Jeg har ikke lest Solzhenitsin.
Når det gjelder Holodomor, så bør du se det med ukrainske briller.
Tilflyttede russere var gjerne industriarbeidere, gruvearbeidere eller partifunksjonærer, og var ansett som nyttige forregimet, og fikk dermed mat.
Ukrainske bønder fikk derimot ikke mat, fordi de ikke var ansett som nyttige nok for regimet, og også fordi de generelt var motstandere av kollektiviseringen. Ergo var mange omtrent å anse som fiender av kommunismen.
Med andre ord, så opplevde ukrainske bønder at de ble fratatt mat og sultet, mens russiske tilflyttere fikk utdelt mat.
Bare i Ukraina omkom opp mot 11 millioner mennesker under Holodomor i 1931-32. Noe som er betydelig verre enn hva nazistene klarte under Holocaust, og ikke minst, over et betydelig kortere tidsrom.
Så i Ukrainske øyne, så er Russland ikke noen trygg havn. Noe som var ganske tydelig under 2. vk, da tyskerene ble mottatt som helter. Uten at det hjalp noe særlig på behandlingen fra tyskerene.
Og, ja, jeg er klar over hvordan Ukraina har vært slagmark og lekeplass for stormaktene utallige ganger de siste 500 årene, og derfor innehar en svært etnisk mangfoldig befolkning, siden stormaktene ofte forsøker å flytte egne borgere til et erobret land for å få et permanent fotfeste der.
Og, ja, jeg er også klar over historien til Krim, og har stor forståelse for hvorfor Russland ville ha herredømmet tilbake.
Men, nå er det engang slik at Russland undertegnet Budapest-avtalen, og fikk ha en flåtebase på Krim-halvøyen.
I tillegg hjalp nok ikke Yushchenko-forgiftningen på populariteten.
Så en ting er at USA kan ha blandet seg i politikken i Ukraina, men det er hevet over enhver tvil at det har Russland også gjort.
Ved å bare annektere Krim, klarte de å så ytterligere splid mellom ukrainere og etniske russere i Ukraina.
Så smart som Putin er, så burde det ikke komme som noen overraskelse på ham at at det ville skje.
Hadde Russland oppført seg mer diplomatisk, så hadde de tilbudt seg å kjøpe eller lease tilbake Krim, mot f.eks garanti om gratis gassforsyning til Ukraina. Det hadde begge parter spart ufattelige summer på.
Hadde USA bygget marinebase på Krim, så måtte de også ha bygget skipene sine i Svartehavet, siden Tyrkia har begrensninger på hvor mange og hvor store skip fra "ikke-Svartehavs-nasjoner de slipper inn, og hvor lenge de kan være der. Montreux Convention Regarding the Regime of the Straits - Wikipedia
Jeg har full respekt for at Russland ikke ønsker å være en vasallstat, men de burde vise litt mindre fiendtlighet mot NATO-landene som faktisk IKKE invaderte etter at Sovjetunionen gikk under, men faktisk rustet kraftig ned, og har gitt Russland betydelige mengder økonomisk støtte for å få fikset opp i miljøproblemer. Og i tillegg ble store summer investert av vestlige firmaer, men ble rett og slett svindlet av både myndigheter og kriminelle, (ikke at forskjellen var særlig stor de første 20 årene).
Og wokeismen er absolutt noe jeg avskyr, men det går an å oppføre seg som et sivilisert land, og ikke et fascistregime mot “avvikere” likevel.
Gadaffi og Saddam oppnådde sine skjebner på bakgrunn av tidligere ugjerninger. At landene gikk i dass skyldes i Irak hovedsaklig elendig ledelse og korrupsjon hos USA, mens Libya ikke ble invadert, men bare bombet, og så håpte idiotiske hovedsaklig europeiske politikere på det beste, fordi de ikke ville risikere døde soldater, slik som i Irak og Afghanistan.
Når det gjelder forsvarsbudsjettet til USA sammenlignet med andre land, så er USA svært korrupt, og staten får svært lite igjen for sine investeringer. Kina viser sannsynligvis ikke hvor mye de faktisk investerer.
Om vi begynner å telle hva slags krigsmateriell de forskjellige landene innehar, så kommer Russland betydelig høyere opp på listen, ikke minst fordi de prioriterer annerledes enn NATO-land, men også fordi arbeidskraft stort sett er billigere, og de har det aller meste av råvarer innad i landet. Og Russland har også store mengder materiell og atomvåpen fra Sovjet-tiden, som fortsatt virker som det skal.
Russland har 22000 stridsvogner, og har over 100000 soldater oppmarsjert nær grensen til Ukraina.
Om vi skal sammenligne med f.eks Tyskland, som har et ca 20% lavere budsjett, så har de 266 Leopard 2, hvorav en stor del ikke er stridsdyktige…
Jeg sa IKKE at “alle land bare kan velge sine egne allianser”, jeg sa derimot at alliansene selv velger sine medlemmer. Og om et spesielt medlem tilfører for mye risiko og for lite kapasitet, så blir ikke det landet medlem.
Når det gjelder situasjonen med Russland, og vestlige medier, så er det klart at det er mye propaganda ute og går. Men det er det faktisk i Russland, mot vesten, også. Og Putin og co gjør en mye bedre jobb med å sensurere uønskede nyheter enn vi gjør i vesten.
Russland eksisterer. Og det gjør vi i Europa også, og vi har absolutt ikke opptrådt truende mot Russland. Det verste vi i Norge har gjort mot Russland er vel å sette opp Globus 2-radaren, men det er også slik at Russland har atomvåpen, og det har faktisk konsekvenser. Og Russland har vel faktisk “død-hånd-mekanismen”, slik at om USA “vinner” en atomkrig, så er det kvelden for de uansett… Så hvorfor de bekymrer seg er uvisst. Samtidig, så er det slik at om USA skulle klare å utradere Russland uten å bli gruslagt selv, så er sannsynligheten for at befolkningen i USA ville gjort ende på hele administrasjonen der, for å satt befolkningen i livsfare. (2. amendment er ikke innført pga. retten til å jakte og beskytte seg mot “sivile” kriminelle)
Jeg mistenker at du har russisk bakgrunn på grunn av din omfattende kunnskap om Russland, og jeg skjønner at du er bekymret, men det er vi også, for om vi begynner å gi innrømmelser til et delvis udemokratisk land, så kan vi risikere at det bare vil fortsette.
Russland har utnyttet Europas dumskap mesterlig, og strengt tatt kan vi si at Europa har fortjent sin skjebne. Men dessverre er Europa mye mer enn håpløse politikere. Og det er de som fortjener å beskyttes mot konsekvensene av idiotien.
En svært interessant YT-kanal som reiser rundt mer eller mindre på måfå i tidligere Sovjetunionen, og presenterer menneskene og forholdene der på en ofte humoristisk og underholdende måte er denne: https://www.youtube.com/c/baldandbankrupt/videos
Jeg kan spesielt anbefale episodene hvor han reiser med den Transsibirske jernbanen.