Jeg leser nyheter fra begge sider av spektrumet. Kan si deg at vestlig media ikke er så særlig mye bedre enn russisk-statlig eid. Alle har sin entydige agenda.
Hvilken som helst stormakt hadde invadert Krim hvis de var i samme scenario som Russland på den tiden.
Angående Russlands involvering i Donbass og Lughansk så har jeg allerede gjort rede for at ukrainske myndigheter har kuttet vann-tilgangen og elektrisiteten til disse områdene + vedtatt anti-russiske lover i landet. Diskriminering mot russisk språk, forby russisk TV-kanaler og media i landet, nekte russiske menn inn i landet, etc. Dette er på andre måter kalt undertrykkelse.
Hmm… Ok, så hvorfor har ingen sanksjonert Saudi Arabia som bomber Yemen og deres utallige brudd på menneskerettigheter, eller USA og EU som bombet Libya? Vi har hele tiden sett at sanksjonene kommer bare fra en side. Dobbeltmoral all the way.
Jeg tror ikke at du helt forstår intensjonen med Russlands involvering i øst-Ukraina. Russland kunne allerede ha erklært Donbass og Lughansk som russiske provinser hvis de ville. Men det er av ingen interesse. Deres interesse, derimot, er å beskytte de russiske innbyggerne som bor i disse områdene. Dette er russisk-talende mennesker som er integrert i russisk kultur og språk, og som har en stor tilnærming til Russland. Så du kan jo tenke deg hva slags forhold ukrainske myndigheter hadde hatt mot dem. Russland har gitt også bistand i form av mat og humanitær hjelp til de områdene, på forespørsel av de sivile som lever der.