Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

"lukker øynene og ørene "

Jeg vet selvfølgelig at du er for alt Russland gjør, men det tilbakeviser ikke påstanden om at Russland støtter seperatisme og blander seg inn militært i land for å “beskytte den russiske befolkningen”. Georgia, Ukraina og:

Transnistria, a narrow stretch of land on the eastern banks of the Dniester River, split from the Republic of Moldova in 1992 after a short military conflict — in which separatists were aided by Russia.

Yet, not even Russia, which still has soldiers stationed in the region and regularly conducts military maneuvers there, recognizes Transnistria as a sovereign state.

Tror ikke det stemmer for noen her, på samme måte som ingen er i mot alt Russland gjør. Selv om vi er uenige i de store linjene, er dette viktige nyanser å ha med. Alt er ikke svart-hvitt.

Satanperkele og Prto dere er to merkelige kontoer opprettet i august i fjor uten vesentlig annen aktivitet enn å diskutere politikk her inne.

1 Like

Vel, det er jo et tema som jeg interesserer meg for. Og så er det jo nyttig å teste ut argumentene sine på folk som er uenig, særlig nå som vi attpåtil fikk en “egen tråd” her. Jeg har lært mye av denne diskusjonen hvert fall, både av de som jeg har vært uenig med og de jeg har vært enig med.

1 Like

Hovedsaklig den i 2008.

Ok, ante ikke at grensene endret seg mellom Sør-Ossetia og Georgia etter den krigen. Men det gjorde de altså?

Result: Russian, South Ossetian and Abkhaz victory

  • Expulsion of ethnic Georgians from South Ossetia and the Kodori Gorge in Abkhazia[1][2]

  • Recognition of South Ossetia and Abkhazia by Russia[3]

  • Russian military bases established in Abkhazia and South Ossetia[4]
    Severance of Georgia–Russia relations

Territorial changes:

  • Georgia loses control of parts of Abkhazia and former South Ossetian AO

Du kan ikke argumentere for at dette er return til status quo. Spesielt da Russland deler ut tusenvis av pass der slik som i Ukraina.

Trodde at Georgia helt siden 1992 ikke hadde kontroll over disse territoriene. Men tydeligvis ikke, i så fall er jeg enig i at det ikke er tilbake til status quo. Dog interessante artikler fra @SatanPerkele over om Georgia-Russland krigen.

“I 80 år har jeg vært en innbygger av Georgia og nå har de gjort meg til russisk statsborger”

1 Like

Hehe, du kan for øvrig tenke deg hvor mange russere som opplevde det i 1991. Tror det var rundt 20 mill russere som fra den ene dagen til en annen våknet opp i et nytt land, og ikke del av Russland.

1 Like

Har ikke nok kunnskap om Transistria-situasjonen til å gjøre egne evalueringer. Jeg vet forøvrig at både Moldova og Russland har gode forhold med hverandre i nåtiden. Hvordan situasjonen var i 1992 vet jeg ikke, men hvis det er sant det du refererer til, så kan vi være enige.

Å trekke en slik konklusjon er lavmål. Jeg mener at Russland hadde gode grunner i å innvolvere seg i både Ukraina og Georgia. Har allerede skrevet en god del angående dette.

Er mange ting som jeg misliker med det russiske regimet, som bl.a. den statlige korrupsjonen og sensuren mot opposisjonen, samtidig idioten Kadyrov.

Der tok du oss på fersken. Jeg er på oppdrag her fra GRU.

Primitivt å vise mistenkelighet mot noen som har andre meninger enn MSM. Men er ikke overrasket.

Jeg mener selvfølgelig at Russland hadde god grunn til å gå til motforsvar i Sør-Ossetia, når Georgia var det landet som startet selve invasjonen.

Jeg mener også at det ulovlige kuppet i Ukraina ikke skal bli sett på som demokratisk og legitimt. Men er ikke første gang vi ser britene og amerikanerne støtte illegitime statsledere.

3 Likes

Skjedde sovjetunionens mageplask som resultat av varm krigføring?

I så fall var det en selvforskyldt krigføring: f.eks. Afghanistan-krigen var både meningsløs men også dyr og var nok med å bidra til oppløsningen:)

Men uavhengig av årsak, så var det jo en tragedie for mange.

Det er jo ikke det samme å våkne opp på feil side av en grense på grunn av en unions fall i forhold til å bli invadert og bli påtvunget grensejustering inne i eget land pga. etnisiteter. Det er det bare høyreekstreme/nasjonalistiske russere som kan få deg til å tro.

Har heller ikke påstått at det er det samme.

Men for enkeltindividet kan begge tilfeller fort være en tragedie, selv om det ene kan være verre enn det andre.

2 Likes

Men i tillegg har vi jo forrige krig:

Og hendelsene under og etterpå:

Men Russland liker jo å blande seg…

Sør Ossetia er del av Georgia i følge det internasjonale samfunnet, og var det også under sovjet. Skjønner ikke hvordan du tenker at det er greit for Russland å sette militærbaser der og dele ut statsborgerskap.

Du kan jo lese selv om hvordan en som levde i Sør-Ossetia opplevde situasjonen.

"After weeks of rising tensions and spurts of cross-border violence, Georgian President Mikheil Saakashvili went on television Aug. 7 and reassured South Ossetians that he was implementing a “unilateral and immediate cease-fire.

Within a few hours of Saakashvili’s televised appearance, the Georgian army launched a vicious assault on South Ossetia’s capital, Tskhinvali. I hid with my husband and my 86-year-old mother-in-law in my house, which shook with the explosions. During the occasional lull, I reached some friends and relatives by telephone. The news was horrifying. One of my colleagues’ relatives was killed by Georgian tanks. Alan, my young dentist, was blown to pieces by a rocket attack just outside his house.

But our trust cannot be rebuilt so easily. With one cynical move, Saakashvili threw a match on smoldering ethnic hatreds, distrust and misunderstanding. South Ossetians who lived their entire lives with Georgians, who were tied by marriage, friendship, geography, traditions and customs, are now convinced that they would have been annihilated if the Russians had not come to save their lives."

"An investigation (by the EU-commission) into last year’s Russia-Georgia war delivered a damning indictment of President Mikheil Saakashvili today, accusing Tbilisi of launching an indiscriminate artillery barrage on the city of Tskhinvali that started the war.

In more than 1,000 pages of analysis, documentation and witness statements, the most exhaustive inquiry into the five-day conflict dismissed Georgian claims that the artillery attack was in response to a Russian invasion, accused both sides of violations of the laws of war, indicated that war crimes had been perpetrated against Georgian civilians and rejected Russian claims of “genocide” in the breakaway Georgian province of South Ossetia.

Fra LA Times og The Guardian.

Begge sider av denne krigen var skyldige. Er nok ikke så sort og hvitt her.

1 Like