Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Leste du artikkelen? Politiet i Portugal hadde mer eller mindre samme tankesett som politiet i Norge. Etter tre år med reform, så viste det seg at jaggu, det hadde en positiv effekt, noe som også var merkbart for politiet. Nå er det ikke slik at de i Portugal bare har avkriminalisert, de har også lagt opp til at hvis du blir tatt, så blir du tilbudt et møte hvor man skal prate om hvorfor du bruker narkotika og hvor du nok også får et tilbud å komme ut av det. Hele opplegget i Portugal går ut på at hvis du bruker narkotika, så har du et problem du trenger hjelp med. Ikke at du er kriminell og trenger straff.

Men de bør jo ikke legalisere, bare avkriminalisere. Det er en vesentlig forskjell.

det er jo det jeg prøver å fremme…denne juridiske skandalen politikere nå prøver å kopiere fra USA VIL bli misforstått…jeezes :flushed:

Lurer på hvor mye hasj du selv kommer til å begynne å røyke hvis det blir avkriminalisert?

Mange barn har fri tilgang på narkotika fra ungdomsskolen. For de som er fra ressurssterke hjem er det i praksis avkriminalisert allerede, for de kommer aldri borti politiet.

Hvis det går galt med rusmiddelbruken har de i alle fall lært at de ikke kan ringe 113, for da får de rulleblad.

Jepp, var vel tilnærmet “fri tilgang” på ungdomsskolen og vgs i Bærum når jeg vokste opp.

Jeg liker dette argumentet.

De siste årene har det vært en økning i hasj-bruk i Norge blant 10-klassinger. fra 6.2% i 2007-2015 til 8.7% i 2019 (ref. FHI). Dette er uten avkriminalisering eller legalisering. Bruken er der allerede (og øker), mens forbudet viser at det ikke funker nå heller.

Det man risikerer er at ungdom som bruker, og som får problemer, ikke har noen enkel vei ut da det de driver med er KRIMINELT.

Avkriminaliserer man vil nok ikke bruk reduseres (muligens også økes litt), men man har et mye bedre tilbud til å hjelpe de som sliter, og man slipper å få ødelagt store deler av livet sitt hvis man blir tatt av politiet med 3 gram brunt i lomma. Det vil også betrakelig forbedre livet til de som sliter aller mest (les sprøytenarkomane). Politiet kan også rette flere ressurser mot det som i mine øyne er viktigere ting enn å ta folk med brukerdoser.

Hvor lenge har ikke “kampen mot narkotika” vart? Hvor vellykket har det vært? Håpløst at man fortsetter med den samme idiotiske kampen tiår etter tiår når resultatet uteblir.

2 Likes

drap og innbrudd osv, skjer i det daglige,-det viser at forbud ikke fungerer…kan vi ikke bare avkriminalisere det da :man_shrugging:

Dette er handlinger som direkte går utover andre. Rusmiddelbruk er i all hovedsak selvskading.

2 Likes

Hva tenker du om selvskading og spisevegring? Burde det være straffbart?
Går i hovedsak kun ut over en selv og kan være dødelig?

De eksemplene du nevner går ut over andre.

2 Likes

Og der ble jeg påminnet hvorfor jeg i utgangspunktet bestemte for å holde meg unna politikk-tråden. Snakk om idiotisk argumentasjon, som viser svært liten evne til å se sammenhenger. Kan ikke være med å diskutere når det er her nivået ligger…

Takk for meg. Blir en ny selvpåført karatene fra politikk-tråden.

8 Likes

Jeg blir med på den. Det plex leverer her er så lavmål at det er ingen vits i å fortsette diskusjonen.

5 Likes

Det farligste med hasj er hvem du kjøper det av, og hvem som har kontroll over produksjon/distribusjon.

I mine øyne er det ingen tvil om at staten bør ha kontroll over dette, fremfor farlige kriminelle. Spesielt når vi vet hvor ufarlig hasj er.

Med kontroll så mener jeg utsalg. Da får vi ikke den gatewaydrug-effekten som er sosialt betinget, der dealeren din prakker på deg stadig tyngre stoffer.

Ingen som får jævlig lyst på kokain etter de har vært innom vinmonopolet. Det samme vil være sant etter et besøk på hasjmonopolet😎

8 Likes

samfunnet taper stort med narkotika inn i bildet,-det er så mye annet de heller bør ha fokuset på.

diskusjonen er uansett en uendelig spiral,-ja, det skal kunne være mulug å kunne få “slappe av” iblandt etter en lang dag på jobb,eller annet man har lyst til å få en rekreasjon fra,-men narkotika(midler som er sterke nok til å gi sterk rus utav små doser) hører ikke til i samfunnet,-sitat slutt!

Så, hvis du sammenligner utviklingen med rusproblemer for Norge og Portugal, hvilket land vil du si har lykkes best?

1 Like

Jeg har bare anekdoter her, men kjenner kun fire personer som begynte med hasj i ung alder (11-13 årsalderen). To av disse gikk det helt fint med, en fikk seriøse problemer med hallusinasjoner(selv når han ikke røyket) som jeg var vitne til en av gangene det skjedde, helt forferdelige greier for en 12-åring å oppleve, og den siste av disse falt helt utenfor over en periode på 2 år fra han startet med det, og har som 30-åring fortsatt store psykiske problemer, ingen utdannelse og er innblandet i kriminelle/rus-relaterte saker. Den siste var en helt normal og veldig oppegående gutt før hasjen, og der var det bare inkluderingen av hasj i hans liv som startet endringen. Forøvrig var dette i Bærum i 2004. Har ingen anelse om hvordan situasjonen er nå.

Man kan si hva man vil om hasj, men at det er ufarlig er bare piss. Om det er et av fundamentene dine for legalisering vil det falle på sin egen urimelighet. Her må man erkjenne at det er farlig, og at en legalisering totalt sett vil gi samfunnet økt kontroll og evne til å hjelpe de som bruker dette og får problemer av det. Samtidig som man får den veldig positive effekten at man slipper at innvandrerungdom blir dratt inn i kriminelle miljøer for å jobbe som dealere og løpegutter. Hasjsalg er en av de største pilarene de kriminelle miljøene i Oslo står på, men de vil nok fortsette med MDMA osv. men da i mindre skala enn totaltbildet nå.

2 Likes

Får inderlig håpe dere har fått straffet disse guttene skikkelig!

(Jeg tillegger deg ingen meninger)

Straffet? Hva prater du om? De var 11-14 år.
Forøvrig, tror du noen i Bærum blir straffet for narkotika?

De brøt jo loven!

Her er en liten presentasjon av Bærums rusproblematikk blant mindreårige. Det anmeldes nesten ikke.:

Så hvorfor er da avkriminalisering et problem? Problemet er vel at man får et kriminelt rulleblad fordi man er rusmisbruker i stedet for å få et tilbud om hjelp. Ser ikke hvordan det hjelper noen som helst.
Leste feil :stuck_out_tongue:

1 Like

Hvem svarer du til nå? Jeg er for avkriminalisering, men er mot at hasj på noen som helst måte er ufarlig for mennesker.

Her er det jeg sa tidligere om dette:

2 Likes