Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Problemet med det ditt perspektiv er at jeg fortsatt har til gode å høre noe positivt med disse krigshandlingene fra et Russisk sikkerhetsperspektiv, annet enn fullstendig kontroll over Krim som overhodet ikke gjør opp for konsekvensene. Det er ikke en gang eneste marinebasen de har i Svartehavet.

Dersom Russlands handlinger hadde sørget for at Ukraina aldri kunne blitt en trussel, istedenfor å direkte gjøre Ukraina til en stor trussel, da kunne jeg forstått deg.

Det har jeg aldri gjort. Det er faktisk interessant for meg å være på denne siden av diskusjonsbordet for en gangs skyld ettersom jeg som regel har vært svært skeptisk til USA, og for mer samarbeid med Russland.

1 Like

Muligens jeg refererer til noen andre. Beklager fra min side :slightly_smiling_face:

Som nevnt, Russland ser på det USA-støttede kuppet på Maidan som å gå over en rød linje. Da har de to valg: enten bare slippe Ukraina i hendene på USA, og la russerne som bor der i stikken, samt miste marinebasen på Krim, der Russland har hatt marinebase siden slutten av 1700-tallet. Jeg antar at Russland trodde de kom til å få mer støtte innad i Vesten for valget de gjorde, og at flere i Vesten ville kritisere USA for deres innblanding. Samtidig var de klar over risikoen; sanksjoner, mer opprustning, mer anti-russiske holdninger osv. Men i og med at USA valgte å gå så langt som de gjorde med innblanding i Russlands interessesfære, så antok Russland at det er høy risiko for at USA ikke stopper der.

Som også nevnt: Russlands største frykt er en fargerevolusjon i eget land. Med Ukraina under hendene på Vesten ville et slikt prosjekt hatt større gjennomslagsevne. Derfor var Russland villige til å gå langt for å sette en grense. Ta kampen nå - på midtbanen - i stedet for på egen banehalvdel.

I Russland er det også en utbredt oppfatning om at USA uansett står ovenfor en kollaps, se f.eks. Putins berømte tale på sikkerhetskonferansen i Munich i 2007 - for femten år siden:

2 Likes
3 Likes

Russlands største frykt er en fargerevolusjon i eget land.

Med sanksjoner og gravkister er Putin godt i gang med å skape en.
Som sagt kan også hans push for “rett til selvbestemmelse” vise seg å ikke bli like gøy på hjemmebane.

Derfor var Russland villige til å gå langt for å sette en grense. Ta kampen nå - på midtbanen - i stedet for på egen banehalvdel.

Du sier det som om at Russland har forhindret Ukraina i å komme i hendene på USA når Russerne i realiteten har med makt kastet Ukraina i hendene deres for å sikre seg en marinebase.
Om dette virkelig var et kupp som Russland påstår, har deres destruktive handlinger bare oppfordet USA til å gjøre det samme igjen.

1 Like

-Vi er overbevist om at russerne, dersom de bestemmer seg for å invadere, vil utføre en «falskt flagg»-operasjon, altså at de forårsaker noe og forsøker å skylde på Ukraina for å forsvare et angrep. Dersom de gjør det, bør de holdes ansvarlige, og verden bør ikke tro på dem, sier Sullivan.

Samtidig nekter russerne for at de vil gjøre noe militært og ukrainerne sier at de ikke ser noen endringer i situasjonen.

Hvem skal man feste lit til? Liker at amerikanerne går full Alex Jones offentlig. Det oser troverdighet.

Det de gjør med denne uttalelsen er å delegitimere enhver russisk påstand dersom «noe» skjer, fordi «hey, det var akkurat det vi sa de ville si».

5 Likes

Overskriftene i avisene nå og markedsreaksjon indikerer at det er et tipping point nå. Nærmest som at det kan skje noe i løpet av helgen. Får inderlig håpe at det ikke stemmer.

Det er vel ganske gitt at en slik krig ville startet med et false flag.

Siden Ukraina er underlegne men stødig seiler mot NATO har ikke USA interesse av å starte noe nå.

Enig i markedsreaksjonen, føles ikke bra. På en annen side vet ikke markedet mer enn andre.
Ukraina har heller ikke mobilisert. Det ville de nok gjort om etterretningen til USA virkelig var overbevisende.

