Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det var et forsøk på sarkasme.

Dette er akkurat det jeg skrev tidligere i dag. Narkotika er i praksis avkriminalisert for ressurssterk ungdom.

1 Like

Yup, med alle de andre for meg uforståelige meningene i politikk-tråden har jeg sluttet å satse på at det som skrives er ment som sarkasme. Men flott at du holder den delen av nettet i live :slight_smile: Nå som jeg husker navnet ditt skal jeg ta med at du er en av de med litt oppe i hodet når det kommer til kommunikasjon på nett når jeg leser det du skriver videre :slight_smile: Sorry for at jeg tok det bokstavelig, er bare som regel sånn at folk mener ting bokstavelig her.

1 Like

Jeg vet ikke men det virker som du lever i en boble av mer eller mindre ekstremt høytlønnede individer som skatter 50-80% av inntekt? Jeg regner med du ikke mener st snittskatten i privat sektor ligger på 65%?

Utover det synes flere av innleggene dine å inneholde påstander helt uten begrunnelse.

Han snakker nok om det totale skattetrykket som inkluderer skatt på inntekt, formueskatt, toll, moms, avgifter, osv.

Hasj er ufarlig i doser som ikke er helt absurde.

Å ruse seg tungt fra 11årsalderen har neppe vært noen suksessoppskrift enten det er alkohol, hasj eller verre ting.

Alt man gjør i for stort omfang er farlig.

Hasj er mindre skadelig for kroppen, mindre avhengighetsskapende og skaper mindre aggresjon enn alkohol feks.

Gjett hvor mye av volden i samfunnet som begås i alkorus? Rundt 80%.

4 Likes

Helt feil. Det at du ikke nevner mengden THC i sammenheng med dette får meg til å tenke at du ikke vet hva du prater om. Fakta er at hasj generelt sett er farlig i Norge. For de få hvor THC kan ha en medisinsk effekt har vi legemidler som gis på resept. Det er så enormt mye tull som skrives om dette på nettet. To av de få kildene man kan stole på på nettet kan du lese fra her:

2 Likes

Hmm. Hvorfor nevner du kun THC og ikke CBD når du skriver om Cannabis? THC har vel få medisinske effekter. CBD derimot har flere positive effekter. Forholdet mellom disse 2 er viktig.

Fordi det ikke nevnes hos helsenorge som en risikofaktor. Vi snakker om hvorfor hasj er farlig, og jeg går utifra helsenorge sin dokumentasjon. Du får lese deres beskrivelse og spørre dem, for jeg har ikke noe bedre svar til deg.

2 Likes

Vel, jeg er uenig. Har aldri sett noen som tar seg en blås i helgen ha noen problemer.

Det er trist med folk som blir avhengige, men allikevel så dør vel rundt 5% av verdens befolkning historisk sett av årsaker knyttet til alkoholforbruk. Det samme tallet for cannabis er 0%.

Så greier ikke helt å se hvorfor noe som knyttes til vold og død i såpass åpenbar grad skal være lovlig(alkohol), mens hasj straffes.

Jeg ønsker ikke statlige utsalg fordi jeg mener hasj er topp. Men fordi man da unngår veldig mange av de negative konsekvensene av organisert kriminalitet og at man lurer brukere over på tyngre stoffer.

Det er helt greit at du er uenig, man blir fort farget av tragiske situasjoner i nærmiljøet.

5 Likes

Vi er enige i konklusjonen om at det bør bli lovlig. Vi er uenige i om det er farlig eller ikke. Jeg har ikke kommentert avhengighet her. Jeg har ikke kommentert alkohol. Siden begge de to punktene påvirkes av hvor farlig hasj er i seg selv, så vi ville ikke blitt enige om de to punktene før vi blir enige om hvor farlig hasj er. Men uansett, vi kan jo la praten være. Er ikke så enormt fruktbart tror jeg, selv om vi begge har hatt mulighet til å lære noe nytt. :slight_smile:

Mitt standpunkt er: Ikke minimer hvor farlig hasj er for å argumentere for legalisering. Det er mange nok grunner til legalisering som gjør det verdt å i det minste prøve ut selv om hasj i seg selv er farlig.

1 Like

Fair enough. Ha en god dag mister!

1 Like

Det er jo en kulturgreie.

I USA og mange steder i Europa er dette helt vanlig.

1 Like

Er ikke så bra for lungene, uten at det nødvendigvis fører til lungekreft. What are marijuana's effects on lung health? | National Institute on Drug Abuse (NIDA)

1 Like

Bedre å spise det da kanskje, Spacecake. Spiste det når jeg var 19 i Amsterdam, uten at jeg visste hva det var. Svevde litt husker jeg. :small_airplane:

Håper virkelig de ikke lar det være lovlig som røyket hasj. Heller fikse en snusvariant eller noe i den duren. Orker personlig ikke flere røykere i Oslo. Er sjeldent jeg møter på noen som røyker hasj, men det stinker så intenst lang vei. Gikk forbi noen forrige lørdag og da luktet jeg det rundt 50m nede i gata og hele veien til jeg var et godt stykke forbi. Ikke behagelig.

3 Likes

Syntes løsningen de har valgt i Spania er bra. Der har man egne klubber som det er lovlig å selge og røyke på. Er selv medlem av en slik klubb i Barcelona og møtt flere nordmenn som koser seg der.
Man setter inn penger på konto til klubben og oppgir hvor mye man røyker i måneden. Utifra mengden man oppgir, får klubbene dispensasjon til å kjøpe inn/dyrke dette volumet i måneden.

Det blir på en måte som upscale coffeeshops som de har i Nederland hvor man kan velge mellom mange ulike varianter med ulike andeler av THC/CBD innhold.

Da hadde du sluppet å kjenne lukten Martins :wink:

Helt for noe sånt, sikkert også bedre mentalt for de det gjelder så de kan møte folk i stedet for å gjemme seg i leiligheten sin som det kan virke som en del gjør nå. Usikker på om det da fortsatt vil være et marked for kriminelle, da jeg vil tro det fører til høyere pris, men positiv til det som et alternativ. Gir også god kontroll på aldersgrenser osv. Usikker på hvordan den yngre gruppen mellom 12-18 blir påvirket av at noe sånt eksisterer, om det blir positivt eller negativt for hvor mye de kjøper ulovlig i den gruppen.

Noen som så denne? Å forsøke å ta livet av en statsleder er så og si synonymt med en krigserklæring.

Vel og merke, dersom det stemmer. Men skulle ikke forundre meg. USA har jo forsøkt seg på kupp mange ganger før, sist gang i Venezuela, som feilet.

1 Like

Vel, når man som autoritær diktator ikke føyer seg for folkets vilje er det vel den veien det ofte går i en vellykket revolusjon.

Hvem mener du erklærer krig? Borgerkrig?

Hva baserer du på at det er folkets vilje at han skal bli drept?

Ettersom USA angivelig står bak så mente jeg at dette i så fall kan betegnes som en krigserklæring mot den hviterussiske stat, og i forlengelse den russiske, pga avtaler de har seg i mellom.

1 Like