Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Beklager, nok en gang påstander, det er ikke slik at det er en krig mellom sosialister og kapitalister, etter min mening trenger vi et system som fungerer for alle.

Jeg er forsåvidt for muligheten at det blir en viss form for selvstyre, men ser ikke at statsapparat medfører mer korrupsjon enn fri konkurranse.

Helt fri konkurranse derimot vil skape ekstremt mye av det vi i dag anser som korrupsjon, rett og slett fordi vennetjenester av alle slag vil være lov.

Jeg må si det er veldig leit å se at vi bruker negativt ladede ord for å snakke om politikk, det er en del av problemet; både samarbeid og konkurranse er løsningen.

2 Likes

850.000 ansatte i stat og kommune, 140.000 arbeidsledige, 364.000 arbeidsuføre, 1 million alderspensjonister.

Hva skal man kalle Norge om ikke sosialistisk?
Jeg kaller en spade for en spade.

Hvem betaler for dette?
1,8 millioner mennesker i privat sektor forsørger 2.354.000 mennesker i tillegg til seg selv.
Totalt skattetrykk på disse? 50-80% avhengig av inntekt og forbruk.

1 Like

Hvor mange i privat sektor jobber på oppdrag fra stat og kommune? :stuck_out_tongue: Verdiskapningen går ikke bare en vei, er litt mer komplisert enn som så ^^

2 Likes

Det påvirker vel ikke poenget mitt? Eller synes du ikke vi er sosialistiske?

Hvordan betaler staten dem for dette oppdraget?

Vi har selvfølgelig lærere og helsearbeidere som utgjør majoriteten av de som skaper noe i det offentlige, det er ikke mer komplisert. Hvor mange av dem ville blitt overskuddsansatte ved privatisering, 1/4 eller 1/3?, vanskelig å si.

Vi er oljebarn :slight_smile: Tror arbeidsmarkedet er relativt effektivt i å fordele ressursene dit de skal, og så lenge vi ikke gjør for raske endringer i lover og regler vil det naturlig tilpasse seg de små endringene vi gjør. Åpen for endringer om det fører til et bedre samfunn, men hittil har jeg sett så mange forsøk på effektiviseringer og forbedringer som har glemt viktige konsekvenser som har ført til at de fører med seg mer skade enn effektivisering at jeg nesten har blitt konservativ. :stuck_out_tongue:

Bare å se på Oslos gater, de blir ikke ferdig med den forrige utbyggingen av veien før neste endring er i gang, og det vi ender opp med er et permanent redusert kollektivtilbud, selv om alle løsningene skulle føre til et bedre tilbud.

1 Like

Beklager at jeg svarer som en robot, men dersom effektiviseringen fører med seg mer skade enn godt så vil jo andre selskap ta markedsandeler. Det er det som er så fint med frie marked, de tilpasser seg deg og meg. Staten har derimot vondt for å lære.

Nja, i Norge er vi så små at markedet ikke kan kalles “fritt”. Mange små og store monopoler og oligopoler rundt om. :slight_smile: Synes ofte det er forbrukeren som tar støyten i dårligere tilbud enn at en annen aktør tar markedsandelene. I software, salg og nettbaserte bedrifter er det nok ganske effektivt da.

1 Like

Tjah, ingen som driver gratis i det private. Noen skal tjene penger, så det blir like dyrt. For eierene så det det fint, mens de som jobber typisk får dårligere pensjon osv.

1 Like

— Som representant for portugisiske myndigheter kan jeg egentlig ikke uttale meg om dette. Men som privatperson er min oppfatning at dette er nonsens. Skal man måtte være eller bli narkoman først for å få hjelp? Det gir ikke mening. Vårt system tillater oss å finne disse menneskene og gjøre noe. Dette er ingen mekanisk prosess, det er mennesker. Tenker du noen gang på en alkoholiker som en kriminell? Se hva som skjedde med alkoholforbudet. Det er det samme.

En veldig interessant artikkel og Portugal er vel mønsteret man har lyst å legge seg etter når det kommer til narkotikapolitikk. Kan det være så vanskelig å bare ta en copy-paste? :stuck_out_tongue:

10 Likes
1 Like

Kanskje ikke så lurt med lockdowns da? :see_no_evil:

1 Like

vi åpner “snart” opp…så da får folk tatt seg en tur ut enn å sitte å røyke hasj og bli mer produktive i live demses…

skulle Norge gjøre hasj og “alt” det der lovligt,-så vil dette sende karakterer til skoleungdommen RETT ned!..merk mine ord :wink:

1 Like

Så hvis vi gjør som Portugal, så får vi et helt annet utfall? De har vel ikke legalisert, men avkriminalisert og økt behandlingstilbudet.

1 Like

kulturen i samfunnet her hjemme i norge hadde ikke taklet legalisering av hasj og annet narkotiske stoffer,-er meget overbevist at ungdommene spesiellt hadde gått HELT bananas etter “weed” om det hadde blitt lov…noe som garantert hadde gåt ut over livskvaliteten betydelig med dårlige karakterer før eksamen…på jobb…problemer i familien osv…

1 Like

Jeg snakker ikke om legalisering, men avkriminalisering.

Hva er det som gjør at du tenker Norge er i en særstilling i forhold til Portugal? Argumentasjonen din høres forresten helt likt ut den som nevnes i artikkelen om hvordan politiet i Portugal forventet at utviklingen skulle gå. Etter tre år, så hadde de sett at det faktisk fungerte.

6 Likes

En ganske ignorant melding det der.

garantert hadde gåt ut over livskvaliteten betydelig med dårlige karakterer før eksamen…på jobb…problemer i familien osv…

Men Pleximus83 vet bedre enn hva forskningen tilsier, og erfaringene til Portugal viser til…

7 Likes

Trodde avkriminalisering av hasj stort sett var et verdi-problem for folk, mens forskning, logikk og etikk viser at dette er en bedre måte å håndtere det på. Tror ikke man skal undervurdere effekten det har at noe blir avkriminalisert. Mitt inntrykk er at de som havner i feil miljø av diverse grunner har et behov for å bevege seg inn i det som provoserer og er straffbart. Samtidig mener jeg man bør ha respekt for at personer som havner i sånne miljø ofte har sine demoner som har fått dem der.

Synes generelt det er ekstremt fascinerende at dette i større grad er ønsket hos demokrater, enn hos republikanere, med tanke på hvor opptatt republikanere er av frihet. Samtidig overstyres tydeligvis dette behovet for frihet umiddelbart så lenge det er eldgamle skrifter (bibelen og grunnlover) som tilsier noe annet. Samtidig styrker det bare teorien min om at republikanere er mer følelses- enn logikk-styrt. Tviholder på retten til å bære våpen og livredde for å miste sin frihet, men samtidig fordømme abort og hasjbruk. Godt gjort å være så religiøst forankret, men samtidig ha så lite respekt for andre menneskers liv.

5 Likes

Det er akkurat det…avkriminalisering blir i det norske samfunn blandt ungdom sett på som legalisering…dette har til og med politiet gått ut i media og kritisert politikere om å legalisere dop. :man_shrugging:

Hvorfor til og med politiet? Er det ikke det som er selve kjernen av problemet her, at det er politiet som nå har ansvaret for å dømme noen som egentlig ikke burde blitt dømt, men fått behandling? Sånn jeg har forstått det er politiet den største forkjemperen for at det ikke skal avkriminaliseres, så hvorfor skal deres mening i det hele tatt bli brukt som et seriøst argument?

3 Likes