Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det har kommet en hel del nye lover og regler om kjønn, rase, ytringsfrihet.

Og selv om mange av disse ikke har blitt lover på papiret (en hel del av de har det, men ikke de mest ekstreme), så har offentligge institusjoner omfavnet disse, og mange private selskaper har gjort det samme. Så om man er hvit, hetero og mann, så er man ikke akseptert, med mindre man går full “Woke”, og selv da er man ikke jevnbyrdig med de andre.

Det er en ukultur som har slått rot, som skal hevne alle overgrepene som hvite, heterofile, og da spesielt menn skal ha begått. Hverken jeg eller mine unger har begått noen som helst overgrep mot noen av de som anser seg som fornærmet, men likevel er vi mål, pga hudfarge, legning og kjønn…

Med drap tlbake på 1990 nivå, så er det mye enklere å trekke konklusjoner i at økonomien har aldri vært dårligere for de fattigste siden 1990, og at corona-pandemien er en sterk bidragsyter.

1 Like

Ola Nordmann betaler bl.a. skatt to ganger før han får lønnen sin utbetalt:
Arbeidsgiveravgift 14,1% (Lønnsskatt)
Lønnsskatt 23%
25% moms på varer / 12% på mat / 60% på drivstoff-her er det moms på avgiften
Boligskatt og avgifter / veiavgifter
EL-skatt
Listen fortsetter, kanskje jeg har hoppet over noen, hvem vet.
Men som du ser kommer man enkelt over 50%.

1 Like

Endelig, denne har jeg ventet på, men det var litt får motargumenter her.
Jeg kan jo si det slik, hva skjer hvis du tar bort oljeinntektene til Norge? En velferdsstat er ikke annet enn et “hyggeligere” begrep for sosialisme. Hvordan tror du det skal gå når folket stemmer på politikere som stadig lover mer og mer? Tror du politikeren som sier “her må det kuttes i pensjon, lønninger og arbeidsplasser” får noe særlig med stemmer?

Ovennevnte blir uansett irrelevant når staten først har blitt så stor som den er. Da forsvinner uansett valget om å kutte i statsbusjettet. Ettersom vi har et statlig, inflasjonsbasert pengesystem, så kan man ikke bare kutte i kostnader uten at dette får store deflatoriske ringvirkninger i økonomien.

Se hva som skjedde i Venezuela før landet kollapset, staten spiste opp hele lander. Det samme er nå i ferd med å skje i USA hvor de planlegger infrastrukturkostnader på 2 trillioner usd for å demre effekten av corona. Årene som ledet opp mot dette var ikke noen lyspunkt heller.

Sosialismens iboende egenskap sørger for at den til slutt fortærer seg selv, det er ingen vei utenom.
Så kan jo jeg stille et spørsmål helt til slutt, hva er det med sosialdemokratiet som skal hindre dette?

Jeg gidder rett og slett ikke dette barnehagenivået.

Det er overhodet ikke noen paralleller å trekke mellom Venezuela og norden, det er bare retorikk fra fox news

Oljepengene har vi. Det fremste eksempelet på at sosialdemokrati med markedsøkonomi er genialt. Hvor mye bedre hadde det vært om oljeressursene ble privatisert på syttitallet?

8 Likes

Jeg skal ikke utbrodere denne så mye mer ser jeg, så jeg sier bare; gi det litt tid så får du svaret.
image

De fleste vil si man har vanvittig mye mer frihet i Norge per 2021 enn i USA per 2021.

USA er et vanstyrt obligarki der demokratiet styres av super PACS, hva slags “freedom” er det?

7 Likes

Vi ser jo hvordan USA utviklet seg forrige gang de virkelig kjørte på med infrastrukturprosjekter på 30-tallet, det ble rene kommuniststaten!

1 Like

@Christian “A vast amount of our physical and cultural infrastructure went up between 1933 and 1940,” said Robert Leighninger, author of Long-range Public Investment: The Forgotten Legacy of the New Deal . “To paraphrase Winston Churchill, never in our history has so much been built for so many in so little time and been so thoroughly forgotten.”

Historien gjentar seg, selv om Biden nå jobber prevantivt for å unngå en uungåelig krise :slightly_smiling_face:

dette blir bare for dumt…og det sagt av meg :sweat_smile:

4 Likes

skulle ikke forundre meg om Norge var ett av de fire vestlige landene som stemte for dette

5 Likes

Er temmelig stille fra søppelgjengen som leder Norge rundt dette, så det kan man nok være temmelig sikker på.