Dette er mer feil enn riktig i og med at Putins popularitet har økt etterpå.

Russland har forhindret de delene av Ukraina som er viktig for dem å havne i hendene på USA, og gitt tydelig beskjed om at slike forsøk i fremtiden vil komme med en stor kostnad, noe som har potensiale til å avskrekke.

Gevinsten for USA ved å starte noe nå er på mange måter betydelig større enn det et eventuelt NATO-medlemskap for Ukraina isolert sett er. Så interessen for USA er absolutt tilstede.

Ellers:

Slik jeg ser er det nå to mulige scenarioer:

  1. Det blir aldri en invasjon. Russland trekker styrkene delvis tilbake, som planlagt, når øvelsene er over, Vesten feirer en “resolutt” seier.

  2. CIA og andre iscenesetter et grufullt angrep mot sivile ukrainere på ukrainsk side av Donbass, det blir et massivt mediakjør, og Ukraina får et påskudd om å ta tilbake hele Donbass. Russland vil her svare, spørsmålet er hvordan

5 Likes

Det er pga Krim og at deres aktivitet i øst er skjult for folket.
En større invasjon av fastlands Ukraina kommer til å få et annet utfall.

Tror delen der Ukrainerne har en massiv hær og kan sette missiler er mer viktig enn der Russerne har en av flere baser i svartehavet.

Gevinsten for USA ved å starte noe nå er på mange måter betydelig større enn det et eventuelt NATO-medlemskap for Ukraina isolert sett er. Så interessen for USA er absolutt tilstede.

Nå er det jo sånn at Ukraina blir sterkere med årene som går, forsvaret er fortsatt dårlig utrustet, så USA ville nok drøyet om de hadde planer om noe sånt.

Derfor er det lite trolig at Russland kommer til å gjøre det. I verste fall blir det noen missiler her og der, dersom Ukraina angriper Donbass.

Dette har vi allerede vært igjennom. Siden kuppet på Maidan vurderes det fra Moskva at en tilsvarende trussel før eller siden uansett ville ha kommet, - enten i form av nevnte styrker, eller i en fargerevolusjon, bedre å ta kostnaden nå enn å vente til man er mer veik.

Tja, egentlig ikke noe særlig, det er ikke akkurat blitt en solid stat. Og den er ganske gjennomkorrupt. Avhengig av massiv støtte fra utlandet. Ikke bærekraftig over tid.

1 Like

Kanskje stormaktene kan lære noe av den norske fylkessammenslåelsen! :sweat_smile:

Det kan jeg skrive under på, jeg var i Ukraina høsten 2013 bare noen uker før urolighetetene startet; vi sto på gaten og det stoppet en politibil foran oss - de sa vi måtte bli med dem, at det var ulovlig å stå på gata slik vi gjorde, så vi ble ført inn i bilen og kjørt avgårde sammen med tre politimenn, han i forsetet satt med maskingevær på fanget. Vi endte opp i en bakgate der de stoppet og tok en og en av oss ut av bilen og truet oss. Vi ble rett og slett ranet av politiet. Jeg hadde stor forståelse for demonstrantene, da de gjorde opprør noen uker setter.

Bildet viser normale folk i Kiev som knuser brostein for å delta i demonstrasjon.

4 Likes

1 Like

Det er jo en veldig misvisende overskrift. Det de sa var at barn trenger ikke teste seg og at man må bruke sunn fornuft når man sender barn på skole og barnehage.

Så sender man et smittet barn uten symptomer på skole/barnehage så vet man ikke at det er smittet.

Er barnet sykt så holder man det hjemme akkurat som man gjorde tidligere uten at man trenger å teste det.

joda,idag er vi alle symptom-eksperter og inkubasjonstiden er bare et ord… :sweat:

Endelig en dag hvor det for en gangs skyld kan fattes fornuftige beslutninger!
Med Omikron holder det med sunn fornuft. Dette var egentlig klart allerede tidlig desember.

1 Like

Kunne ikke sagt det bedre. Helt sinnsykt hvordan amerikanske medier og politikere overdramatiserer situasjonen med propoganda.

3 Likes

Heldigvis blir det ikke krig før Russland gjør noe selv, eller finner en unnskyldning for å måtte reagere.

1 Like