Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Minsk-Avtalen omfatter ikke Krim.

Og RU okkuperer ikke donbass. Men Minsk-avtalen krever at RU reduserer innblanding der. Dog inngår dette som nevnt i en viss kronologisk rekkefølge.

Ukraina er neppe enig med deg om at Ru ikke okkuperer Donbass.
Dessuten må man være ganske partisk hvis kronologisk ikke starter med okkupanten.
Ikke bare det, nå truer de hele Ukraina.

1 Like

RUSSIAN DEFENCE MINISTER SAYS UKRAINE MAY BE PREPARING TO TRY TO TAKE BACK BREAKAWAY REGIONS BY FORCE

Er vel ingen tvil om at russland kommer til å sende styrker inn i Donbas for å sørge for at lojaliteten er der den skal være. Samtidig annekterer de området.

image

3 Likes

MOEX er snart nede på Covid-bunnen mars 2020

Joda nordmenn og svensker er kanskje også “samme folk” men om de begynner å snakke om samme nasjon igjen blir det fort krag jørgensen og skarpt.

7 % av ukrainerne ønsker forening til én stat ifølge sosiologi instituttet i Kiev. altså ikke engang majortiteten av Russerne som utgjør 17% ønsker gjenforening slik som Putin.
Det er ingen grunn til å benekte Putins syn på på Ukraina. Han brukte hele essayet på forklare hvorfor Ukraina er kunstig og egentlig er bare russisk.

Mannen Putin følte passet godt som rådgiver på Ukraina og Donabass har uttalt at Ukrainsk etnisitet er en mental lidelse og at Ukraina som nasjon ikke finnes. En type som står bak sitatet:

“tvang til broderlige forhold med makt er den eneste metoden som historisk har bevist sin effektivitet i ukrainsk retning. Jeg tror ikke at en annen vil bli oppfunnet”

5 Likes

Kunstig kanskje, ja, og det kan jo man argumentere utfra rent historisk også. Men at han sier Ukraina egentlig bare er russisk, uenig. Og at dette betyr at han egentlig vil annektere hele Ukraina, helt uenig.

Du kan for øvrig sammenligne Putins essay med Timoshenkos uttalelse som jeg delte over.

Del forresten gjerne kilde på det siste sitatet der.

Mandag sammenkalte den russiske presidenten til et møte for å diskutere Dumaens forslag om å anerkjenne de separatistkontrollerte områdene i Øst-Ukraina som uavhengige.

Ifølge Putin blir forslaget fra Dumaen om å anerkjenne Donetsk og Luhansk som uavhengige, nå vurdert i Kreml. De to utbryterregionene har siden 2014 vært kontrollert av russiskstøttede separatister, som har ligget i krig med ukrainske regjeringsstyrker.

image

Krim er nederst der.

Så, Russland invaderer for å “beskytte” Luhansk og Donetsk.

image

Språk-kart: jo mørkere, jo høyere prosentandel snakker russisk. Forenklet:

Hvis Putin velger å invadere for å anerkjenne en “utbryter-Russisk-republikk” eller noe sånt i Ukraina, så ser jeg for meg at de forsøker å bryte opp Ukraina i en sentrum-vestlig del, og en østlig-sør-østlig del. Og at Russland forsøker å annektere noe sånt som dette:

(amatørtegning, som ikke matcher provinsene 100%).

Så er ikke jeg tankeleser. Men det er noe sånt jeg ser for meg HVIS det blir invasjon.

ps: dette har ingenting med moralpolitikk, hvem som har retten på sin side, osv. Jeg ser bare på realpolitikken i situasjonen som interessant å diskutere.

10 Likes

What do you think about Ukraine, about its prospects, about future relations with Russia?

There is no Ukraine. There is Ukrainianism. That is, a specific mental disorder. Surprisingly brought to the extreme degree passion for ethnography. Such bloody lore. Muddle instead of the state. There is borscht, Bandera, bandura. But there is no nation. There is a pamphlet called “Samostiyna Ukraine”, but there is no Ukraine. The only question is, does Ukraine no longer exist, or does it not exist yet?

Oddly enough, I’m an optimist. That is, I think that Ukraine does not exist yet. But over time, it will still be. Khokhols guys are stubborn, they will do it. However, what kind of Ukraine it will be, within what borders it will exist, and even, perhaps, how many Ukraines there will be are open questions. And one way or another, Russia will have to participate in resolving these issues.

Relations with Ukraine have never been easy, even when Ukraine was part of Russia. Ukraine has always been troublesome for the imperial and Soviet bureaucracy. Either Ataman Polubotok will let you down, then the Westerners will go over to Hitler. Forced coercion into fraternal relations is the only method that has historically proven effective in the Ukrainian direction. I do not think that any other will be invented.

What is Donbass for you?

Donbass is not something for me, but who. People first. Wonderful people. Zakharchenko, Khodakovsky, Borodai, Pinchuk, Bolotov, Bezler, Tolstykh… Many others. Sorry for not listing everyone. And I don’t have the right to name them all. And that he named the living on a par with the dead. They are real warriors. They do not, of course, need to be idealized. War attracts different people. War is a murky, dreary business. But necessary. They took on this hard work. And they did it.

In the Donbass, there, after all, life in civilian life is not sugar. All its inhabitants have gone through severe trials. And now it’s not easy. They are all heroes. As there are cities-heroes, so there are all the people-heroes.

Will Donbass return to Ukraine?

I don’t have a strong enough imagination to imagine that. Donbass does not deserve such humiliation. Ukraine does not deserve such an honor.

1 Like

Ah, han her

Skuffet over vinklingen, som dessverre også fra Al Jazeera er vestlig vridd - lite livevisning fra Russlands sikkerhetsråd, mye snakk om Russlands propaganda og ingenting om vestlig sides tilsvarende taktikker.

Mange har forutsett falsk-flagg taktikk, at amerikansk etterretning, ikke Russland, som evt kommer til å stå bak slike handlinger på Russlands side.

Igjen: vi kan ikke stole på det som blir sagt i nyhetene! De som intervjues er farget av den informasjonen de er fremlagt, ikke av helhetsbildet.

Live her med direkte oversettelse:

Ellers takk for fine kart fra @anon80503862 og realpolitiske tanker

2 Likes

Hva mener du med dette konkret?

Jepp. Han som har hatt svært høye posisjoner innen den russiske regjeringen i 20 år og vært rådgiver for Putin på Ukraina i siste halvdel av dem.

1 Like

Propagandaen er ikke helt på topp i denne “livesendingen”.

Lol hvis det stemmer. Men så ingen screenshot av den angivelige klokken der?

Tror jeg fant bilde:

Tja, litt vanskelig å slå fast hva klokken faktisk viser.

At vestlig media forklarer Ukrainsk angrep på Russland med falsk-flagg taktikk fra Russlands side, men at verken Russland eller Ukraina står bak.

Bildet fra samme twitter feed. Er ganske sykt i såfall.

1 Like

Det var da godt…