Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Såklart skal alle følge smittevern tiltakene, tenkte mer på de uvaksinertes egen helse da de ikke har like god beskyttelse.

2 Likes

Dette er ett innlegg jeg skrev om temaet i November, og er årsaken til at jeg syntes det er helt greit å se vekk fra forskjellen mellom vaksinerte og uvaksinerte når det kommer til smittespredning. Det er basert på artikler i nature og the lancet, som bør være troverdige. I land som Norge hvor vi har veldig høy vaksinedekning er det enda mer gyldig. Ikke fordi det er null forskjell, men fordi forskjellen er såpass lav at det ikke er avgjørende for smitten i samfunnet.

Dette er også årsaken til at jeg har vært så negativ til vaksinepass, også før omicron.

9 Likes

Aha. Du mente at de burde være mer føre var og ikke bevege seg blant folk etc for sin egen del? Da skjønte jeg. :slight_smile:

3 Likes

Ja, det er nyanseringen :slight_smile: HVIS man legger til grunn “ditt” faktagrunnlag og tolkningen av det så er jeg helt enig i at kritikken av de uvaksinerte gir liten mening. Så er det jo slik at andre lett finner andre faktagrunnlag og tolkninger som gir kritikken mening. Jeg har ingen sterk oppfatning om hvem som har rett.

1 Like

Det er ikke noe HVIS, det er slik det er. Man har fullvaksinerte land som opplever smitteksplosjoner. Det er dokumentert at vaksinerte smitter (over en lav sko). Den diskusjonen er lagt død.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

Once infected, the vaccinated were just as likely to transmit COVID to people in their own households as the unvaccinated: about a quarter of both did so. Asymptomatic infection rate among vaccinated and unvaccinated participants was similar: around 30 percent.

Those newly vaccinated by Pfizer or AstraZeneca started out half and three-quarters as likely as unvaccinated index cases to transmit COVID, respectively.

1 Like

Gibraltar skal du få riktig på men for Island og Israel synes jeg du er litt ute og sykler :slight_smile:

2 Likes

Finnes det noen faglige begrunnelser som tilsier at (friske) fullvaksinerte med 2 doser bør ta den 3.dose? Er det og basert på at de ikke skal bli like syk (til tross for «fullvaksinert»), eller at dobbeltvaksinerte overfører enda «farligere» smitte til de eldre som har fått både 3. og 4 dose?

Virker som dobbeltvaksinerte nå presses til å ta boosterdose som var forbeholdt de skrøpelige - hva er argumentet?

4 Likes

Men du endrer premisset for diskusjonen. Jeg har ikke bestridt at vaksinerte også kan smitte andre i en eller annen grad. Spørsmålet/nyansen av relevans for min kommentar til JCPs innlegg er hvor lite eller mye større smittespredningen er fra uvaksinerte kontra vaksinerte. @anon80503862 redegjorde fint for sitt grunnlag.

Hvis du mener at det er udiskutabelt at vaksine har null betydning i motvirkning av smittespredning så deg om det. Det er det for meg helt åpenbart at det er ulike meninger om og at det kan vises til ulike fakta alt etter hvilken oppfatning man har.

For friske over en viss alder er det nok greit faglig dokumentert at det gir langt mindre sjanse for å bli alvorlig syk mener jeg.

Til diskusjonen rundt smittsomhet fra vaksinerte vs. uvaksinerte så mener jeg det ble gjort utredninger på dette nå og at det måtte dokumenteres en forskjell her for at Koronapass skulle kunne innføres.

Det er vel heller ikke for Gibraltar så vanskelig å se for seg årsaker til at sammenlikning med dem kan bli feil? :wink:

Ja, det burde blitt differensiert i farten til 100 % Gibraltar og dernest de neste mest vaksinerte på listen. Poenget er: vaksine stopper ikke smitte, noe som er dokumentert i praksis og vitenskapelig.

Den beste peer-reviewed forskningen vi har sier at det er liten til ingen forskjell. Derfor: liten betydning.

Hvordan kan man være av en annen oppfatning?

3 Likes

Dette er det vel lite data rundt uansett?

Teoretisk sett skulle vel en person med antistoffer innabords på generelt grunnlag kunne ha mindre virusmengde i kroppen og utgjøre en definert mindre smitterisiko, dog større sjans for asymptomatisk forløp og dermed utgjøre en desto større smitterisiko enn uvaksinerte som gjerne får et “normalforløp” som gjør at vedkommende holder seg inne?

Det egentlige narrativet rundt vaksinen er(var) jo “vi vet ikke hvordan dette vil forløpe, så dette er den beste løsningen statistisk sett”, ergo vaksine er lurt å ta.

Denne polariserte debatten med at alle uvaksinerte skal skjendes er ikke rett, for som @anon80503862 nevner, det er tilnærmert 0 trykk på sykehus i aldersgruppen 0-45år. Dette betyr jo at smittevern burde være typ lignende som for influensa og de som er utsatt (som i følge data for covid er 50+) burde ta influensavaksinen (og i dette tilfellet covid-vaksinen)

1 Like

Ligger litt mer bak de tallene der.

Israel var en av de høyeste vaksinerte landene i verden tidligere. 25% av befolkningen er også under 12 år.

Around 25% of Israel’s population is younger than 12, so the whole population’s vaccination rate is only about 60% (including a small proportion of children under 12 with high-risk medical conditions who’ve also been vaccinated).

Denne artikkelen er også fra august i år.
Island har også bedre vaksineringsgrad en Norge.

@h3nk1 er faktisk ikke ute å sykler.

@h3nk1 @hybrid

1 Like

Helt i orden det. Jeg bare forstår ikke hvilke andre faktagrunnlag man kan ta stilling til når den beste og nyeste forskningen dokumenterer det man ser i praksis: smitte herjer i vaksinerte befolkninger og vaksinerte smitter videre i (tilnærmet) like stor grad som uvaksinerte.

Vaksinene beskyttet til en viss grad (WHO opererte med ~60 %) mot videre smitte med første variant, så betydelig mindre med delta, og nå forsvinnende lite / ingenting med omikron.

4 Likes

Israel lå helt i tet når det gjelder vaksinering ja. Men det endrer ikke på at under 64% er fullvaksinert nå. At de har mange under 12 år reduserer selvsagt kritikaliteten av dette men det endrer nødvendigvis ikke smittespredningen. Smitten spres da i høyeste grad også blant de under 12.
Så jeg synes ikke det du kom med endrer på sykkelturen. :slight_smile:

Ukesrapporten (52) fra FHI sier vel noe annet? 1/3 av nye innlagte er i alderen 30-45, og 54% av alle nye innlagte er uvaksinert.

3 Likes

Når man stadig endrer på definisjonen av hva som er “fullvaksinert” så blir dette et ganske meningsløst begrep.

Det har ikke vært noen endring på det i dette tilfellet. Så det er bare tull.

OK, jeg kom inn litt fra sidelinjen og tenkte at vaksineringsgraden var lav fordi de plutselig ikke regnet de som ikke har fått booster.