Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Uhm, alt du nevner over skjedde etter at Russland invaderte Ukraina i 2014. Undertrykkelse av en overmakt som invaderer deg? Husk å ikke falle for fake news fra Russland, nå som de prøver å snu popular opinion i sin favør så de lettere kan ta mer land i Ukraina.

Vestlige mediers konformitet og propagandaevne ville fått Stalin til å ejakulere prematurt av misunnelse. At de samme mediene og tåkelurene bak disse (les: egne hemmelige tjenester) definerer fejk njus (et ord Hillary Clinton fant på) fra Russland som samtidens store informasjonstrussel er en blanding av komisk, søtt og provoserende.

7 Likes

Akkurat i Ukraina krisen er det veldig viktig at ikke folket blir påvirket av Russland så vi ender med en passiv innstilling til yppingen som i 2014. Da tar de en bit til, og så en til. Derfor er det viktig å ikke bli lurt av bots og falske kontoer: Russian web brigades - Wikipedia

Jeg har ikke nevnt vestlige medier en gang her, dette er logikk.

Det er ikke russiske bots og falske brukere som styrer hvordan vestens innbyggere forstår hva som skjer i Ukraina. Men hey, la oss late som.

Må innrømme at jeg ikke ser en lokal grensestrid mellom Russland og Ukraina som det viktigste som skjer i verden akkurat nå.

Selv om det i følge Demokratene er det.

Om du bryr deg om strømprisen er det høyst relevant. I tillegg til sikkerhetstrusselen for Ukraina og senere Polen. Russo-Ukrainian War - Wikipedia

Strømprisen skyldes at vi har bestemt oss for å være et batteri for Tyskland, og at Tyskland igjen har lagt ned atomkraftverkene sine og ødelagt sin egen strømforsyning.

8 Likes

Så, når man har lagt ned atomkraftverk, så trenger man ekstra strøm i vintermånedene. Hva fyrer man da opp? Jo, gasskraftverkene. Hva skjer når Russland da struper tilførselen og Tyskland nekter å godkjenne Nord Stream 2? Jo, man får sinnsyke gasspriser med sinnsyke strømpriser som konsekvens.

Så, kort sagt, Tyskland (og Norge via strømkabler) sine strømpriser avhenger i vintermånedene av gasseksport fra Russland.

2 Likes

Og dette er Russland sin feil?

Litt dumt at man satte seg selv i denne situasjonen da. Det er på ingen måte Russland sin feil.

5 Likes

LONDON (ICIS)–Ukraine is pinning its hope on nuclear generation to meet winter demand as the country stopped receiving coal supply from Russia on Monday, according to the country’s energy committee.

Russia stopped coal supplies to Ukraine on Monday just as gas transit through the country fell to 57 million cubic metres (mcm), or half of its daily contracted volumes. Daily electricity imports from Russia and Belarus have also stopped.

Market sources interviewed by ICIS said the country was under “immense pressure” to align politically and added that in case of a harsh winter, its only hope would be domestic nuclear generation which accounts for 52.1% of demand.

According to a social media post by Andriy Gerus, chairman of the energy committee in the Ukrainian parliament, Russia had suspended thermal coal supplies to Ukraine from 1 November.

Jeg leser nyheter fra begge sider av spektrumet. Kan si deg at vestlig media ikke er så særlig mye bedre enn russisk-statlig eid. Alle har sin entydige agenda.

Hvilken som helst stormakt hadde invadert Krim hvis de var i samme scenario som Russland på den tiden.

Angående Russlands involvering i Donbass og Lughansk så har jeg allerede gjort rede for at ukrainske myndigheter har kuttet vann-tilgangen og elektrisiteten til disse områdene + vedtatt anti-russiske lover i landet. Diskriminering mot russisk språk, forby russisk TV-kanaler og media i landet, nekte russiske menn inn i landet, etc. Dette er på andre måter kalt undertrykkelse.

Hmm… Ok, så hvorfor har ingen sanksjonert Saudi Arabia som bomber Yemen og deres utallige brudd på menneskerettigheter, eller USA og EU som bombet Libya? Vi har hele tiden sett at sanksjonene kommer bare fra en side. Dobbeltmoral all the way.

Jeg tror ikke at du helt forstår intensjonen med Russlands involvering i øst-Ukraina. Russland kunne allerede ha erklært Donbass og Lughansk som russiske provinser hvis de ville. Men det er av ingen interesse. Deres interesse, derimot, er å beskytte de russiske innbyggerne som bor i disse områdene. Dette er russisk-talende mennesker som er integrert i russisk kultur og språk, og som har en stor tilnærming til Russland. Så du kan jo tenke deg hva slags forhold ukrainske myndigheter hadde hatt mot dem. Russland har gitt også bistand i form av mat og humanitær hjelp til de områdene, på forespørsel av de sivile som lever der.

