Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Søk dekning Prto. Det ryktes at Svalbard skal invadere fastlandet i helga

Ja her er kildene på alle troppene ukraina har stilt opp :

Finner ingen kilder på at Ukraina har stilt opp tropper, selv åpne tjenester for satelittbilder og slik finner noe som tyder på det.

Du mener Ukraina ikke har tropper på grensen i Donbass? Hvordan kan det da være trefninger mellom partene? Det er klart at de har tropper der. Spørsmålet er hvor mange, og i forhold til de russiske troppene.

Et kjapt googlesøk og jeg fant en påstand fra Russland om at de hadde 125 000 mann der 1. desember. Det finnes sikkert noen mer objektive kilder på dette om man leter, jeg besitter ikke svaret. Men at de har tropper der er ganske sikkert. Om det er nok til å gjøre en offensiv i Donbass er heller ikke utenkelig. Og at det finnes motiver fra ukrainsk hold om å ta Donbass er heller ikke tvilsomt.

Det jeg mener er at Ukraina ikke har stilt opp ekstra styrker for å kunne gjøre en innvasjon. Med tanke på at de beskytter landet sitt mot russiske leiesoldater så har de alltid styrker til å forsvare grensen.

Russlands oppbygning er godt dokumentert med satelitt bilder og annet materialet som også er tilgjengelig for alle. Russland sin påstand kommer uten noe slik dokumentasjon. Rart?

Dette er godt mulig, men hva baserer du antagelsen på? Hvor mange tropper har de der? 10 000? 100 000? Og hvor mange er nok til å gjøre en invasjon av Donbass?

Jeg mener man prinsipielt ikke på forhånd kan avvise muligheten for at Ukraina går til angrep på Donbass og invaderer Donbass. Ukraina mener det tross alt er deres landområde. Og jeg antar at de fleste i Vesten ikke ville fordømt Ukraina for å gjøre det, nettopp på grunn av at mange (de fleste?) i Vesten er enig med Ukraina at de har rett på å kontrollere området.

Du mener jo så mye rart.
Russland har nå økt fra 150.000 til 190.000 og kaller det en reduksjon :slight_smile:

2 Likes

Ukraina totalt har 215.000 soldater, som skal beskytte alle grense dems. Sist jeg sjekket var også Donbas ukrainsk territorium, så om de faktisk ville invadere og kaste ut russiske leiesoldater så har de lov til det.

Frontlinjen går faktisk et stykke inne i donbas etter at de russike soldatene feilet å ta hele området sist gang. Målet var vel faktisk å få landområdet helt til Krim.

5 Likes

Det er nettopp det mange i Vesten mener (trolig med unntak av de som anerkjenner Minsk-avtalen). Og ukrainske myndigheter mener det samme.

Ukraina har altså 215 000 soldater som skal beskytte alle grensene dems. (Jeg har hørt 250’). De har trolig en konsentrasjon rundt Donbass. Dette i seg selv utelukker ikke påstanden fra russisk side om at de har rundt 100’+ der.

Russland har mellom 100-150, og bamse sier 190’ rundt ukrainas grenser. Men ikke i selve Donbass.

På bakgrunn av dette mener jeg at man ikke på forhånd kan avvise muligheten for et ukrainsk angrep på Donbass.

1 Like

Russland har ingeting i et annet land å gjøre. Er det vanskelig å forstå ?

Nå var det ikke det vi diskuterte her. Og uansett hva man mener om den saken, så er det ikke irrelevant hvem som starter en offensiv.

Dessuten, jeg har ikke sagt at Ukraina kommer til å gjøre det. Men jeg mener det blir feil å på forhånd avvise det, ettersom 1) de mener de har lov til det, og får trolig støtte fra flere i Vesten til det, og 2) det er ikke utenkelig at de har nok styrker til å gjennomføre det.

Jeg skjønner hvorfor du vil unngå det temaet, ja.
Men det er faktisk det alt dreier seg om.
Get the fuck out !

Det har ingen hensikt å diskutere med russerne som dukker opp her i tråden. Den forrige ble kastet ut pga. ugler i mosen.

Det er uansett godt å se folk jeg har plassert på hele det politiske spekteret (og langt fra meg selv) i tråden som enes om at Putin må settes på plass denne gangen.

6 Likes

Det er kun 1 nyanse. Dere har ingenting i Ukraina å gjøre !

Dette er diskutert opp og ned i mente av flere skribenter her på tråden, og jeg ser ikke det som formålstjenlig å diskutere det mer. Det jeg mener er at det er flere nyanser til konflikten, mens du og enkelte mener det er svart-hvitt. Greit nok.

Med glede, takk for meg. Og takk for bidragene til andre her på tråden, jeg har lært mye, både av de jeg har vært enig med, og de jeg har vært uenige med.

Dersom Ukraina i den nærmeste tiden skulle forsøke å gjenerobre kontrollen over Donbass - i en situasjon der det ville være den rene invitasjonen til en russisk motoffensiv - ja da mister Ukraina mye av støtten og sympatien i Vesten. Og et Nato-medlemskap ville da være enda lenger unna.

Nå er det mye som ikke virker logisk ved første øyekast, og heller ikke ved de påfølgende. Dersom Ukraina går til storangrep i øst, vil det bryte fullstendig med Natos argumentasjon og propaganda. Har veldig liten tro på at Ukraina velger å sette Nato i en sånn forlegenhet.

Denne videoen setter konflikten i en geopolitisk kontekst og forsøker å forklare hvordan det ser ut fra Russland og hva slags ideologi de baserer seg på:

Du skal ha for innsatsen i å prøve å få blinde folk med skylapper til å utvide det smale «gangsynet». Jeg har lest alt, men gidder ikke diskutere med slike folk.
Men det er slik det har blitt siste årene, steile fronter over alt, godt hjulpet av msm, som tydeligvis (fortsatt) har balletak på store deler av befolkningen, utrolig nok…

Jeg kunne f.eks linket til en av Rand sine «analyser» (les føringer for utenrikspolitikken) fra ca 3 år tilbake, på ca 300 sider, som ligger åpent på nett, hvor det står i klartekst det som har skjedd i etterkant av «analysen», inkl dagens ukraina, og fjorårets Kaukasus og hvite-Russland.

Men det gidder jeg ikke, da det ville krevd for mye av enkelte.

Takk igjen for innsatsen.

3 Likes

I all den tid alle påstår at det ikke var/skal bli dem, så kan vi aldri vite helt sikkert hvem som faktisk startet. Dette er en utvikling som har eskalert over veldig lang tid med små kamper her og der, og anekteringen av Krim som hittil største hendelse. Kommer nok fler så lenge USA og Russland har egeninteresser i området. Proxy-krigenes tid er dessverre ikke over enda, selv om det har dabbet av litt i midtøsten.

Meanwhile får Kina 0 oppmerksomhet for sine framstøt i øst og Afrika. Er nok de som vil komme ut som vinneren av denne situasjonen, uten å delta.

Aftenposten viser til en analyse av krater rundt barnehargen som ble truffet at artilleriet kom fra posisjonen til de pro-russiske separatistene (det er en hel twittertråd hvis man trykker seg inn):

Vi vet jo alle svaret på det. Russland startet i 2014 og må kastes på hue og rævva ut igjen.

4 Likes