Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Selvfølgelig spres den mellom dem under 12 år. De er av kjøtt og blod akkurat som alle oss andre. Selv om det ble sagt fra myndighetene i begynnelsen at smitte mellom barn var betydelig mindre. Men det er en annen diskusjon.

Men er usikker på hva du er uenig om eller diskuterer imot?

98% av de smittede på det kjente julebordet var fullvaksinerte på tidspunktet.
Vi har en smitteeksplosjon som vi ikke har vært i nærheten tidligere, til tross for tidenes vaksineringsdekning.

Over 90% av dødsfallene i Norge er på personer over 70 år. Og denne gruppen er over 90% vaksinert.

Det er jo udiskutabelt at smitten sprer seg, revnende likegyldig om du er vaksinert eller ikke.
Forskjellen er er jo hva slags symptomer man får. I beste fall er man uten symptomer. Men det betyr jo IKKE at du ikke er en smittebærer. Hva er så vanskelig å forstå av dette???

2 Likes

Det har du sikkert rett i. Er det en ting som er sikkert så er det at datasettet er veldig levende med faktorer som vaksinasjonsprosent og virusmuteringer som høyst aktuelle.

Data jcp presenterer er fra vaksinasjonsprogrammets oppstart, ergo noe mer pålitelig.

For at dette skal endre seg skal det utrolig mye smitte(og samtidig lite smitte) i nevnte aldersgrupper for at datasettet svinger. Det er forøvrig på ingen måte uaktuelt, men kanskje noe usannsynlig? Jeg vet ikke.

2 Likes

Påstanden om at ALLE i Israel er vaksinert. Den er feil.

2 Likes

Jammen for svarte. Det er jo INGEN plass hvor alle er vaksinert. Det vet jo alle som har fulgte med. Barn, gamle syke, andre som ikke tåler vaksinen+++

Les det med kontekst. Nå driver du med flisespikkeri. Tar du vekk barn, syke/eldre og kronisk syke som ikke tåler vaksiner så har du “alle”. Selv om det på statistikken sier 70 eller 80%.

Til sammenligning hvor i Etiopia hvor “ingen” er vaksinert, 1,35%

1 Like

Si det til @h3nk1 da som påstod det stikk motsatte. :slight_smile:
Jeg korrigerte faktafeil. Case closed.

2 Likes

Jeg påstod ikke det stikke motsatte, jeg var unyansert som du påpekte og burde forbeholdt “alle” til Gibraltar og/eller utbrodert at “alle” kan/bør gjelde befolkninger hvor cirka samtlige som kan få vaksine har fått vaksine. Poenget består.

4 Likes

Når AP utfordrer AP så viser det at folk begynner å bli rimelig lei. Å ha nedstenging fordi ting “kan gå galt” de neste månedene er nok ikke ekstremt populært for tiden nei.

– Etter snart to år med covid er tiltakene vi lokalt kan regulere, godt tilpasset behovet. Vi vet hvor tålegrensen er. Problemet er at vi ikke vet hva som er tålegrensen for sykehusene. Det må på bordet.

– Det høres ut som noe du bør ta opp med din partikollega, helseminister Ingvild Kjerkol?

– Jeg stiller mine spørsmål både til helsetoppene og til helseministeren.

7 Likes

Et interessant blogginnlegg fra han ene av de to bak det beryktede nyhetsbrevet fra Nordea…

1 Like

Stakkars deg som ønsker å ta sprøyter mange ganger i året resten av livet ditt, uten å tenke over hvorfor du gjør det.

5 Likes

Absolutt, det tror jeg det er mulighet for.

Jeg tror vi er inne i et paradigmeskifte, med mindre folk skjønner at det er det vi står ovenfor og dermed motsetter seg.

Vi kommer til å ha en form for virus eller annen form for “felles fiende” som på et eller annet vis kan registreres i et personlig pass, slik som for Korona nå.

Jeg tror vi kommer til å få tilbud om å legge inn vanlig sesongvaksiner i samme passet, og at de etterhvert kan komme til å bli obligatoriske (med mindre man ikke ønsker å reise til utlandet).

I ytterste konsekevens kan vi få digitale pass der man kan se om man er en røyker eller ikke-røyker, generell helsetilstand, vaksinehistorie, jobbsituasjon osv.

I Kina er slike ID-kort i god bruk for kontroll av befolkningen. Ikke alle får lov til å ta toget feks.

4 Likes

Du må gjerne synes det er greit at man ikke kan reise eller gjøre andre ting i samfunnet, som å gå på restaurant, hvis man ikke enten tar en sprøyte i armen hver 3. eller 6. mnd, eller har vært syk fra samme sykdommen som man må ta sprøyten for.

Ser du at det er en liten logisk brist her?

“Neida, du trenger ikke ta vaksinen, det er helt opp til deg”. Du kan bare bli syk fra den samme sykdommen, sykdommen som er så farlig at alle må ta vaksiner mot den (eller altså bli syke fra den farlige sykdommen).

6 Likes

Svarte på feil post

1 Like

Hva med å innføre en ordning der de som ikke er vaksinerte kan gå med feks gule stjerner på jakkeermet, så kan folk som er vaksinerte holde seg unna dem!

De med gule stjerner kan få egne rom i lokale restauranter, evt kan de ikke få tilgang til restaurantene.

Vi kan også etterhvert plassere dem i samme område av byen feks, så kan de smitte hverandre!

4 Likes

Poenget må være å få friheten tilbake… er det ikke det vi vil? Hvor mye skal jeg ofre for din frihet? Finnes det noen grenser?

3 Likes

Australia har tatt til seg deler av den filosofien, men jeg ser ikke bort fra at de utvider fra smittede og mistenkt smittede til uvaksinerte…

3 Likes

Hvorfor er det så viktig for de som er vaksinerte (og som også blir smittet og blir syke i ulik grad) at de uvaksinerte vaksineres?

De som faktisk får sykdommen er dem som vil gi befolkningen best immunitet.

Jeg har folk i familie/slekt (flere) som har fått operasjoner på sykehus utsatt. Vi kan få en slutt på det om vaksinegraden er høy nok. Delvis derfor.

4 Likes

Hvilken frihet?

Og hvem sin frihet?

Hvor mye skal en covid-vaksinemotstander ofre for din frihet?

De eneste som kanskje ikke blir syke eller smitter videre nå, er de som har vært infiserte.

Jeg har tre doser, og det blir ikke på tale med en fjerde. Nok er nok.

3 Likes