3 Likes

Fordi det er ikke den Russiske metoden. I utbryter regionene i Georgia bodde det en ensifret prosentandel Russere før alle ble utdelt russiske pass slik som i Ukraina. Også der gikk Russland inn og etablerte permanente militærbaser for å forhindre folkemord og “håndheve freden” som de kalte det.

Steg to er å stoppe all uhjelp, for å så komme med sin egen og presentere seg som en frelser.

Pro-Russian rebels have ordered UN agencies working in the separatist stronghold of Lugansk in east Ukraine to leave the area by Friday, the UN aid chief said.
Advertising

Several international non-governmental organizations have separately been told to leave Lugansk by Saturday, Stephen O’Brien said in a statement Thursday.

O’Brien said he was “alarmed” by the decision and called on the separatists “in both Lugansk and Donetsk to ensure the immediate resumption of UN and international NGO activities.”

Pro-Russian leaders said earlier they had banned 10 Western relief groups including Doctors Without Borders (MSF) for “grave violations” of laws.

The Lugansk guerrillas have accused MSF of “illegally storing psychotropic medication” that lacked proper registration in either Russia or Ukraine. MSF strongly denies the allegations.

O’Brien, the UN under-secretary-general for humanitarian affairs and emergency relief coordinator, said some 16,000 tons of humanitarian aid had not been delivered and that local hospitals could not perform surgery because they lack anesthesia.

In an indirect appeal to Russia, O’Brien urged “everyone with influence over the de facto authorities to use that influence to ensure the immediate resumption of humanitarian aid by UN agencies and international NGOs.”

The move came ahead of an October 2 meeting in Paris of Russian President Vladimir Putin with his Ukrainian counterpart Petro Poroshenko to try to advance peace prospects.

Først vil jeg si at jeg er en pasifist, og tar avstand fra å støtte krigshandlinger. Men realiteten er at det som skjedde i Donbass og Lughansk med separatist-bevegelser, er ikke så veldig forskjellig fra opposisjonsbevegelsen i 2013-2014 og Euromaidan.

Georgia-konflikten har en del likhetstrekk. Sakashvili var en velkjent nasjonalist som introduserte voldsom assimilering, blant annot mot armenere og andre minoriteter.

Angående blokkaden av hjelp som du refererer til, så kan det muligens stemme. Men tipper at det var mange år siden. I nyere tid har FN fått grønt lys med humanitær støtte:

1 Like

Demonstrasjoner mot myndighetene og åpen krig mot dem er nokså forskjellig ting. Spesielt om det skulle være støttet av utenlandske aktører. Likevel, om maiden demonstrantene hadde hatt som mål å kaste det Ukrainske passet til fordel for et annet, slik statsoverhodet i Donetsk har uttalt er deres mål, kunne jeg ha sett noen likhetstrekk.

3 Likes

For noe tull. Selv om vestlig media absolutt er kritikkverdig på sin måte, er de fleste journalister og redaktører fritt til og tenke og mene det de vil. Det går ikke an å sammenligne med media som lever i et autoritært regime hvor journalister blir drept

1 Like

Jepp… De fleste vestlige journalister får fritt mene hva de vil. Absolutt.

1 Like
4 Likes

Jeg sa ikke at de var feilfrie sa jeg? Jeg tror de slet med hvordan de skulle håndtere Trump pg hans mange løgner, og det har blitt gjort mye feil. Men i det store og det hele er det en fri presse i Norge. Idiotisk å mene at det like ille som Russland i alle tilfeller

2 Likes

Poenget mitt er at både vestlige og russisk stats-eide aviser har sine egne agendaer. De har sine entydige synspunkter i de fleste saker. Konserner presser sine journalister i å skrive hva som passer deres politiske interesser. Bare å se på Project Veritas og hvordan CNN-programledere pushet “Russiagate” retorikken. Og når de blir spurt, i skjul, så sier de samme programlederne at det bare er tull det de snakker om.

Ja, selvfølgelig er det mer ytringsfrihet i Vesten enn Russland, men avisene lager sine egne grenser om hva som er politisk korrekt og hva som ikke er det. Dette skjer så og si i alle norske aviser. Så derfor ville jeg vært litt forsiktig i å si at vi har pressefrihet.

4 Likes