Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

OK. Men for Russland og russere er det akkurat det samme: Der mener alle med “sunn fornuft” at Russland aldri ville startet en krig mot NATO.
Likevel mistenker altså NATO Russland og Russland NATO.

Poenget er: Det er ganske meningsløst at vi bare sier til oss selv at NATO aldri kunne angrepet Russland så lenge Russland faktisk mistenker at det kan skje. Og vice versa.

Det som mangler er dialog. Det er først nå det skjer. At G8 ble G7 er veldig synd bla
Men annektering av annet land går ikke og da blir det is
Så er helt enig i at USA får ture frem altfor mye som de vil. Verste er Irak.
Men det betyr ikke at Russland kan annektere Krim

Har USA tatt over Cuba som følge av deres forhold til Russland gjennom et halvt århundre? Er forresten en russiskdrevet etterretningsbase der.

Amerikanske politikere og media ser ut til å gjøre akkurat dette, med sin overdreven propoganda mot Ukraina-Russland konflikten, og en retorikk som sier at Russland kan invadere når som helst og har planer om det, selv om både det ukrainske og russiske regimet avviser påstandene. En fullskala Ukraina-Russland krig kan lett spre seg mot resten av verden.

1 Like

Nei, det er bare en konspirasjonsteori :crazy_face:

Ja skulle gjerne vært flue på veggen på taktikk rommet i Washington. Ikke lett å forstå seg på den hissige retorikken

2 Likes

Spiller ingen rolle om bakgrunnen til de landene. Poenget mitt er at USA ikke ønsker russiske militære baser ved sin grense, på samme måte som Russland ikke ønsker amerikanske militære baser ved sin grense.

3 Likes

Nei til forskjell fra deg kan jeg finne mainstreme kilder på det jeg kommer med.

Selvfølgelig spiller det en rolle når USA ikke tok over Cuba pga deres forhold til fienden slik Russland gjør med Ukraina. Hele argumentet ditt var jo at USA hadde gjort det samme med Cuba.

3 Likes

Gratulerer med det :slight_smile:

Tviler på at Russland har imperialistiske intensjoner. Hvis det var tilfellet, hadde nok Finland, Kazakhstan og Hviterussland allerede vært russiske provinser.

Det er mer 338 Lapua Magnum i Finland enn det er Koskenkorva så det hadde jammen meg tatt tid.

Hele argumentet mitt var at både USA og Russland ikke ønsker hverandres miltære nærvær ved deres grense. Hørt om de baltiske landene som har NATO medlemskap, og som grenser mot Russland? Cuba og Venezuela burde også da plassere russiske militære baser, for at USA kan smake på sin egen medisin.

Men argumentet ditt er ikke veldig når bra når du sammenligner sitasjonen med Cuba der USA har i motsetning til Russland klart seg uten å angripe og annektere landområder.

Da blir det russisk invasjon av Ukraina…

Russland legger så opp til det, og tilfeldigvis blir de akkurat ferdige med øvelsene sine i tide til å invadere…

Når Russland invaderer, så regner jeg med at Sverige og Finland utløser sine forhåndsutfylte NATO-søknader, som sikkert allerede er forhåndsgodkjent av NATO, og bare trenger å underskrives…

2 Likes

ja det nyhetsgreiene er forferdelig skummelt.
Det Russiske nyhetsbyrået TASS meldte også i går om at Ukraina flyttet store styrker nær separatistrepublikkene, som da fryktet et angrep. (som russland har beskrevet som en rød linje)

Jeg tror været i det siste har vært for varmt til at russland kan kjøre stridsvogner i formasjon innover ukraina. Solid med pluss og fuktig over hele Ukraina så langt varselet rekker.

En ekstremt omfattende sak dette, mange hensyn og synspunkter å ta. Finnes ikke et riktig eller galt svar egentlig. En ting jeg har hengt meg opp i er påstanden om at Putin gjør denne manøveren for å øke sin støtte blant folket. Det har vært over lengre tid forsøk fra vestlig side å «overbevise» russiske borgere om at de er del av en mild imperialisme/fascisme der oligarker og høytstående personer er de som sitter med makt, ressurser og velstanden. Hvis Russland og Putin sitt styre begynner å slå sprekker, så slår det sprekker for de største støttespillerne til Putin, som sitter på store ressurser. Min tanke er at Putin og Russland gjør denne manøveren på Ukraina for å , blant flere ting, vise det russiske folk at de er «avhengig» av en sterk leder som kan lede folket fordi det er bedre enn å havne i demokratisk-vestlige hender.

Realiteten er at det var nazister og fascister som var mest aktiv under Euromaidan og få Yanukovitch ut. Her har vi nazistiske/fascistiske grupper som Svoboda (John McCain hadde møter med lederen) og Right Sector (som stormet Odessa og drepte 40+ Russland-vennlige mennesker). Så har man det kuppet hvor parlamentet stemte for å få Yanukovitch ut, noe som var ulovlig og stikk i strid med den ukrainske konstitusjonen.

Fra BBC i 2014:

The Right Sector is the most radical wing of Ukraine’s Maidan protest movement that toppled President Viktor Yanukovych in February.

Tilstandene var såpass ille at til og med ukrainske jøder ble gitt beskjed om å forlate Kiev.

Denne revolusjonen var alt annet enn demokratisk, og jeg har faktisk forståelse for hvorfor de russisk-vennlige republikkene i øst-Ukraina vil bli autonome.

Angående tusekakk, du er den mest trofaste CIA/U.S. establishment-supporteren jeg har møtt på lenge. Respons til din kommentar: Russland har ingen intensjoner med å invadere Ukraina. Morsomt å se politikere og mennesker utenfor Ukraina som er helt hysteriske, i mens befolkningen som faktisk lever i Ukraina har en helt annen stilling. Men som sagt tidligere, nyttelåst å diskutere med individer som bønnfaller USA som Norges frihetsforkjemper, og som støtter USAs invasjon av Irak og Libya.

Vi får se da. USA sa at Russland ville forberede grunnen med grafiske bilder og propaganda om overgrep begått mot russere i øst-Ukraina, og “TADA!”

Jeg skjønner jo at enkelte har sterkere tilknytning til Russland enn meg, men det er snart på tide å vurdere hvilket land man har troskap til…

Og jeg avskyr Biden og kompisene hans, men akkurat nå er de det eneste som beskytter Europa mot Putin og hans kompiser. For vi (Europa) er jo faktisk ikke oppvakte nok til å kunne forberede oss på å kunne forsvare oss engang…

1 Like

Dersom Putin/Russland ønsker å invadere, hvorfor skriver alle pro-russiske kilder og medier at det aldri kommer til å skje?

Ville det ikke være mer naturlig at de prøvde å rettferdiggjøre en invasjon?

7 Likes