Jepp det er slik logikk Putin bruker på Ukraina og Hviterussland når han sier ting som
«I believe that Russians and Ukrainians are one people … one nation, in fact.»
(Siden Prto lurer kan jeg nevne at det ikke er noe mer fra Putin mellom de tre prikkene, kun følgespørsmål fra intervjuer: «ett folk, to land?»)
Mao intet noe nytt eller interessant. Jeg har har også forsøkt å forklare dere hvorfor dette ikke gir mening. Tillat meg å prøve en gang til:
Før annekteringen av Krim var både regjeringen og folket i Ukraina mot NATO medlemskap.
Dette inkluderer Yatsenyuk regjeringen som den påståtte kuppmakeren her inne Victoria Nuland var tilhenger av: Deschytsia states new government of Ukraine has no intention to join NATO
Etter Russlands invasjon ble både folk og regjering for medlemskap.
Handlingene til Russland har ført til betydelig svekket Russiske økonomi, opprustning i EU, fiendtliggjøring av Russland, og styrket NATO/transatlantisk samarbeid.
Sverige har sendt soldater til Gotland og snuser nå på NATO sammen med Finland.
EU har i lang tid sakte men sikkert beveget seg fra NATO over til en egen allianse for å bli uavhengig av USA.
Denne prosessen er nå blitt langt vanskelige å gjennomføre som følge av Russlands handlinger, som igjen vil bety mer amerikansk sikkerhetspolitikk i Europa.
Ukraina hadde egne garantier fra Russland om at de skulle holde freden - russerne har mistet tillit som skaper mindre rom for forhandlinger, og gjør det vanskelig med slike avtaler i framtiden.
Polen og de paranoide østblokklandene som alltid har fremmet amerikansk nærvær/Nato-opprustning, og som gjør sitt beste for å blokkere all samarbeid med Russland i EU, har nå fått vann nok på møllene til å starte kraftverk. «Hva var det vi sa…? EU kan ikke være avhengig av Russisk gass».
Amerikanerne som reduserte sitt nærvær i Europa i 30 år, har nå økt det.
Så til det viktigste…
Ukraina hadde ansvaret for missilene til Sovjet og er et av få land som er i stand til lage slike våpen helt selv.
Etter oppløsningen av Sovjet holdt de seg til små varianter, helt til nabolandet gikk i krig med dem. Da gjenopptok utviklingen av store varianter med lang (nok) rekkevidde.
I fremtiden er muligheten for et ukrainsk missilangrep på Moskva ganske ekte. Ukraina har det vitenskapelige, tekniske og produksjonspotensialet»
-Lt. Gen. Zaparenko, tidligere nestleder i Russlands generalstab til Gazeta.ru
Ettersom Ukrainerne allerede en gang har gitt fra seg sine store missiler i bytte mot sikkerhetsgarantier som ble brutt, kommer ikke dette til å gjenta seg.
Ukrainas forsvar blir bare sterkere, så med mindre Russland annekterer hele Ukraina, har de snart ikke noe dem skulle ha sagt over nabolandets tilnærming til NATO.
Russerne har altså satt seg selv i en situasjon der det er uunngåelig at de får en missiltrussel fra en svært fiendtlig NATO-stat rett på grensen.
Dette er Russlands verste tenkelige mareritt når det kommer til sikkerhet, - et scenario som hadde vært unngått hadde de bare ikke angrepet.
Per idag er det ikke satt ut missiler i noen av NATO-landene Russland grenser til.
Det nærmeste vi kommer er et missilskjold i Romania/Polen som Russerne påstår kan bli modifisert til å fyre av små varianter av offensive våpen dersom de først skulle blitt fraktet over fra USA.
Til forskjell fra østblokklandene i NATO, hadde Kyiv og Moskva gode relasjoner før konflikten. Det betyr at t.o.m. om Ukraina hadde blitt med i NATO, hadde de ikke uten Russisk aggresjon plutselig blitt til en svært fiendtlig stat med den nest største hæren i Europa og uavhengig tilgang til langtrekkende missiler, slik det nå snart er. Dette er ikke diskutabelt.
(I 2014 var forsvaret neglisjert og hadde 6000 stridsdyktige soldater).
Tvert imot ville Ukrainerne i all sannsynlighet vært skeptiske til amerikansk nærvær, og ikke villet hatt noe med amerikanske offensive våpen å gjøre (slik som Norge).
La meg også minne alle på at Russland er en av verdens to atom-supermakter så en kan diskutere hvor mye alt dette egentlig betyr.
Fra et sikkerhetsperspektiv er det i alle fall ikke noe å vinne på det Russland holder på med, bare ekstremt mye å tape.
Putins fremming av «rett til selvbestemmelse» i Ukraina kan også vise seg å ikke være like gøy om ideen skulle spre seg på hjemmebane, særlig i tilfelle en nasjonal krise da landet har nok problemer med separatisme som det er.
Må si jeg er nysgjerrig på hva min venn @anon88079159 som er fryktelig opptatt av denne retten i Ukraina har å si om Tsjetsjenia.