Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Han har ikke endret noen grenser ved at han anerkjenner de ukrainske regionene som uavhengige republikker.

1 Like

Forklar

Du er klar over at det er russere som bor i nevnte (utbryter-)regioner, som snakker russisk? Som har vært mange år i konflikt med Kiev? Jeg sier ikke at det er rett det som skjer, men det er virkelig ikke uventet.

1 Like

Hvis jeg anerkjenner Kolahalvøya som selvstendig har jeg ikke endret noen landegrenser. Skjønte du det nå?

2 Likes

Det vil bety at man endrer grenser i et land uten at myndighetene i dette landet er med på det, sier Godzimirski til NRK.

Du er klar over at det er ukrainere, som har blitt påtvunget russisk pass for å fortsatt få ulike stønader som bor i regionene. Er tross alt en grunn til at krigen mot kiev i stor grad er utkjempet med leiesoldater fra russland og ikke lokale helter som “hater” kiev.

Alle skjønner jo at Russland nå annerkjenne for å så si at de må sende inn fredsbevarende soldater for å hindre “grusomme” overgrep fra kiev som i stor grad ikke eksisterer.
( utenom noen drone angrep på leiesoldater som nok er kjipt for Moskva fordi det gjør at prisene på leiesoldater øker da faren for å dø øker drastisk).

7 Likes

Hva om jeg ikke er enig i det, -eller resten av verden?

Med mindre du har skapt en seperatistbevegelse og har total kontroll over området. En anerkjenning vil da bety spiker i kista for håp om gjenforening til moderlandet.

Putin holder nå live briefing og går atter en gang i dybden om hvorfor han syntes grensen til Ukraina etter Sovjet var urettmessig :expressionless:

3 Likes

Vet ikke helt hva jeg skal svare til dette. Vi har et helt ulikt syn på denne konflikten (og mye annet mistenker jeg).

2 Likes

Dersom eneste alternativ var stor grad av selvstyre, så er jo ikke avstanden til opprettelse av egen stat i realiteten så stor? En bedre løsning enn en endeløs borgerkrig?
Nå har jo Russland mindre grunn til innblanding i resten av Ukraina.

2 Likes

Ja, da kan jo Nato nøye seg med å ta bare Kolahalvøya, ikke resten av Russland.
Årsaken til «borgerkrigen» er Russland.

1 Like

Det er neppe bare land i Vesten som følger utviklingen i Ukraina med argusøyne. Alle land med frigjøringsbevegelser i områder/regioner/provinser misliker trolig sterkt dette bruddet på Folkeretten. Ikke minst blir det interessant å høre Kinas reaksjoner.

2 Likes

Da kan resten av Ukraina bli med i NATO uten videre innblanding fra Putin, tenker du?

Jeg lurer bare på hvilket alternativ som hadde vært bedre for å skape fred. Selv om Russland hadde sluttet å blande seg inn, så hadde jo konflikten her fortsatt. Men selvsagt enig i at det Russland nå har gjort, er et klart brudd med folkeretten.

1 Like

Du må ikke tro jeg synes det er bra eller OK at det skjer. Det er bare ikke et overraskende realpolitisk utfall.

Områdene er en språklig, etnisk og kulturell clusterfuck ispedd stormaktspolitikk og sanksjoner.

Ja, kanskje gir dette nå en gylden mulighet for Nato medlemskap for Ukraina der Russland selv har gjort seg sjakk matt.

1 Like

Er det ikke ganske drøye ting Putin lirer av seg nå? Litt som USA før Irak. Helvette.

Kan ikke bare Putin få dra inn i denne regionen i øst-ukraina og hente ut alle russisk-talende personer og flytte dem inn i Russland og gi dem russisk pass? Så kan Ukraina få beholde landområdet. Ferdig.

Ser Putin tale. Nyhetskanalen trenger en oversetter altså :laughing:

2 Likes

Han dro på ganske hardt ja. Nå får vi se da Europa og USA enes om sanksjoner (eller ikke). Russland hadde ikke gjort dette om de var voldsomt bekymret.

I praksis er det jo en måte å garantere mot fremtidig Ukrainsk NATO-medlemskap.