Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Russland har også sagt at de trekker tilbake styrker men så gjorde de det motsatte. Dette er tullete og et siste skrik fra Putin. Han er i ferd med å miste sine velgere og svekkes i Russlands politikk for hver dag som går. Han ønsker kun å oppnå en heltestatus av dette og vise hvor langt han klarer å presse vesten og NATO, slik at han gjenreiser tillit blant russiske folk. Det er mange her i Norge som tror at Norge har klasseskiller, da kan dere reise til Russland å se der. Det er verre enn i USA, mye verre. Demokrati og samhold vil seire, Putin vil tape.

3 Likes

Tror du misforstår meg. Det som skjer er er en kakafoni av udokumenterte påstander i en ekstremt volatil situasjon. Vi er fattige tilskuere av et geopolitisk spill vi ikke har sett maken til på lang, lang tid. Og det er svært bekymringsverdig.

3 Likes

…og som vi bare må gi opp å forstå noe av og få et inntrykk av hvor tar veien?

Vil heldigvis tro at det ikke finnes en form for provokasjon som kan få Russerne til å ta marsjere helt til Kiev.

Informativ artikkel. Ukrainas rakettstyrke er på papiret absolutt ikke ubetydelig.

The Ukrainian military’s primary deep-strike capability comes from its arsenal of 90 Tochka-U (NATO codename SS-21 Scarab-B) tactical ballistic missiles, mounted on a 6×6 truck. These have a range of 120 kilometers (75 miles).
In 2015-2016, just three successful Tochka strikes carried out by Houthi rebels killed 300-400 personnel from a Saudi-led military coalition and destroyed dozens of vehicles, including a main battle tank and Apache helicopters.

Ukraine also has developed a 300-mm Vilkha (“Alder”) rocket-artillery evolved from the Russian BM-30 Smerch, including an extend-range Vilkha-M variant that can reach 75 miles (120 km). Each truck can carry 12 missiles it can launch in under a minute

Vi er prisgitt informasjon som er i all hovedsak er politisk og nøye kultivert. Jeg sier bare det jeg sier fordi alt tyder nå på en form for «krigsutbrudd». Og det er svært bekymringsverdig.

Jeg trodde ikke det skulle gå så langt. Det handler ikke om jeg eller andre har rett eller galt.

Det er bare et klassisk tilfelle av shit before the storm.

3 Likes

Dette scenarioet varslet jo russerne for flere dager siden:

Vi skal aldeles ikke gi opp å forstå. Men historien tilsier at vi tar feil alle som en i analysene våre i en så uoversiktlig situasjon. Denne tråden har vært svært god, og nå får vi se hvordan det spiller seg ut.

Fasit får vi neppe før noen år frem i tid.

Hvis vi ikke bombes tilbake i steinalderen da :stuck_out_tongue:

Jeg har jod-tabletten lett tilgjengelig! :wink:

Den er fin

En amerikansk drone som er synlig på denne tjenesten? Veldig merkelig.

Men ja, ser den selv.

DN hadde for en tid tilbake en da veldig aktuell artikkel om hvordan russerne fabrikerte info om skipstrafikk.

Den er synlig for verden fordi amerikanerne vil den skal være det. Da slår de simpelthen på transponderen.

Eller den er synlig fordi Russerne vil at den skal være synlig (og den muligens ikke eksisterer, eller flyr der)

Tror den må ha på transponder på lik linje med andre fly for å følge luftfartsloven og kanskje ikke krasje.
Ingen grunn for den å gjøre det vanskelig når den med all sannsylighet er invitert inn.
RQ4 typen er kun laget til overvåkning kan ikke bære våpen, men den jobber overdrive i Ukraina for tiden.

Edit: leste feil :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hater å måtte gå inn i helgen å tenke på Bidens har dekket bordet for bjørnefest med russisk kaviar på mandag. Porteføljen min er i nok trøbbel som det er :expressionless:
Tror ikke det bryter ut krig med det første. Putin skal ut å se over øvelser personlig og USA og Russland møtes igjen til nye samtaler i neste uke.

1 Like

Dette er nok siste krampetrekningen før det blir en slags diplomatisk enighet ila neste uke. Hva har Russland å tjene på å starte en invasjon og kald krig med de konsekvensene det medfører for dem? De vil møte en del motstand som det er fra Ukraina. Blinken og Lavrov møtes neste uke.

3 Likes

Det som er sikkert er at oljeprisen kommer til å gå opp mens oljeselskapene går ned! Og så går de enda mer ned når det blir de-eskalering pga fall i oljepris :sweat_smile:

1 Like