Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Tipper det blir skjenk til kl.22.00. Skal nok klare ha det litt morro likevel🥂

LOL, can’t make it up :joy:

change candidate

1 Like

Som om fru Clinton er bedre :rofl::rofl: det menneske der var jo totalt “uspiselig”. Demokratene må vel ha noen bedre å hoste opp… :joy:

1 Like

Jeg satser på President Joe Manchin, han er jo populær allerede :slight_smile:

Synes en kunne gjort som Singapore å innført egenandel på uvaksinerte som blir innlagt.
Er ikke riktig at “vanlige” pasienter som har holdt avstand og gjort alt riktig får utsatt behandlingen sin fordi sykehusene overfylles med covidpasienter som valgte å ikke vaksinere seg, og må atpaatil betale for rotet deres.

Når det kommer til vaksinepass kan en diskutere om arbeidsgivere er forpliktet til å sikre tryggheten for sine ansatte og andre.
I følge tall fra UK reduserer vaksinen smitterisiko med 75%, da mener jeg den absolutt burde vært obligatorisk der risikoen for alvorlig sykdom er høy.

1 Like

Dette er feil.

Den beste peer-reviewed forskningen vi har hittil slår fast at det er liten til ingen forskjell.

https://secure.jbs.elsevierhealth.com/action/getSharedSiteSession?rc=1&redirect=https%3A%2F%2Fwww.thelancet.com%2Fjournals%2Flaninf%2Farticle%2FPIIS1473-3099(21)00648-4%2Ffulltext

Lancet: peer-reviewed study of 162 Delta-infected index cases and their 231 household contacts—who were tracked and tested every day for up to 20 days, regardless of symptoms—found that once infected, the vaccinated were just as likely to transmit COVID to people in their own households as the unvaccinated: about a quarter of both did so. They also found that the asymptomatic infection rate among vaccinated and unvaccinated participants was similar: around 30 percent.

Videreføring av smitte var relativt godt ivaretatt med første versjon med korona, dernest typ halvert med delta (selv WHO opererer med 60 %), og med omikron er altså effekten liten til ingen.

4 Likes

Skal man innføre egenandel på sykdommer relatert til livsstilssykdommer i samme slengen? Er jo deres egen feil hvis man er feit, dårlig helse, røyker osv. Og får sykdommer relatert til dette. Hvorfor skal jeg betale for en slabbedask med røykelunger eller en tjukkas som trenger hjerteoperasjon.

Selv om man har enkelte som ikke er vaksinert trenger man ikke gå full “retard”.

Fun fact: FHI siste data viser at personer med 3 vaksiner utgjør flere av de innlagte en dem med 2 doser.

Alle under 30 år er nå anbefalt å ta Pfizer vaksine ved booster pga. risk for betennelse på hjertemuskelen. Menn har igjen høyere risiko en kvinner. Er ikke risikofritt å kjøre på med vaksiner heller.

9 Likes

Endelig litt logikk oppi alt dette.

5 Likes

når ble dette smittsomt? relevant ifht vaksine?

4 Likes

Nope. Da argumentet er at uvaksinerte er overrepresentert og grunnen til belastningen. Og dette er selvbestemt. Smittespredningen får man ikke gjort noe med på dette tidspunktet med omikron.
Så å være uvaksinert er en selvpåført risiko basert på egne vurderinger.
Spiller ingen trille for dem som er vaksinert, da man blir smittet uansett med omikron.

Å være overvektig, røyke, stillesittende osv er en selvbestemt tilstand på lik linje med å ikke være vaksinert på dette tidspunktet. Da man har eksplosjonsartet smittespredning til tross for skyhøye vaksineringstall både i UK, Danmark osv.

Det er jo ikke smittsomt, men de opptar plasser på sykehusene.

