Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

hvordan avfeier jeg kapitalisme? jeg avfeier US… (litt)
Det er lett å postulere at svakhetene oppstår når du får fragmenterte og tungt byråkratiske enheter. (som amerikansk helse og fengselsvesen)

Så jeg mente å få frem at å invitere til lignende systemer for tannhelse, når vi allerede har et rimelig velfungerende system for helsevesen var en litt dårlig ide.

Ang korrupsjon så er det ofte et symptom på system ineffektivitet. Hadde alt fungert så det føltes rettferdig og velsmurt, så hadde korrupsjon hatt langt mindre spillerom, Tenkt dårlig betalt jobb som offentlig tjeneste"person" at de MÅ ha alternative inntektskilder, eller tungrodd byråkrati, billigere/økonomisk mer effektivt å smøre en byråkrat enn det er å vente på the red tape. (som fører til at de som ikke smører må vente enda lengere, som gjør at korrupsjon forsterkes)

1 Like

Jeg vet ikke helt hvor du vil her? Mener du vi burde stoppe å kreve inn skatter og avgifter og skaffe oss et desentralisert pengesystem slik at de kapitalistiske kreftene gjør at vi får billigere tannhelse? :see_no_evil:

Det “første” som skjer hvis man har et marked uten regulering er at man får defakto* monopoler. Noen kjøper opp alle barnehagene og så setter de opp prisene litt så de tjener bedre. Hvis du prøver å starte din egen barnehage som er litt billigere, så setter de bare ned prisene på barnehagene som er i nærheten så du går konk. Fritt og kapitalistisk!

*Det er kanskje 2-3 selskaper med forskjellige eiere, men de gjør nok bare en avtale seg i mellom om hvilke områder de skal ha, så slipper de å konkurrere med hverandre.

Insinuerer du at kapitalismen er svak for kartell virksomhet? :eyes: :face_with_raised_eyebrow: :rofl:

Ja, det mener jeg. Uten statlig regulering, eller med svak statlig regulering, så får man monopoler, duopoler eller kartellvirksomhet. Hvorfor konkurrere når du kan samarbeide? :slight_smile:

Her er et fint eksempel: Boligalarm: - Varsler historisk milliard-søksmål

1 Like

Herre gud hva er det som har skjedd med ungdommen i dette landet.

Makan til snusfornuftige streitinger. Skulle tro det var kristenrussen sine russeknuter.

Hvorfor denne trangen til å sammenligne tannbehandling med helsetjenester. Tannbehandling er i stor grad et kosmetisk prosjekt og er et behov som først og fremst melder seg hvis man har gitt faen i tennene inntil de ryker. Skal man også tilby gratis ansiktsløft til dem som har ligget i sola for lenge eller hengitt seg til røykens gleder. Tvertimot burde man vel gått motsatt vei og kanskje innført egenandel på helsetjenester på dem som pådrar seg f.eks. Diabetes 2 og mye annet rart pga av fedme. Jeg har selv en ekstraordinær sterk appetitt (kan spise tørr hvetekli alene), men sørger likevel for ikke å spise mer enn det kroppen trenger. Det er regelrett tøys at dette er noe det ikke er mulig for alle å ha full kontroll på.

Usikker på om det hadde hett tannbehandling hvis det var et kosmetisk prosjekt…tannkosmetikk, kanskje?

Forstår på ingen som helst måte hvordan dere kan mene at tannbehandling skiller seg vesentlig fra helsetjenester. Begge deler har en betydelig arvelig- og genetisk komponent, er miljøavhengig, påvirkes av finansiell situasjon, er resultat av hvordan man tar vare på seg selv (og dermed også overrepresentert av folk som av ulike grunner ikke evner dette). Ikke minst, hvorfor er tannlegebehandling bare kosmetisk?

