Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Trenger ikke være ekspert, men man må ta en vurdering av om barnet er friskt nok til å gå i barnehagen. Myndighetene sier at alle må regne med å bli smittet, så da kommer det bare an på om de orker eller ikke orker være der. Feber f.eks skal man ikke ha om man er i barnehagen. Sånn har det jo vært «alltid».

Og dette er jo slik det normalt pleier å være ved annen influensa, som jo er omtrent det de fleste opplever omikron som - hvis de overhodet blir dårlige utover å teste positivt.

Jeg er redd vi kommer til å finne brukte hurtigtester etter Covid rundt omkring så lenge vi lever. For et søppelberg. :frowning:

Godt tips? Blokker VG og DB - gjør livet lettere for deg selv. Det er ikke for aviser å regne lengre.

2 Likes

Tviler ikke et sekund på at Biden og demokratene vil kunne starte en krig for å heve sin egen popularitet.

3 Likes

« Ukrainske myndigheter har også tidligere forsøkt å tone ned USAs advarsel om at en russisk invasjon er nært forestående.

De frykter at uttalelsene bryter ned ukrainernes moral, og at landets økonomi blir skadelidende.»

Det er hvertfall ikke for å bistå Ukraina at Usa nå pumper på med frykt :sweat_smile:

7 Likes
3 Likes

Han her er nå en av de toppansvarlige for sikkerheten til de amerikanske atomvåpnene.

2 Likes

2017…
Sam Brinton celebrates sexual ASSAULT of Woman!! - YouTube

Brinton, the nuclear advisor to Donald Trump…
https://businessequalitymagazine.com/qa-nuclear-engineer-presidential-advisor-conversion-therapy-activist-sam-brinton/
Biden Puttin' On The Dog - The American Conservative

Vet ikke om denne har blitt delt før, i hvert fall en nyansert og god artikkel om konflikten med Ukraina i midten.

Kort fortalt: Ukrainsk nøytralitet vil bedre sikre fred i Europa, mens Ukrainsk medlemsskap i Nato kan føre til økte spenninger og større risiko (for krig - underforstått også i Europa).

Det foreslås Ukrainsk medlemsskap i EU, sol vil sikre økonomisk vekst, men at Natosamarbeid holdes utenfor.

Kommentar:
At det har vært diskutert Nato-medlemsskap i Sverige og Finland tipper jeg også er en slags mobbetaktikk fra vesten ovenfor Russland.

For nettopp den nøytrale buffersonen mellom Russland og mesteparten av Europa gjør krig mindre sannsynlig, akkurat slik det fysiske skillet mellom Europa og midtøsten gjennom Tyrkia, som ligger på begge kontinenter, også gjør. Selv om det er mange muslimer i Tyrkia er det ikke samme type fundamentalisme som i Irak for eksempel.

Hadde Irak grenset til Hellas ville nok ikke europere følt seg like trygge som vi gjør i dag med Tyrkia. Tilsvarende vil både Russland og Europa føle mer spenning om Ukraina blir en del av Nato.

4 Likes

Fjern Formueskatten… :tired_face:

Hegnar kommenterer…

2 Likes

Russland har malt vesten og Ukraina inn i et hjørne med annekteringen av Krim og krigen i øst.
Det var interesse for EU, men ikke NATO i Ukraina før dette, ei heller ingen opprusting fra vesten i nabolandene.

Det ville vært forferdelig svakt av vesten å gi etter for kravene og la Moskva bestemme Ukrainas skjene nå.

At Sverige og Finland diskuterer NATO er en naturlig konsekvens av Russlands behandling av andre ikke-nato land på grensen. En artikkel jeg la ut tidligere tok for seg hvordan befolkningenes holding til NATO medlemskap har endret seg i disse landene

3 Likes

En slik rapport har jeg ventet på lenge, og jeg er ikke overrasket.

3 Likes

Russerne kaller anklagene om at de vil invadere (eller tilsvarende) som ren løgn og misinformasjon.

Ukraina sier de ikke har indikasjoner på at russerne skal angripe og at situasjonen er uforandret. I går ba til og med den ukrainske presidenten amerikanerne offentliggjøre «bevisene» de visstnok besitter (på at Russland skal kjøre en Alex Jones).