2 Likes

Nei, for det er ikke smittsomt

Bare hvis de er syke. Og det er ingenting i løpet av de 2 siste år som har indikert at disse gruppene skulle ha potensiale til å få helsevesenet til å kunne knele.

I forhold til å bekjempe en pandemi som skyldes viruset covid, så er det ikke veldig relevant å diskutere hvilke livsstilssykdommer fellesskapet skal bekoste. Skjønner tankegangen, men synes sammenligningen bommer.

3 Likes

Blir ganske overrasket over hvordan folk ikke evner å se den psykologiske komponenten i alt av avhengigheter som de kun tilskriver at folk er ubrukelige. Høres ut som folk tror man kan krysse av for “ja” eller “nei” i spørsmålet om man skal være sunn eller ikke, og at disse folkene med vilje har valgt “nei”. Samtidig er jeg enig i at mennesker med usunne vaner kan sammenlignes med vaksinenektere, men det er pga. jeg mener begge tilfellene er et resultat av menneskers irrasjonalitet og viser hvor kompleks menneskelig oppførsel er.

1 Like

Hvis man bare går på om det er smittsomt eller ikke så er jeg enig.

Og kommentaren min var for å sette ting på spissen.

Men poenget mitt består.

Argumentet var at uvaksinerte måtte betale egenandel for egen behandling da dem selv hadde bestemt å være uvaksinert. På samme måte stilte jeg et retorisk spørsmål om man skulle forlange det samme for andre tilstander man må få behandling for som er selvpåførte.

2 Likes

Og det er et helt vanlig poeng som fremmes i de fleste sammenhenger. Som burde være enkelt å forstå, spør du meg. Ikke la dette splitte befolkningen i Norge også. La oss prøve å holde den nye amerikanske drømmen om selvskading på avstand litt lengre da.

1 Like

Lancet: peer-reviewed study of 162 Delta-infected index cases and their 231 household contacts—who were tracked and tested every day for up to 20 days, regardless of symptoms—found that once infected, the vaccinated were just as likely to transmit COVID to people in their own households as the unvaccinated: about a quarter of both did so. They also found that the asymptomatic infection rate among vaccinated and unvaccinated participants was similar: around 30 percent.

De uvaksinerte smitter vel mye mer uansett når de har flere ganger større sannsynlighet for å få viruset i utgangspunktet.

Skal man innføre egenandel på sykdommer relatert til livsstilssykdommer i samme slengen? Er jo deres egen feil hvis man er feit, dårlig helse, røyker osv

Kanskje det du! I statene har de høyere helseforsikring om du befinner deg i disse gruppene.
Røykere betaler allerede betydelige summer til staten gjennom avgifter, t.o.m de overvektige må nok betale tilbake litt med sukkeravgiften og mva :wink:
Men disse gruppene er mindre viktige for øyeblikket da de ikke terroriserer helsevesenet ved å ikke gjøre noe så enkelt som å vaksinere seg som alle andre.

Ja, og det blir mange av dem etterhvert, dessuten gjelder det samme med covid-pasienter; de opptar sykehusplasser bare når de er syke nok.

Det blir vel litt veil å si, de som får viruset vil tvert imot hjelpe med å gi naturlig immunitet for befolkningen; de vil smitte med antistoffene og redusere hvor kraftig tilfellet blir.

«Egenandelen» er kostnaden livsstilen påfører helsa.

Mange begynner å trene eller forsøker endre livsstil. Treningssenter, kosthold, fysioterapi etc. Selv-betalte utgifter til helse-gevinst ervervelse. Man er ikke nødvendigvis feit eller røyker hele livet, man kan gjøre ett valg som kan føre til endring.

Inntil videre er de kun en kostnad de selv må bære.

Så har man de som forblir sykelig overvektig, og blir således en byrde for helsesektoren helt sporadisk en gang i fremtiden. Her blir man en kostnad for helsevesenet, men da gjerne etter henvisning fra fastlege og man har «prøvd alt annet» først.

1 Like