Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jeg synes det virker fornuftig å fremme vaksinasjon og å kreve koronapass ved reise over landegrenser i dagens situasjon. Så forutsetter jeg at det er en midlertidig ordning.

Gitt at omikron og eventuelle fremtidige varianter gir mild sykdom tror jeg passene fases ut Ila. året. Du (eller andre) må gjerne tagge meg om et år hvis jeg tar feil.

3 Likes

Jeg er ikke interessert i ha rett, jeg er opptatt av at vi ikke innfører ordninger i samfunnet som tar fra oss friheten.

De som har tatt vaksinen kan komme til å komme i samme situasjon som de uvaksinerte, der de ikke kan reise, eller reise tilbake, før de har tatt en vaksine til.

Jeg håper folk tenker gjennom hvor sunt det er for egen kropp å ta en sprøyte flere ganger i året, med innhold vi ikke engang kjenner. Hvilke langtidsvirkninger som kan komme osv. Det er mange som har fått bivirkninger fra vaksinene.

11 Likes
9 Likes

Og myndighetene må stille kritiske spørsmål til sine informasjonskilder.

3 Likes

Noe av det mest konsise og saklige jeg har lest hittil i norske medier. Jeg tar mitt ansvar som borger, men blir MYE mer provosert over fullstendig ureflektert kauking, ukritisk implementering av ekstremt intrusive tiltak over 2+ år og forkynnelse polariseringen som har blir status quo. Også blant flertallet her inne.

4 Likes

Hvis du har rett om et år og jeg er blitt påtvunget 4. dose vil jeg sette pris på om noen gjør meg oppmerksom på mine feil slik at jeg kan revurdere.

Med mild omikron og høy vaksinasjonsgrad tror jeg dette er over for de fleste snart.

3 Likes

Håper det!

Kanskje kommer vaksinepass først sterkt i neste runde med virus, kanskje om et par år eller tre. Da er vi allerede vant til dem og passene kan implementeres raskere og mer aggressivt.

Håper jeg tar feil der også :slight_smile:

1 Like

Slik det ser ut nå, vil jeg heller ha omikron en 3. vaksinedose.

Bivirkningen etter omikron med vaksine virker ikke å være noe verre en bivirkningene etter andre dose med moderna. Som ga meg hodepine, feber og slapphet i kroppen :man_shrugging:

Men i forhold til vaksinen, gir naturlig infeksjon meg en betydelig bedre beskyttelse og lengre beskyttelse. Både mot omikron og delta.

9 Likes
1 Like

DETTE er gode nyheter.

15 Likes

Ja tenk om vi må begynne å ha med et internasjonalt vaskinesertifikat for å kunne reise. Da legger de helt sikkert til andre vaksinekrav også, gulfeber og meningkokk feks. :thinking:

Poenget er selvsagt at dette ikke er noe helt nytt. Jeg håper også koronasertifikat er et forbigående fenomen men det kan godt være at en del land vil holde på kravet en god stund. Men hvis utviklingen nå blir at de farligste variantene blir utkonkurrert av mildere vil nok mange land etter hvert fjerne kravene. De fleste har jo også interesse av å ha turisme/reisende.

5 Likes

Mulig at du ikke har fått det med deg, men hensikten med vaksinepass er at de skal brukes innenlands.

Mulig du ikke har fått det med deg men diskusjonen gikk på reising mellom land. Vaksinepass benyttes også ved reising.

3 Likes

Ja og det kan høres smart ut med et vaksinepass, om man ikke tenker seg om, men starter det der kan det etterhvert bli til at man legger inn andre opplysninger.

Det er grunner til at ikke alle opplysninger om oss innbyggere er plassert i samme databaser.

Kina er skrekkeksempelet akkurat nå, med sosial kreditt der man kan bli straffet for å ha uttalt seg kritisk feks.

Men når man ser franske statsministeren vil shame folk uten vaksine, og gjøre livet kjipt for dem, ja da ser man en innstilling som ikke er sunn; og dette i en av Europas største økonomier.

2 Likes

Poenget var at vi jo har hatt vaksinepass (gulfeber) lenge uten noe ramaskrik. Om noen land vil ha det samme for korona så ser jeg ikke at dette er noe særlig nytt og skremmende. Synes mange overdramatiserer vaksinepass ved reising. Dette er for meg mer en utvidelse av det eksiterende vaksinepasset enn en snikinnføring av registrering av alt mulig rart.
Jeg tror verdien av å ha dette blir så liten etter hvert at de fleste avskaffer det.

