Hvor står det at USA står bak? Det hadde ikke forundret meg men det står vel ingenting om det?
Det står nederst i artikkelen at Lukashenko hevdet det. Pressetalspersonen til russisk UD har også sagt det. I tillegg ble det bekreftet fra Kreml at dette var tatt opp i tlf samtale mellom Putin og Biden.
Utrolig nok så - 1 time etter denne beskyldningene ble offentliggjort - så kom Tsjekkia med en påstand om at en eksplosjon som skjedde for 7 år siden var russere som stod bak. 18 diplomater ble utvist og alle media skrev om det. Mens disse meget oppsiktsvekkende gigabeskyldningene fra Lukashenko og Kreml ble gravlagt i vestlig media.
Her tolket du meg omtrent like godt som når du fikk ut av artikkelen at USA stod bak og dermed erklærer krig.
Jeg skrev at hvis det stemmer at USA forsøkte å utføre/planlegge et attentat mot Lukashenko så er det så og si å betrakte som en krigserklæring. Er du uenig i det?
Og så er spm, kan det stemme det Lukashenko påstår? Jeg vil si at det er mulig, gitt USAs syn på Lukashenko og tilsvarende eskapader mot andre statsledere tidligere.
Jeg tenker at attentatrisiko er noe man må leve med når man er diktator.
Jeg ser ingen logisk grunn til at USA skulle være involvert utover en uttalt støtte til opposisjonen.
Skyldig på alle tiltalepunkter.
Det blir interessante tider i USA fremover, når alle hvite slutter i politiet i demokratstyrte stater, og de blir erstattet av infiltratører fra Antifa…
Og bortsett fra det, så passer det jo perfekt med interne stridigheter i USA når Russland og Kina forbereder seg på krig. Men de slår neppe til før det eskalerer litt mer i USA.
At en politimann blir dømt for drap er vel noe som faktisk vil redusere spenningsnivået?
På veldig kort sikt, kanskje ja. Men det er mange i politiet som mener Derek var uskyldig, og i hvert fall ikke skyldig på alle 3 anklagepunkter. Konsekvensen vil kunne bli at mange vil pensjonere seg tidlig og i større grad unngå svarte nabolag, hvor det i mange tilfeller er mest brukt for dem, som igjen vil føre til mer vold i samfunnet.
Det er en ekstremt enkel analyse at det er flere drap pga. mindre politi. Men det er veldig hendig hvis man vil forfekte rasistiske synspunkter!
Jeg er antifascist. Er jeg medlem av antifa da?
Altså, hvis det blir en underdekning ift behovet så tror jeg definitivt det vil føre til mer kriminalitet. Er du uenig i det?
Hva dette har med forfekting av rasistiske utsagn å gjøre er uforståelig for meg.
Kanskje kan det forklare noe av økningen, men det er en alt for enkel analyse.
Å foreslå muligheten for at Chauvin kan være uskyldig kan ikke forklares med noe annet enn rasisme slik jeg ser det. Alle kan se videoen.
Har ikke sagt at det ene og alene forklarer alt. Og hvis du leser hva jeg skriver så har jeg heller ikke tatt stilling til hans skyld.
Noen mener også i fullt alvor at jorda er flat.
Ja, men de er veldig få og er som oftest sysselsatt innen områder hvor det ikke har så mye å si om man tror jorden er flat eller rund. I dette eksempelet er det noe helt annet, og kan dermed få langt større konsekvenser, som var det jeg forsøkte å frem.
Hvis noen i politiet mener Chauvin var uskyldig bør de slutte på dagen eller få sparken.
Det er nok mange som deler den oppfatningen. Og så er det mange som er helt uenig i det. Både innad i politiet og i samfunnet for øvrig. Ergo får man et veldig splittet samfunn, uten en god ende slik jeg ser det.
Synes han burde vært dømt for uaktsomt drap.
At han blir dømt for å aktivt drepe ham med vilje er overdrevet.
Det innebærer at jurymedlemmene mener Floyd døde som følge av det som var en forsettlig og åpenbart farlig handling fra Chauvins side.
Jeg mener også at det er en forsettelig og en åpenbart farlig handling å presse kneet ned på nakken til noen i ni minutter. Tidsaspektet har nok helt klart noe å si her. Hadde han holdt han nede på den måten i et minutt eller to og han hadde dødd? Vel, det hadde nok vært uaktsomt, mens det han gjorde blir forsettelig.
Det er ikke overlagt drap, forskjellen på det og forsettelig er at overlagt drap er kalkulert/planlagt.