Makan til frekkhet…
Right-wing lawyer Sidney Powell is claiming in a new court filing that reasonable people wouldn’t have believed her assertions of fraud as fact after the 2020 presidential election.
Makan til frekkhet…
Right-wing lawyer Sidney Powell is claiming in a new court filing that reasonable people wouldn’t have believed her assertions of fraud as fact after the 2020 presidential election.
from “U.S” to you…
Putin stresser på for å komme i krigen før de kommer til nytte
Problemet i dag er at det dukker opp mange slike påstander både fra Vesten og fra Russland; både i Syria og i Ukraina. Informasjonskrig er blitt enda viktigere nå enn under den kalde krigen.
Etterretningstjenester er trolig blitt mer involvert i å påvirke journalismen, media, - men ikke minst kildene til media. Det er på mange måter her slagene i dag vinnes, og det er avgjørende å jobbe med “public opinion” for å få aksept for militære hendelser og interesser…
Dette gjør det meget krevende å orientere seg som et individ på utsiden.
Fant TASS-artikkelen her Five-year-old killed in DPR in Ukrainian drone strike - militia - World - TASS
Godt mulig det er “fake news”, men ser ikke hva han Michael Mackay begrunner det med?
Jeg heller mot å ha som utgangspunkt at jeg er mest skeptisk mot diktatur som erobrer land fra naboland og skyter ned passasjerfly.
Men jeg kan jo sove godt om natten i trygghet på at Norge har satset skikkelig på forsvaret.
Skjønner, men tror nok løgn og bedrag foregår begge veier. Det blir litt for banal analyse å bare si “Russland er diktaur som erobrer land”, ergo alt de gjør er feil, og alt andre land gjør mot de er riktig.
En sak har som oftest to sider. Det gjelder spesielt store geopolitiske saker. Denne er interessant i så måte:
Det militære styrkeforholdet mellom Ukraina og Russland er så grenseløst enveiskjørt at det blir veldig merkelig av russerne å snakke om at de på noen som helst måte kan bli skremt.
Altså, det Russland er bekymret for er nok heller at Ukraina skal falle under NATO og at det skal bli utplassert raketter e.l. helt opp mot grensen deres. Litt som Sovjeterne yppet seg med på Cuba for noen tiår tilbake. Da blir det fort spetakkel. Og så er det jo viktig å huske på at mange Øst-Ukrainere faktisk ser på seg selv som Russere mer enn Ukrainere.
Ytringsfriheten er på full vei bort.
Isolert sett ja. Men det trenger ikke bety noen ting. Hva om det er andre krefter som styrer ukraina, og drar utelukkende fordeler av en oppblussing av konflikten? Men ikke som i «enten vinner den ene eller andre land på slagmarken», da det er helt uvesentlig.
Tvert imot, så kan en uthaling av hele driten være en god ting for enkelte.
Som i «ved å fremprovosere en handling, så kan man re-agere på denne handlingen ved hjelp av «forskrekkelse» og krav om fravikelse av tidligere avtaler»
Det ligger mer bak dette enn «Putin dum»
Edit: skriveleif
Hvis du med «alle andre land» mener vestlige demokratier så er jo dette bare et godt utgangspunkt i internasjonal politikk.
Å være et “vestlig demokrati” betyr ikke at man ikke kan begå alvorlige, umoralske eller ulovlige feil. Jeg mener Irak-krigen er et godt eksempel på det. Den tok livet av flere hundretusener mennesker, og preger fortsatt regionen i dag.
Hvis den amerikanske folkeopinionen støtter å gå til krig på falske premisser har vi ikke så mye vi skal ha sagt, men det var tross alt en tverrpolitisk vedtatt krig.
På den annen side vil et diktatur kun utføre handlinger som fremmer diktatorens interesser.
Jeg synes ikke riktig og feil er gode begreper.
Både EU, Putin og Kina deler vaksiner de kunne brukt selv. Det er jo «riktige» handlinger, men fremmer vidt forskjellige interesser.