Når det gjelder innenlands bruk av koronapass så tror jeg verdien nå er liten. Man kan jo argumenter med at utestengelse av uvaksinerte fra steder smittefaren er størst skjermer disse fra smitte og dermed reduserer faren for høyre trykk på helsevesenet men da burde man kanskje bare innført det for de over 45 eller noe slikt?
Omikron har nok redusert nytten av koronapass såpass mye at det ikke er hensiktsmessig lenger synes jeg.

1 Like
4 Likes

Ja poenget er jo at man kanskje ikke får reise ut av Norges land, i det hele tatt, om man ikke har vaksinepass.

Verken du eller jeg vet hvilke regler internasjonale organisasjoner får presset gjennom.

Dr. Robert Malone | PBD Podcast | EP. 113

4 Likes

Forstår frustrasjonen over vage svar, svarer allikevel vagt🤷‍♂️

2 Likes

Svaret er vel ganske greit:

Helseministeren viser i sin svar til at helseregionene i mars 2020 kartla at det finnes 289 ordinære intensivsenger.

– Nylig har de informert om at det er realistisk å kunne trappe opp til 647 senger på kort sikt, men en andel av disse vil være såkalte intermediærplasser med en enklere innretning og lavere bemanning enn fullverdige intensivplasser. Høyere antall senger vil medføre dårligere standard enn vi har i dag. Det er en situasjon vi ikke ønsker å havne i.

Hun legger til at de heller ikke kan ta lett på at sykehusene må utsette planlagte operasjoner over flere uker for å frigjøre kapasitet til intensivpasientene.

Min tolkning, som kan være feil, er at det ikke er gjort noe vesentlig siden pandemiens begynnelse for å øke antall intensivsenger. Hvis det ikke er tilfellet så skjønner jeg ikke hvorfor man henviser til ett svar gitt gjennom kartlegging i mars 2020.

Med en befolkning på ca 5 379 000 mennesker, og 289 intensivsenger så mener at helsesektoren at det er forsvarlig å ha ca 1 intensivseng per 18 612 innbyggere, det kan tross alt økes til å ha ca 1 intensivseng per 8 313 innbyggere, dog med noe lavere kvalitet. Hvis jeg skrev riktig tall på kalkulatoren :slight_smile:

Noen vil kanskje føle at dette er betryggende, og for all del, det er bra at man har noen fakta å forholde seg til.

Kanskje de klarer å hive seg rundt og gjøre alt så raskt som mulig, og øke kapasiteten vesentlig fram til … tja, 2050? :slight_smile: Noe mer bør man i hvert fall ikke kunne forvente av folkevalgte politikere og profesjonelle byråkrater. Det er tydelig at ekspertisen vet best hvor skoen trykker.

Bra man kan stenge ned skoler osv. Det er tross alt den delen av befolkningen som har ekstremt lav risiko for å bli alvorlig syke eller dø, men siden kapasiteten er såpass lav så er selv ekstremt lav risiko potensielt problematisk tydeligvis. Og at noe er potensielt problematisk, det betyr selvsagt at Noe Må Gjøres! :slight_smile:

Jada, jeg vet at jeg ikke vet noe særlig om hvor komplekst problemet er. Det er helt ok. Men siden dette er helt åpenbart ett problem, og man ikke har gjort noe med problemet, så savner jeg at politikere og byråkrater med alvorlig mine forteller oss om hvorfor dette er så vanskelig og komplisert og ikke noe de kan gjøre noe med, dessverre. Det er en forklaring som de burde ha jobbet med å selge inn til folket i lang tid, for å forklare hvorfor man er nødt til å løse problemet med andre tiltak - og ikke kapasitetsøkning, så lenge man har en pågående pandemi.

Min gjetning, som ikke er faktabasert, men en magefølelse, er at man har hatt alt for kortsiktig fokus gjennom hele pandemien, og ikke brydd seg for mye om langsiktige potensielle problemer, når man i stedet kan fokusere på kortsiktige potensielle problemer. Det er så mye mer håndterlig og oversiktlig. “Hva kan skje neste uke, neste måned” kontra “hva kan skje om 6-12 måneder?”

6 Likes