Ad. dette, vil jeg anbefale deg på det sterkeste å se denne filmen: The Magnitsky Act - Behind the Scenes
Ellers respekterer jeg tankene du skriver. Men jeg mener du bommer fælt på konklusjonene dine - kanskje har du hatt noen dårlige opplevelser med Russland, eller du har noen Vestlig-orienterte ukrainske venner? Det er betydelige interesser som ønsker å forhindre et godt forhold mellom Europa og Russland. Hadde disse to vært venner så hadde de blitt en altfor stor konkurrent mot USA og andre. USA har forsøkt å legge mest mulig kjepper i hjulene for at Eurasia skal bli integrert.
Jeg mener du ikke har noe belegg for å kalle Russland under Putin imperielt. Putin-Russland ønsker å beskytte sine nasjonale sikkerhetsinteresser - og de er truet ved at NATO flytter stadig nærmere. Spesielt dersom NATO i tillegg “tar over” land der store deler av befolkningen selv er russere. Det kan også være greit å minne om hva NATO står for - jo NORTH-ATLANTIC Treaty Organization. Det heter ikke Eastern European eller noe i den duren. Et premiss for Russland under forhandlingene på 90-tallet var jo at NATO ikke skulle flyttes østover. Dette løftet som har blitt muntlig uttalt (ikke skriftlig) flere ganger av høytstående vestlige embetsmenn, har blitt brutt.
Derfor ønsker Russland nå at det skal bli skriftlig. Russland sutrer ikke over alt dette bare fordi de liker å lage kvalme eller bli fremstilt som ofre eller hva mer - som enkelte virker til å tro her i Vesten. Det skal ikke så mye til å åpne et missilkart og forstå at den nasjonale sikkerheten til Russland er truet. Og hvorfor skulle de IKKE tro den var truet? De vet godt hva som har skjedd med andre land som har prøvd å stå opp for sin suverenitet og ikke bli en vasall stat med WOKE tredd ned over hode. Nå setter jeg ting litt på spissen, men håper det ikke ødelegger for å ta poenget.
Jeg sier ikke at alt Russland har gjort er bra og alt Vesten har gjort er dårlig. For Russland har enorme utfordringer med både korrupsjon og andre ting. Det er et delt ansvar. Men Vesten mener jeg har et hovedansvar for at dette har gått som det har gått - og da gir jeg særlig skylden på det militærindustrielle kompleks som ønsker konflikt og til dels andre finansielle interesser i Vesten som sikler etter Russlands enorme naturressurser.
Ukraina i dag er delt med russere i øst og ukrainere i vest. Man kan diskutere fram og tilbake hvorfor det er sånn. Uansett er det sånn. Begge disse to gruppene må respektereres. Det har ikke vært noe særlig etnisk konflikt mellom disse to gruppene tidligere - det er først nå i moderne tid. Problemet er at USA (bl.a.) fôrer Ukraina massivt med våpen (senest knappe 2 mrd kr nå i des)
Den ukrainske ledelsen er fullstendig korrupt - både nå og tidligere - Ukraina er i det store og hele en feilet stat. Minsk-avtalen som skulle være veien til fred og et stabilt Ukraina etter 2014 har ikke lykkes - og for dette må Ukraina ta mest ansvar. De to utbryterregionene i øst skulle forbli i Ukraina men få mer selvbestemmelse/autonomi. Og hva er så gale med det? Det bor jo nesten bare russere der. Ukrainske myndigheter har på 5-6 år ikke en gang ville opprette dialog med de to regionene, Donetsk og Lguansk. Dette skyldes trolig at USA/NATO bevisst ikke har ønsket det, og heller gitt de våpen. Typisk eksempel på hvordan miltiærindustrien ødelegger for diplomati.
Ellers har jeg skrevet det meste jeg mener om saken i tidl innlegg. En liten kuriositet som kan være interessant å studere nærmere er Martin Armstrongs historier om sine erfaringer i Russland, særlig i milleniumsskifte hvor visse folk i Vesten forsøkte å sette inn Berezovsky som president, men i stedet ble det Putin - og da glapp planen om å ta over de massive naturressursene til Russland.
Og her vil jeg anbefale deg å lese om Solzhenitsins take på Holodmor: Opinion: The Ukrainian famine was not a genocide - The Globe and Mail
Solzhenitsin er den fremste personen som har dokumentert Sovjets grusomheter på det mest grundige og detaljerte, spesielt kan jeg anbefale denne: GULag-arkipelet – Store norske leksikon
Både innlegget til graaspurv og aksjewonka over beskriver ellers godt situasjonen.
Jeg mener et Russland integrert i Europa ville vært fantastisk for alle parter. Tysk ingeniørkunnskap med russiske ressurser. Russisk sunn fornuft (ikke altfor woke mv) kombinert med europeisk industrikunnskap ville vært en vinneroppskrift for et bra kontinent!