeg og. Og vi hadde vidt forskjellige konklusjoner. Vi kommer ikke til Ä endre mening basert pÄ hverandres argumenter, sÄ jeg spÞr: Hva er fasiten?

«Jeg har rett» nytter ikke i et demokrati.

1 Like

Blir det ikke litt tullete som nordmenn Ă„ adoptere politiske syn fra USA for Ă„ ta deres debatt i Norge mellom nordmenn som om vi har noen part i dette?

Definitivt. Samtidig er det noe teatralsk over at det fremstilles nĂŠrmest som et faktum at de som antas Ă„ stĂ„ bak den “organiske utviklingen” nevnt over fĂžlser seg krenket og at deres grunnlovsfestede rettigheter stĂ„r pĂ„ spill hver eneste gang de bes om Ă„ forklare hav de mĂ„tte vite om hva som skjedde denne bestemt datoen.

Hvilket for “oss andre” understreker at sannheten alltid tĂ„ler Ă„ utfordres, mens lĂžgnen liker dĂ„rlig at det stilles spĂžrsmĂ„l.

2 Likes

Som om vi ikke har nok av politiske floker her hjemme vi kan krangle og diskutere om :joy:

Personlig er jeg enig i saker fra begge sidene i amerikansk politikk. Samtidig ser jeg ogsÄ at begge sider har visse dysfunksjonelle trekk over seg, og altfor polariserte. Begge sider har en tendens til Ä prÞve Ä torpedere hverandre, til tross for at forslagene/politikken kan vÊre ok. Men siden forslagene eller politikken kommer fra motparten, skal det motarbeides, for Ä hindre Þkt popularitet.
Det blir mer prinsipp en politikk, og mÄlet blir heller Ä hindre Þkt oppslutning rundt motparten, en Ä bedre hverdagen for den jevne amerikaner.

1 Like

At liksom en komite ledet av Pelosis skare av uÊrlige fotsoldater skal legge frem noen som helst fasit er jo helt pÄ trynet. At man tror de skal fremstille sannheten og en fasit, mens man kaller andre naive viser jo bare hvor virkelighetsfjerne vi blir her i Norge. NÄr vi leser VG, NRK og nyhetskanalen. Alle glemt Russiagate allerede?

Hvorfor stÄr alle rÄdgiverne til Trump og sier pÄ bÄndopptak at han mÄ fÄ en slutt pÄ dette, dersom det var planlagt at ting skulle gÄ som de gikk? Og hvis ting var planlagt, hvorfor hadde de ingen agenda da de kom seg inn? Men i stedet spaserte rundt og tok selfies? Ulogisk.

Hvorfor Trump ikke kan si “letÂŽs fight” og fĂ„ samme tvilen til gode som demokratene som sa det samme rundt BLM opptĂžyene skjĂžnner de fleste er veldig urettferdig. Derfor kan jeg ikke stĂžtte det.

9 Likes