Litt dårlig skrevet av meg, men jeg sikter hovedsaklig til Sovjet-tiden, som jeg mener Russland er en direkte etterfølger til. Jeg tror du tar poenget mitt om du vil.
Når det gjelder USA, så er de på mange måter et drittland, men de beskyttet oss mot Sovjetunionen, og de er vårt eneste håp for å kunne stå imot Kina. Og de er i praksis også vårt eneste håp for å kunne ha evne til å stå imot Russland.
Så vi er faktisk avhengige av USA.
Men at USA burde oppført seg bedre, absolutt. Men det betyr ikke at regimene de har tuktet ikke har fortjent det.
Har du noengang sett hvordan mange konkursbedrifter agerer, der de plyndrer boet før namsmannen kommer, og kjøper opp boet nesten gratis, og så starter opp firmaet igjen, med noen justeringer, som f.eks ny ledelse, og ikke minst nye arbeidskontrakter osv…
Russland valgte å beholde atomvåpnene sine, og nødvendiggjorde dermed videreføring av NATO.
NATO har forøvrig ikke tvunget noen av de Øst-Europeiske landene inn i NATO. Det har Russland faktisk klart helt på egenhånd.
Om Russland ikke ønsker å ha naboer som er medlem av NATO, så burde de sørge for å oppføre seg bedre. Dessverre er “whataboutisme” en stor del av Russlands arv etter Sovjet, samtidig som Russland later som at de er et helt nytt land som ikke hadde noe å gjøre med all dritten som skjedde i Sovjet-tiden…
Venezuela og Cuba er diktatur.
Det eneste landet i Europa som kan regnes som et diktatur er Hviterussland, mens Russland slipper hårfint unna…