1 Like

Det spørs hva FN /USA/ EU mener,-Norge kommer alltids hinkende etter i offisielle meninger… :expressionless:

Sakte men sikkert begynner konturene av Suedi-Arabia å tone frem…

1 Like

Da var krigen i gang: “Festen til de rike er snart slutt!”
Hva er det disse rikingene gjør som provoserer Lysbakken slik?

“Lysbakken sier at SV vil ha 500 nye helsesykepleiere på skolene.”
Er det noe grunnleggende feil med offentlige skolers håndtering av elever når man ser et slikt behov?

“Lysbakken sier at SV vil prioritere to nye reformer: Tannhelse til en «rimelig pris» for alle…”
Dårligere tjenester til høyere priser for alle, jippi…

“– Vi skal legge om skattesystemet sånn at prisveksten dempes og det lønner seg mindre for de rike å putte penger i eiendom. Og vi skal ha en nasjonal boligplan for å sørge for at det bygges nok og riktig, sier Lysbakken.”
Huffameg, frie marked trenger åpenbart rettledning av politikeres altomfattende og grenseløse kunnskap om hvordan ting skal gjøres.

“Norge må få en samtykkelov for å styrke kvinners vern mot voldtekt og overgrep.”
Jente 16: “Jeg sa “Nei” til sex.”
Gutt 18: “Vi kysse.AVBRUTT
Dommer: 3 års fengsel og 2 års samfunnstjeneste…

:upside_down_face:

Tenk å fjerne fattigdom med et pennestrøk, det høres ekstremt mye mer tiltalende ut enn å gå ut i samfunnet og direkte gjøre noe som bidrar slik som rikingene, men disse vil han heller krige mot.
Ironien…

1 Like

Prøv igjen. Denne gangen uten ideologiske skylapper (som du beskylder Lysbakken for å ha på -kanskje det- men oh the irony) og litt mer substans? F.eks; hva er argumentene dine mot støtte til tannhelsetjenester på lik linje som andre helsetjenester? Eller er du i mot støtte til helsetjenester generelt kanskje? Det finnes jo definitivt mye spennende å snakke om her- om du tør å kikke litt utenfor den gode trygge bobla di der du selvfølgelig har rett (for det er viktig å ha rett, jeg skjønner jo det, herregud selvfølelsen må pleies, gud vite). Hva om mennesker ikke har råd til grunnleggende helsetjenester, tror du helt ærlig at fattigdom er et valg? Eller at et samfunn vil fungere bedre dersom egoisme belønnes? Bedre for hvem? Og du mener helt ærlig at det ikke er noen problemer for et demokrati om forskjeller øker? (Merk;her er det ikke en diskusjon OM forskjeller kan få eksistere, men hvilken grad av de som er bærekraftig- og den diskusjonen kan vi jo gjerne ta!). Et spennende spørsmål å stille seg kan jo f.eks være; vil et samfunn fungere godt dersom essensielle tjenester ikke subsidieres eller på andre måter sikres? Hvem skal ta de lavtlønnede jobbene–idealistene? Eller mener du at lavtlønnede, essensielle yrker automatisk vil få høye lønninger i et fritt marked (og hvem passer egentlig på at det skjer? Styret i aksjeselskapet som er oppriktig bekymret for den stakkars arbeidstakeren som bor i Singapore?) Argumentet om at et fritt marked fikser alt, er omtrent like naivt som å tro at ren planøkonomi fra ring 1 fikser alt. Men hey- om du mener at folk eeeegentlig ikke er like mye verdt og at det er innafor at folk dør av fattigdom, enten direkte eller indirekte, eller at makt/penger konsentreres hos noen få, så skjønner jeg jo greia… men ærlig talt, er ikke sosial-darwinisme (dårlig utkledd som nyliberalisme vel å merke) litt sånn 1930?

5 Likes

Hørt om linjeskift? :joy:

1 Like

Huff nei, og mange vanskelige ord var det der også (hva er sosial-darwinisme lizzom?). Beklager for det.

Den største andelen som har sosialhjelp som sin viktigste inntekt, er norskfødte med innvandrerforeldre. Hele 55 prosent i denne gruppen oppgir sosialhjelp som hovedinntektskilde, mot 40 prosent blant innvandrere og befolkningen ellers. Andelen faller hvis man korrigerer for alder.

1 Like