Samtidig sier du at du har “en ekstraordinær sterk appetitt”, som er et utsagn jeg aldri har hørt før, på tross av utdanning innen både ernæring og medisin. Jeg forstår hva du mener, men samtidig er dette en ganske bastant uttalelse når du tydeligvis ikke har stor innsikt i temaet.
Når du selv har greid å diagnostisere deg med denne “lidelsen”, så anerkjenner du jo samtidig at det finnes faktorer som påvirker hvor enkelt det er for en person å holde vekta.

Hva gjør deg i stand til å sammenligne at din situasjon er like komplisert som personer som overspiser grunner traumer og helt andre psykologiske- og fysiologiske forutsetninger enn deg? Kanskje den selvbeherskelsen du selv mener du utviser, egentlig fordrer en viljestyrke langt under hva andre må ha for å ikke legge på seg, og at du således egentlig scorer svært dårlig på den kvaliteten?

Jeg har vært i situasjoner hvor jeg knapt nok har orket å pusse tenner ukentlig. Samtidig har jeg store deler av livet trenet 6-7 ganger i uka og levd eksemplarisk med hensyn til kosthold, trening og selvpleie. Det sistnevnte her har ikke krevd noe mer av meg enn den første situasjonen, da hvordan man behandler seg selv ofte henger veldig sammen med andre faktorer enn viljestyrke.

6 Likes

Flott for deg at du har kontroll på det, gratulerer :slight_smile: La oss heller se på realitetene enn moralske synspunkter:

Vi har en god del personer som lider av tannplager og som ikke har råd til å gjøre noe med det. Skal vi bidra fra felleskassen sånn at disse kan fungere optimalt igjen, eller skal vi la de være ineffektive medborgere. Jeg tror personlig samfunnet går i pluss på å inkludere tannhelse i dette.

Tenker ikke man skal få kosmetisk støtte, men at man skal få helsebringende støtte.

4 Likes

Dette er jo ikke sant. Ja, tennene blir ødelagt om man ikke pusser dem, men mange av de største utgiftene til tannhelse er bare lotteri med genetikk.

For min egen del har jeg hatt tenner som har vokst på feil sted (ikke synlig - ikke kosmetisk, bare vondt for kropp og lommebok) og visdomstann som har vokst helt feil vei og krevde kirurgi av spesialist. På det siste var noe dekket av det offentlige fordi det bikket over fra tannhelse til “vanlig” helse. På den annen side er jeg heldig og får ikke hull i tennene.

2 Likes

Ingen grunn til å være usikker på det. Du skjønner sikkert forskjell på ansiktsløft og en omgang med pudderkvasten. Begge deler har kosmetisk formål, men er ikke like inngripende. På samme måte kan man f.eks. velge å bleke tennene, men man kan også velge å montere falsetter eller sett på en krone. Formålet er fortsatt det samme, men prisen, varigheten osv. vil være svært forskjellig.

Husk at SV har ikke sagt noe som helst om at tiltaket skulle begrenses til medisinske problemer med tennene som følge av medfødte svakheter. En utvidelse av dagens dekning kunne sikkert vært aktuell, og så kan man jo trekke fra litt i det som dekkes av helsetjenester for øvrig.
Nå er det uansett ikke slik at staten er ment å skulle dekke opp for genetiske svakheter vi har. Jeg kan f.eks. ikke kreve gratis danseskole fordi jeg ikke har særlig talent for dans. Har jeg for mange defekter til at jentene samler seg rundt meg så kan jeg ikke pålegge staten å sørge for at jeg får samme sjarme som de som tiltrekker jentene som fluepapir. Livet er selvsagt urettferdig slik , men det faller langt utenfor statens oppgave å gjøre oss alle like uansett utgangspunkt. At mine barn flyter gjennom skolen med gode karakterer nesten uten å ha åpnet en bok er selvfølgelig irriterende for mange andre foreldre, men det ville ganske enkelt vært meningsløst om staten skulle sørge for at alle uansett utgangspunkt skulle kunne oppnå det de ønsker seg. Idag er det heldigvis slik at alle har muligheten til å skaffe seg et liv som de som lever de fleste andre steder (og ikke minst i tidligere tider) ville misunne oss ettertrykkelig.