Amerikanerne på sin side nekter selvfølgelig å gjøre dette og nekter i tillegg journalister adgang til sine styrker stikk i strid med all normal praksis.

Honk honk :circus_tent: :earth_africa:

7 Likes

Amerikanerne ønsker nok bare å forverre bildet av Russland. Snakket med en ukrainer i jobbsammenheng her om dagen. Han sa livet går mer eller mindre som normalt og at det er media som hausser opp situasjonen.

5 Likes

At Sverige og Finland diskuterer NATO-medlemskap er en naturlig konsekvens av overdramatisering og hysteri fra USA og britenes side angående Ukraina-Russland situasjonen.

Burde være åpenbart allerede at Russland-Ukraina konflikten er en ekstraordinær situasjon, hvor begge land deler like historiske og kulturelle relasjoner, og hvor Russland har innvolvert seg for å sikre stabilitet for den russisk-talende befolkningen som ikke ønsker et anti-russisk regime. På lik linje som pro-Maidan demonstrantene som lagde kaos og et helvete i Ukraina, fordi de ikke ønsket et pro-russisk regime.

Sverige og Finland har ingen slike relasjoner til Russland.

For øvrig så burde Russland da også gå inn i allianse med Kina, Iran, Syria, Irak, Kazakhstan, Cuba, Venezuela etc. for å beskytte seg mot amerikansk-ledet militær aggresjon. Eller så burde de rett og slett få seg atomvåpen, slik at USA kan tenke seg om to ganger før de starter krig, raserer land og dreper sivile.

Lurer på hvorfor ikke USA/NATO ble malt i et hjørne når de bombet Irak og Libya. Hvorfor har USA, som har vært svært destruktiv i verdensbildet, immunitet, og ikke Russland?

2 Likes

Vestlige land går ikke hardt ut mot USA ene og alene fordi de ønsker å beholde tryggheten slik den er nå. Ingen vil rokke ved det så USA slipper unna harde skyts.

2 Likes

At du får deg til å skrive sånt.
Pipa får visst en annen låt når USA involverer seg militært i suverene land for å “sikre stabilitet” for minoritetsbefolkninger som ikke ønsker seg Assad osv.

Det er ikke USA som annekterer Ukrainske landområder og sender ut hundretusenvis av russiske pass til deres innbyggere i øst, og det er ingenting du kan si som rettferdiggjør det.

2 Likes

Trodde vi hadde vært gjennom denne diskusjonen allerede, skuffende at du da på nytt overforenkler en kompleks virkelighet til vestlig MSM-nivå.

2 Likes

Virkeligheten er at Ukraina er et suverent land med grenser Russland har skrevet under på å respektere, så enkelt er det.

En alternativ virkelighet for å rettferdiggjøre annektering er dog mer kompleks. Slik er det alltid.

1 Like

Nei, det er ikke så enkelt - og jeg har forklart hvorfor flere ganger i tidligere innlegg. Kan godt gjenta en siste gang (men det får bli siste, vi har allerede tatt opp mer enn nok plass i denne chatten føler jeg): USAs støtte og innblanding i det ulovlige kuppet i Ukraina i 2014, som førte til at Ukraina gikk vekk fra å være en nøytral bufferstat, og den påfølgende diskrimineringen av de ca. 30% som har russisk som morsmål der, samt risikoen for å miste marinebasen på Krim som Russland har hatt siden 1700-tallet, endret flere av spillreglene, og brøt også flere folkerettslige prinsipper.

Kan jo godt også på nytt påpeke at Ukraina er Russlands nærområde i alle dens betydninger: kulturelt, historisk, økonomisk, familiært, språklig, militært osv. Og jeg registrerer at jeg har spurt deg flere ganger om dette - og aldri fått svar: Tror du USA ville reagert annerledes hvis Russland (eller Kina for den del) var innblandet i et tilsvarende kupp på Mexico eller Canada?

Jeg er overbevist om at absolutt alle stormakter ville reagert på samme måte som Russland, dersom en annen stormakt hadde blandet seg inn på tilsvarende måte i deres nærområder: selv om det ville betydd å bruke folkerettslige gråsoner (eller til og med brudd).

4 Likes