Det er ikke så svart-hvitt som du skal ha det til. For det første er land forskjellige og har forskjelllig historie, geografi, kultur osv. Det er ikke én riktig måte å styre på i alle land til alle tider. Russland har begrenset demokratisk erfaring, mens f.eks vi i Norge har 200 år med demokratierfaring som er bygget stein på stein. Selv om Russland har et mer autoritært styresett enn land i Vesten, betyr ikke det at landets ledelse der bryr seg mindre om mannen i gaten enn Vestens ledere gjør. Putins Russland tror jeg representerer den russiske majoritetsbefolknings interesser relativt bra, - trolig bedre enn Erna Solberg representerer den norske. Noe som også bekreftes ut fra uavhengige spørreundersøkelser. Så kan du riktignok påpeke at Russland ikke har et fritt media, og de som bor der er blitt “hjernevasket” osv osv. Ergo liker de egentlig ikke landets ledelse innerst inne. Vel, det blir egentlig en annen diskusjon, men jeg tror man i Vesten også blir ganske hjernevasket av media - og kanskje har vi “guarden” mer nede fordi her tror mange at alt er helt “objektivt” og nøytralt, mens i Østen er de mer inneforstått med at det er propaganda som gjelder. Forskjellen i favør Vesten er at det er enklere å komme til orde via alternative kanaler osv uten å bli straffet. Men i det gode selskap blir man i stort stengt ute med alternative holdninger. Dette - og mer - er godt dokumentert også av Noam Chomsky i Manufacturing Consent, som du sikkert har sett dokumentaren eller lest boken om.
Videre tror jeg at et mer “fritt” Russland ville betydd et mer kaotisk Russland, mer slik det var på 90-tallet - og totalt sett et verre sted å bo for russere flest. Russere som har opplevd 90-tallet i Russland er sjeleglad for tiden med Putin nå - selv om man den gang hadde langt flere tv-kanaler og aviser utenom de statlige.
Når det er sagt, så kan det også lønne seg å se litt på egen banehalvdel. Som du er inne på, hvilke interesser som fremmes avhenger av hvilke interesser ledelsen/beslutningstakerne besitter. Det er i den anledning flere studier som konkluderer med at f.eks USA er et oligarki; The U.S. is an Oligarchy? The Research, Explained
Study: US is an oligarchy, not a democracy - BBC News
Til sist vil jeg også anbefale deg å lese denne artikkelen: Når man i stillhet vil disiplinere forskningen | NY TID - som forklarer også om forholdene i Vesten inkl. Norge når det kommer til geopolitiske interesser så er det ikke helt fri forskning i Norge heller, gitt. Dette er nyttig å ha i bakhodet, ref det som skjer i Ukraina nå.
Her er du veldig svart/hvitt, men det ser du ikke selv med din hvamedalleandre holdning. Det å stå opp for menneskerettigheter er noe som også kan skje på individuelt nivå, må ikke være en av alle, oss/dem.
Hvorfor mener du det er svart-hvitt ved å si “at det også kan lønne seg å se litt på egen banehalvdel”? Etter min oppfatning er det tvert i mot et forsøk på å vise flere nyanser.
Det å stå opp for menneskerettigheter kan helt klart også skje på individuelt nivå. Jeg skjønner ikke hva du er uenig i ?
Da er vi uenig.
Du kaller et demokrati med mulighet for flere stemmer en «banehalvdel», mot den andre som er autokratier. Der bommer du med hva som ligger i forskjellen på mange styresett, Myanamar er vel mer velfungerende enn «vår» banehalvdel også, hvor Moxnes er back, Sylvi Listhaug er midtstopper og Abid er spiss. Forskjellen er nok heller hvem som får delta på de forskjellige banehalvdelene…
USA i dag. Sender politi på døra til folk som er uenig med Cortez på Twitter. En høflig fyr.
Søppel fra Fox news? Balansert og flott redigert. Minner ikke om propaganda eller snik-konspirering i det hele tatt. Tucker Carlson for president.