Så vidt meg bekjent så har vel alle med store tannproblemer muligheten til å få satt inn proteser (gebiss), og det er vel noe staten gir støtte til. Min mor hadde gebiss både opp og nede, men jeg kan forsikre deg om at hun slett ikke var noen ineffektiv medborger av den grunn. Skjønner ganske enkelt ikke hvilke underlige synspunkter dere kommer opp med.

Første 2 vil nok falle innunder kategori “kosmetisk”, mens sistnevnte sannsynligvis ville kvalifisert til “behandling”. Jeg tror at diskusjonen er knyttet til “behandling” på lik linje med øvrige helsetjenester som går via statsbudsjettet. Kosmetisk behandling faller i denne sammenheng utenfor, både vedr. helsetjenester og tannbehandling.

Kjapt google-søk estimerte i 2019 forslaget om “gratis” tannbehandling til 12mrd pr år. Ofte når man begynner å regne på samfunnsmessige gevinster, så viser det seg at man går i pluss ved å bruke litt penger på et godt formål. Om det ville være tilfelle her aner jeg ikke, men jeg synes så absolutt diskusjonen om å inkludere tannbehandling i helsetjenester er legitim.

5 Likes

Jeg tror nok ikke forslaget innebærer støtte til kosmetiske tiltak i noen større omfang enn det som tilbys av offentlig helsevesen.

1 Like

Se for deg at du har 18431kr på konto, neste lønning på 20.000 kommer om 14 dager hvor 12000 går til faste utgifter. Du har ikke mer spart opp fordi du måtte reparere bilen du bruker til jobb forrige måned og da gikk de siste sparepengene. Du har hatt en visdomstann som har vokst sjevt en god stund og trykker mot hele tannraden, men det er først nå det skaper smerte. Operasjon koster 15000kr. Hvordan skal de klare å få det inn i sitt budsjett uten å risikere å ikke ha penger til andre viktige ting?

Bare som et eksempel. Det er sånne folk jeg tenker man bør hjelpe, skjønner ikke helt at det er vanskelig å se at det kan ha positive effekter å lette børen litt for den gruppen i stedet for å rive ut 20+ sunne tenner for å sette inn gebiss på en 30 åring…

6 Likes

Problemet du beskriver burde vel komme inn under medisinske problemer selv om problemet tilfeldigvis sitter i munnen. Der man ikke kan skylde på manglende tannstell burde det ikke være noe problem å legge det inn under medisinsk behandling (hvis det ikke er slik allerede).
Andre ting, som medfødt skjev tannstilling er et kosmetisk problem, og bør bare gis støtte til hvis det er så påtagelig at det kvalifiserer som et alvorlig psykologisk problem.

Det viktige bør jo være hva som er årsaken til at man trenger en krone, og hva som er hensikten med den. Noen (som min tante) fikk aldri voksentenner på et par steder, og fikk satt inn krone. Det er tilfeller som bør kvalifisere til gratis behandling. At en tann har råtnet eller at man ønsker seg en hvit tann kan ikke kvalifisere til det samme.

1 Like

Det er et høyst urent farvann om helsevesenet skulle begynne å navigere mellom selvpåførte lidelser og uhell, ulykker, eller rett og slett genetisk uflaks.
Forleden dag meldte NRK at mellom 20 og 30 prosent av innleggelser i norske sykehus skyldes sykdom knyttet til alkohol. I tillegg kommer alt annet livsstilsrelatert.
En dårlig tannhygiene er i prinsippet ikke særlig annerledes.

Rent kosmetiske inngrep betaler man for i dag, enten det inngrepet ligger utenfor, nedenfor eller innenfor munnhulen.

4 Likes

Det pågår visstnok en “forensic audit” av stemmesedlene i Arizona. Blir spennende å se hva som kommer ut av dette, men har ikke lest noe særlig om det i MSM. Burde jo ligge en del nyhetsverdi her i grunn.

2 Likes