Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Tja, det vil jeg ikke si at Russland er. Men de er ikke alene skyldige.

Som jeg tror jeg har nevnt for deg tidligere: det trenger ikke å være enten/eller.

Da er det vel USA som truer nå da :rofl:

Sett fra Moskva truer USA definitivt, ja. Særlig ville et NATO-medlemskap for Ukraina blitt sett på som en trussel.

Hvordan støttet forresten USA “kuppet”?

Så vidt jeg vet utrustet ikke USA demonstrantene med våpen, og heller ikke stridstrening. Ikke deltok amerikanere i voldelige handlinger heller…

3 Likes

Hvis Putin hadde tatt Ukraina uten motstand ville Romania vært neste. Så Polen.
Jeg synes det var en god ide å stoppe Hitler også.

Dette er nok litt større faktor her enn du tror. Du kan snakke om dette påståtte kuppet, men du kommer ikke unna at bevegelsen hadde 80% støtte i Kiev og vest Ukraina, og at 328/450 politiske representanter stemte for å avsette regjeringen.

1 Like

Skal si jeg har ivrige motskribenter :smiley:

Jeg synes dette er et viktig og interessant tema å diskutere og jeg setter pris på engasjementet her, men tror jeg må ta en pause her nå, begynner nesten å gå utover både jobb og familie disse tekinvestor-diskusjonene, lol :stuck_out_tongue:

Har svart på dette i tidligere innlegg. Med fare for å gjenta meg selv, legger jeg ved denne artikkelen som går ganske grundig - og med gode kilder- igjennom hvordan USA støttet og var innblandet i kuppet: How and why the U.S. Government Perpetrated the 2014 Coup in Ukraine - Modern Diplomacy

Ikke meningen å fornærme deg her, men dette mener jeg er en utrolig svak/lavpannet analyse. I Romania er det nesten ingen russere, og det ville blitt svært kostbart å okkupere landet med liten til ingen nytte. I Polen er det også få russere, og det er også veldig mange polakker som misliker Russland pga Sovjet, også her ville det blitt en enorm oppgave å okkupere dette landet - og igjen med liten til ingen gevinst. Altså, situasjonen i Ukraina er svært særegen, og kan ikke sammenlignes med hverken Romania eller Polen.

Absolutt, det er jo nettopp det jeg har påpekt. Vest-Ukraina og Øst-Ukraina er forskjellig, og med forskjellige ønsker. Derfor er det viktig at dersom Ukraina skal være ett land - så må det ta hensyn til begge deler av landet, og interessene til begge parter. Nøytralitet er den beste måten å gjøre det på.

5 Likes

Det spiller ingen rolle hvor mange russere det er i Ukraina. Ukraina vil velge vesten. Prøv å forstå noe så enkelt !
At det er mange Pakistanere i Groruddalen betyr ikke at Pakistan kan annektere.

2 Likes

Dette blir siste gang fra meg: Som h3nk1 sa tidligere her:

…Ukraina er ikke et enhetlig land hverken språklig, historisk eller kulturelt.

Noen ønsker Vesten, andre ønsker Russland. Derfor er det viktig at Ukraina er nøytralt.

Men nå overlater jeg roret til noen andre her… :slight_smile:

Ukraina er1 land, og flertallet ønsker orientering mot vest !
Russere som elsker Putin kan flytte. Ingen holder dem igjen.
Slik Putin driver på vil enda flere ukrainere velge vesten.

Det er forresten enda flere folkegrupper i Russland.
Bør kanskje Russland splittes opp i et ti-talls nye land ?

4 Likes

Det var i forhold til navnet på nettsiden svært lite “diplomatisk språk” i artikkelen.

Jammen hadde de en imponerende samling “partnere”

Og jammen tar de til og med for seg kryptovaluta:

Omtrent alle varsellamper for “FN” blinker når jeg ser den siden.

08:32 Russland: – Trekker tilbake flere styrker nær Ukraina Flere stridsvogner og militære kjøretøy blir trukket tilbake fra grenseområdene til Ukraina, sier Russland.
– Et tog med personell og militært utstyr har returnert til deres permanente baser i Nizjnij Novgorod-regionen etter å ha fullført planlagte øvelser, heter det i en uttalelse fra det russiske forsvarsdepartementet fredag.

(NTB)

Spiller liten rolle om de trekker tilbake en brøkdel eller bare juger som sist. Putin velger å ha vesten som fiende og det må vi forholde oss til. Man møter ikke slike på halvveien. Man passer på at man alltid er teknologisk overlegen og viker ikke en tomme.
Putin forstår bare et sprog, det er ren makt.
Å true andre fredelige land er ikke akseptabelt. Derfor bør vesten allerede nå gradvis øke sanksjonene. Gasskjøp bør det aldri bli noe av.
Apple, Google, Twitter, Facebook m.fl bør tvinges til å stenge Russland ute. Om de ikke bøyer av bør man stenge de ute fra Swift og all handel. Helst burde man skru av alle brytere for hele internett.
Han driver bare faenskap. Ukraina, flyktninger mot Polen, Krim, cyber, truer med atomkrig etc etc.
Gjør som Reagan gjorde med Sovjet. Gi dem klar beskjed om at de aldri kan vinne.

6 Likes

Ukraina var ikke nøytralt, det var styrt av en Russiskvennlig president og de hadde en forsvarsminister som jobbet aktivt for å bygge ned forsvaret ( faktisk flere av dem over tid).

Samtidig ble landets økonomi plyndret av Putin vennlige oligarker.

Bra for Putin ikke bra for innbyggerene. Men de vant, på tross av at Putin sendte leiemordere for å skyte og drepe demonstranter.

Det demokratisk kupp mot et diktatorisk regime proppet opp av russland og putin.

Synd det samme feilet i både hviterussland og kazaksthan.

3 Likes

Hva har du egentlig imot Russland?

Ingenting, bare de slutter med alt faenskapet.
Heldigvis ser det ut som om USA og NATO ikke viker en tomme.
Stoltenberg overrasker positivt.

7 Likes

Styrkerulleringer, med gratis propaganda attåt

1 Like

Russland rapporterer om en nært forestående invasjon fra Ukraina på Donbass, og starter evakuering av hundretusener av sivile.

Så da blir det ord mot ord om hvem som planlegger en offensiv operasjon. Får håpe OSCE har nok observatører der nede og kan rapportere om hva som faktisk skjer, og hvem som gjør hva.

1 Like

Siden Ukraina ikke har stilt opp tropper mens Putin har. Så er det jo ikke så mye tvil.

Kommer nok en russisk innvasjon av Donbas ila helgen.

Kilde på det?